کد خبر: ۳۱۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - 2022September 28
نایب رئیس انجمن داروسازان گفت: زیان ده بودن تولید آنتی بیوتیک باعث شده است بخشی از شرکت‌های دارویی تولید آنتی بیوتیک‌ها را کاهش دهند و ما انتظار داریم سازمان غذا و دارو با بازنگری در شیوه نامه قیمت گذاری دارو‌ها به ویژه در زمینه آنتی بیوتیک‌ها این مشکل را حل کنند.
شفاآنلاین>سلامت>سید علی فاطمی با بیان اینکه انتظار ما از اجرای طرح «دارویار» برای جبران کمبود‌های دارویی هنوز اتفاق نیفتاده است، گفت: اکنون که در حال نزدیک شدن به فصل سرما هستیم و مصرف شربت آنتی بیوتیک به ویژه شربت‌های سوسپانسیون افزایش می‌یابد، متأسفانه شاهد کمبود‌های بیشتری هستیم.

به گزارش شفاآنلاین:وی افزود: در سطح داروخانه‌ها با کمبود آنتی بیوتیک به ویژه شربت‌های آنتی بیوتیک کودکان رو به رو هستیم و این دارو‌ها سهمیه‌ای و قطره چکانی توزیع می‌شود، در حدی که اغلب نسخه‌ها ممکن است بدون آنتی بیوتیک پیچیده شود که این امر موجب نارضایتی بیماران شده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان با اشاره به علت زیان ده بودن تولید آنتی بیوتیک‌ها در مقایسه با سایر دارو‌ها گفت: برخلاف اغلب دارو‌ها که مواد اولیه وارداتی آن‌ها سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در قیمت تمام شده دارد؛ حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده آنتی بیوتیک‌ها را مواد اولیه وارداتی تشکیل می‌دهد که پس از اجرای طرح دارویار به جای ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی با ارز نیمایی محاسبه می‌شود و این باعث شده است قیمت تمام شده مورد قبول و رضایت داروسازان نباشد.

فاطمی با تأکید بر اینکه یکی از دستاورد‌های اجرای طرح «دارویار» برای صنعت داروسازی رهایی از وابستگی شرکت‌های دارویی از ارز دولتی بود، افزود: امروز دیگر شرکت‌های داروسازی مثل گذشته در انتظار تأمین ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه دارویی نمی‌مانند و ارز نیمایی به میزان خیلی بیشتری در اختیار داروخانه‌ها قرار دارد تا مواد اولیه دارویی خود را وارد کنند.

وی همچنین با اشاره به تعدیل قیمت دارو‌ها گفت: به واسطه حمایت بیمه‌ای، افزایش قیمت دارو‌ها به گونه‌ای است که پرداخت از جیب بیمار افزایش پیدا نکرده است، اما متأسفانه برخی از سازمان‌های بیمه گر هنوز نیز به تعهدات خود در قبال داروخانه‌ها عمل نکرده‌اند.صدا و سیما

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: