کد خبر: ۳۱۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - 2022September 29
سکسکه به احتمال زیاد ناشی از تحریک دیافراگم است. گاهی اوقات این عضله شروع به اسپاسم یا گرفتگی می کند. این اتفاق باعث می شود تارهای صوتی بسته شوند و "سکسکه" ایجاد شود. صدایی که می شناسید و ممکن است از آن بترسید.
شفاآنلاین>سلامت> برخی تصورات غلط در خصوص توقف سکسکه نوزادان وجود دارد؛ مثلا ترساندن نوزاد، فشار دادن پیشانی او، فشار دادن چشم نوزاد وغیره. اما امروزه هیچ یک از این روش‌ها توصیه نمی‌شود، چرا که هیچ پشتوانه علمی ندارد. آنچه مهم است این است که سکسکه امری شایع و اجتناب ناپذیر در نوزاد است و بسیاری از سکسکه‌های نوزادان کاملا طبیعی است.
 

به گزارش شفاآنلاین:محققان دریافته‌اند یکی از مواقعی که نوزاد سکسکه می‌کند، هنگام شیر خوردن یا پس از سیر شدن است. این نوع سکسکه کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

متخصص اطفال کایلی لیرمن، DO می گوید: «سکسکه نوزادان بسیار رایج است و معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند. در واقع، آنها معمولا والدین را بیشتر از نوزاد آزار می دهند.»

برای آرام کردن اعصاب والدین جدید، دکتر لیرمن توضیح می دهد که چه چیزی باعث سکسکه نوزاد می شود و چگونه می توان از شر آنها خلاص شد تا شما و کودک نفس راحتی بکشید.

چرا نوزادان سکسکه می کنند؟

سکسکه به احتمال زیاد ناشی از تحریک دیافراگم است. گاهی اوقات این عضله شروع به اسپاسم یا گرفتگی می کند. این اتفاق باعث می شود تارهای صوتی بسته شوند و "سکسکه" ایجاد شود. صدایی که می شناسید و ممکن است از آن بترسید.

نوزادان در حال رشد حتی قبل از به دنیا آمدن هم ممکن است دچار سکسکه شوند و بسیاری از زنان باردار این بال زدن ها را در شکم خود احساس کرده اند.

دکتر لیرمن می گوید: «ما دقیقاً نمی دانیم چرا، اما سکسکه ممکن است به دلیل افزایش گاز در معده ایجاد شود. اگر نوزادان بیش از حد غذا بخورند یا هوا را ببلعند، ممکن است معده منبسط شده و به دیافراگم فشار بیاورد شود و سکسکه ایجاد شود.
سکسکه و رفلاکس معده به مری

معمولاً سکسکه نوزاد را آزار نمی دهد. اما گاهی اوقات، سکسکه نشانه رفلاکس معده به مری (GERD) است. رفلاکس باعث برگشت اسید معده به مری کودک می شود.

دکتر لیرمن می گوید، اگر کودک شما مبتلا به GERD باشد، سکسکه تنها علامت آن نخواهد بود.
نوزادان مبتلا به رفلاکس علائم زیر را تجربه می کنند

    سرفه کردن
    تف کردن
    تحریک پذیری آسان
    گریه کردن
    قوس دادن به پشت، به خصوص در حین یا بعد از خوردن وعده ی غذایی

اگر متوجه این علائم شدید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا کودک شما ممکن است رفلاکس داشته باشد و چگونه آن را مدیریت کنید صحبت کنید.
چگونه سکسکه نوزاد را متوقف کنیم

دکتر لیرمن می گوید اگر کودک شما علائم رفلاکس ندارد، به خاطر سکسکه استرس نداشته باشید. اما اگر آن «سکسکه های کوچک» شما را آزار می دهد، کارهایی وجود دارد که می توانید امتحان کنید.
موقعیت های غذا دادن به نوزاد را تغییر دهید

دکتر لیرمن پیشنهاد می کند سعی کنید به کودک خود را در وضعیت عمودی تری غذا بدهید. قرار دادن کودک روی بالش به طوری که او صاف دراز نکشد ممکن است به او کمک کند هوای کمتری را در زمان غذا دریافت کند.
بیشتر آروغ بزند

دکتر لیرمن می گوید: آروغ زدن معمولا به سکسکه کمک می کند. برای جلوگیری از بروز سکسکه، به کودک خود کمک کنید در هنگام شیر خوردن آروغ بزند. (سعی کنید بعد از 2 یا 3 اونس استراحت آروغ بزند.)

اگر به کودک شیر می دهید، قبل از اینکه جهت را عوض کنید، کمک کنید کودک آروغ بزند. اگر او از قبل به سکسکه افتاده است، می توانید سعی کنید با چند ضربه ملایم به پشت آن را تسکین دهید.
به او پستانک بدهید

پستانک ها گاهی اوقات می توانند سکسکه را متوقف کنند. دکتر لیرمن توضیح می دهد: «حرکت مکیدن می تواند به آرامش دیافراگم کمک کند.»
به او آب گرم بدهید

اگر سکسکه نوزاد طولانی شده و او را بی تاب کرده است، می‌توانید کمی آب گرم به او بدهید.
حجم وعده های شیردهی را کاهش دهید

اگر نوزادی دارید که خیلی سکسکه می‌کند، حجم وعده‌های شیردهی را کاهش و تعداد آنها را افزایش دهید. حجم زیاد شیر در هر وعده شیردهی می‌تواند سبب ایجاد سکسکه در نوزاد شود.
به سایز شیشه شیر دقت کنید

اگر از شیشه شیر برای شیردهی به نوزاد استفاده می‌کنید، حتما سایز سر شیشه را متناسب با دهان نوزاد انتخاب کنید. اگر اندازه سرشیشه با دهان نوزاد متناسب نباشد، هوا وارد دهان نوزاد می‌شود و او بیشتر دچار سکسکه می‌شود. همچنین طی شیردهی از سینه مادر نیز باید سعی شود هوای کمتری وارد دهان نوزاد شود نا نفخ کمتری صورت بگیرد و احتمال وقوع سکسکه کمتر شود.

اگر هنگام شیر خوردن نوزاد از سینه مادر به مکیدن او توجه کنید خواهید دید که سرعت مکیدن او تقریبا آرام و با آهنگ خاصی است. اگر از شیشه شیری که برای تغذیه نوزاد انتخاب می‌کنید، شیر با سرعت بالایی عبور کند و نوزاد با سرعتی بیش از توان خود شیر بنوشد، احتمال سکسکه او بالا می‌رود. بنابراین آرام شیر خوردن نوزاد به کاهش سکسکه او کمک می‌کند.
پشت کودک را ماساژ دهید

حتما بعد از هر بار شیر دادن به نوزاد آهسته پشت او را بمالید تا هر گونه هوای بلعیده شده در طول شیردهی از دهان او خارج شود.
کمی مکث کنید

هنگامی که نوزاد دچار سکسکه می‌شود می‌توانید او را بغل کنید و راه بروید و مناظر مختلف را به او نشان دهید. این کار می‌تواند سبب کاهش سکسکه او شود.

سعی کنید در طول سکسکه، حواس نوزاد خود را پرت کنید و با او بازی‌های مختلفی انجام دهید.
نوزاد را گرم نگه دارید

گاهی اوقات مشاهده می‌شود که نوزاد به علت سرمای هوا دچار سکسکه می‌شود. اگر احساس می‌کنید نوزادتان سردش شده است، او را گرم کنید.
کودک را از محیط شلوغ دور کنید

در صورتی که در محیط شلوغی هستید و نوزاد شما دچار سکسکه شده است، او را به مکان آرامی ببرید تا احتمال سکسکه در او کاهش پیدا کند.
آب قند را فراموش کنید

در صورت تمایل می‌توانید مقداری آب قند به نوزاد در حال سکسکه بنوشانید(اگر دکتر اجازه به این کار داده است) تا سکسکه او کاهش پیدا کند. این روش یک روش متداول برای کاهش سکسکه در نوزاد است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: