کد خبر: ۳۱۲۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - 2022September 28
بر اساس تازه‌ترین گزارش «نت‌بلاکس»خسارت قطعی اینترنت بر کسب‌و‌کارهای اینترنتی در ایران که بالغ بر ۱۰ میلیون کسب‌وکار خرد در بستر «اینستاگرام» است حدود ۵/۱ میلیون دلار برای هر ساعت برآورد می‌‌شود
شفاآنلاین>سلامت>بر اساس تازه‌ترین گزارش «نت‌بلاکس»خسارت قطعی اینترنت بر کسب‌و‌کارهای اینترنتی در ایران که بالغ بر ۱۰ میلیون کسب‌وکار خرد در بستر «اینستاگرام» است حدود ۵/۱ میلیون دلار برای هر ساعت برآورد می‌‌شود. همچنین بر اساس گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران، معادل ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های مجازی کسب درآمد می‌کنند به طوری که حدود ۹ میلیون نفر یعنی ۸۳ درصد از طریق «اینستاگرام» در حال کسب درآمد هستند.

به گزارش شفاآنلاین:علاوه بر این، قطعی اینترنت آثار گسترده‌ای بر کسب‌و‌کار‌های اینترنتی و سایت‌های مختلف دارد و گاهی این آثار مخرب تا مدت‌ها باقی می‌ماند. افزایش ریسک برای سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان و یا کاهش رتبه سایت‌ها در نتایج موتور‌های جست‌وجوگر از جمله این اثرات است. صاحبان مشاغل اینترنتی که مدت‌ها سعی در به دست آوردن رتبه در نتایج موتورهای جست‌وجوگر و جذب مشتریان برای افزایش نرخ تبدیل و بهره‌وری بیشتر داشته‌اند با قطع شدن اینترنت ممکن است تمام مشتریان و کاربران خود را از دست بدهند. همچنین با قطعی اینترنت سایت‌هایی که ورودیشان را از طریق «گوگل» از دست می‌دهند با افت در حجم ترافیک و بازدید کمتر مواجه می‌شوند و متعاقبا سایت‌هایی که وابسته به سیگنال‌های لحظه‌ای هستند افت بیشتری نسبت به سایت‌هایی با لینک‌های قوی‌تر دارند.

با این حال سرویس فارس من خبرگزاری فارس با تیتر شکست محاصره مجازی دشمن و قانونمند کردن سکوهای خارجی خواستار فیلترینگ دائمی «اینستاگرام» شد. این درخواست که در فارس من ثبت شده درحالی است که بر اساس گزارش‌های رسمی سازمان تجارت دیجیتال ایران فیلترینگ این شبکه اجتماعی باعث لطمه سنگین به زندگی بین ۳ تا ۹ میلیون ایرانی شده است.

نقش فضای مجازی در زندگی مردم بیشتر شده است
در همین خصوص کیوان نقره‌کار کارشناس فناوری اطلاعات گفت: بدون شک اینترنت، فضای مجازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی همه مردم نقش دارد و نقش آن به خصوص بعد از دوران کرونا بیشتر هم شده است. همچنین از توسعه دولت الکترونیک تا خدمات اینترنتی بهداشت و درمان و آموزش را می‌توانیم برای این حوزه مثال بزنیم. وی ادامه داد: زمانی که ما بهداشت و درمان را مثال می‌زنیم یعنی از جان انسان‌ها صحبت می‌کنیم. وقتی که ما می‌توانیم کوچک‌ترین خدمات حوزه سلامت و درمان را به فضای مجازی بیاوریم، همین را هم باید در نظر بگیریم که اگر این فضا مهیا نباشد، می‌تواند خطرساز و خطرناک باشد و جان انسان‌ها را تهدید کند.

تاثیر کاهش سرعت اینترنت و نبود دسترسی به‌ آن بر کسب‌و‌کار‌ها
این کارشناس در ادامه افزود: اما اگر صرفا بخواهیم رویکردی بر کسب‌و‌کار‌ها داشته باشیم، به طبع کسب‌و‌کار‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند. کسب‌و‌کارهایی که مستقیما از این فضا استفاده می‌کنند و کسب‌و‌کارهایی که این فضا برای آنها بی‌تاثیر نیست و در رونق کسب‌وکارشان تاثیر دوچندان دارد. هر کسب‌وکاری برای توسعه نیازمند برنامه‌ریزی است. اگر ما نتوانیم یک برنامه‌ریزی دقیق برای کسب‌و‌کار خود داشته باشیم، طبیعتا سرمایه‌گذاری مناسبی هم صورت نمی‌گیرد. بنابراین کاهش سرعت اینترنت و نبود دسترسی به آن می‌تواند بر کسب‌وکار‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد. وی در ادامه گفت: نکته بعدی دیگر این است که برخی از خدماتی که در حال حاضر شرکت‌ها، کارخانه‌ها و صنایع بزرگ دریافت می‌کنند، از شرکت‌های کوچک در قالب استارت‌آپ و دانش‌بنیان است. بسیاری از این شرکت‌ها خدمات‌شان برمبنای فناوری اطلاعات است. با توجه به نامگذاری امسال که سال دانش‌بنیان است و اساس شرکت‌های دانش‌بنیان هم فناوری، پژوهش و ارتباطات است، به نظر می‌‌رسد که بیشترین آسیب را نه فقط به این شرکت‌ها بلکه به زنجیره ارزش این حوزه هم وارد می‌شود. بنابراین تاثیر آن مستقیم بر روی یک شخص یا یک شرکت نیست.

حدود ۹۰ درصد اقتصاد کشور به فضای مجازی مرتبط است
نقره‌کار در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین تابه‌حال سازمان‌ها یا متولی نبودند یا قصد آن را نداشته‌اند که آمار دقیقی از اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات تا چه میزان می‌تواند بر روی کسب‌وکارهای ما تاثیر بگذارد، نداشته‌ایم. البته نبود آمار دقیق هم طبیعی است به این دلیل که برخی از کسب‌و‌کار‌ها به شکل غیرمستقیم از این فضا استفاده می‌کنند، اما به هرحال می‌توان تحقیقی از اینکه چه تعداد شغل به شکل مستقیم یا غیرمستقیم از این فضا استفاده می‌کنند را به دست آورد. او افزود: همچنین نمونه آن هم قابل اندازه‌گیری است. ما بیش از ۷ هزار فروشگاه اینترنتی داریم. همچنین چندین هزار استارت‌آپ‌هایی را داریم که مستقیما بر روی بستر فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند. اگر ما تحقیقاتی داشته باشیم، مشخص می‌شود که نیمی از جمعیت به شکل مستقیم از این فضا استفاده می‌کنند و شاید حدود ۹۰ درصد اقتصاد کشور مرتبط به حوزه فضای مجازی است. پس این نکته بساز حائز اهمیت است که بستن یا محدودیت این فضا مشکلاتی را حل نمی‌کند و می‌تواند تاثیراتی بر اقتصاد، حوزه سلامت و جان‌ انسان‌ها داشته باشد.

آسیب‌های مسدود‌سازی و فیلترینگ فضای مجازی
کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه افزود: همچنین یکی دیگر از آسیب‌هایی که مسدودسازی یا فیلترینگ بر حوزه فضای مجازی می‌گذارد این است که زمانی که کاربران از وی‌پی‌ان‌ها استفاده می‌کنند، عملا فضایی ایجاد می‌شود که از تلفن‌همراه و کامپیوتر کاربران به عنوان ابزار‌هایی برای هک کردن سایت‌ها و سامانه‌ها استفاده شود. وی ادامه داد: نکته دیگر در بحث امنیت این است که زمانی که اختلالاتی در ارائه سرویس‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایجاد می‌کنیم، باعث می‌شود امنیت در این نوع فرآیند‌ها به حداقل برسد و در نتیجه مجموعه‌هایی که به عنوان هکر شناخته شده‌اند، وارد سامانه‌های مختلف شوند و می‌توانند به خوبی به هدف‌شان نزدیک‌تر شوند.
نقره‌کار در پایان گفت: به عنوان نکته آخر به هرحال فضای مجازی فضایی است که همیشه وجود داشته است. اینکه ما بدانیم چگونه از این فضا استفاده کنیم، بسیار مهم است. فناوری راه خود را باز می‌کند، پس بستن و محدودیت آن راهکار نیست. مهم این است که ما بتوانیم این فضا را به گونه‌ای در اختیار همه قرار دهیم تا همگان از آن بهره لازم را ببرند. چه‌بسا اگر فضا، فضای آزادی باشد بهتر مدیریت می‌شود.

لزوم دسترسی آزاد به شبکه‌های اجتماعی
همچنین علی معیری کارشناس فناوری اطلاعات گفت: مستقل از اتفاقات تلخ روزهای اخیر و مطالبات مردمی، به نظر می‌رسد با توجه به ضرر و زیان هنگفت وارده به اقتصاد دیجیتال کشور و در جهت رعایت حال کسب‌و‌کارهای اینترنتی و متقاضیان آنها، دولت باید راه‌حل‌هایی غیراز قطع یا مختل کردن اینترنت را در جهت پیشگیری از التهابات اجتماعی در دستور کار خود قرار دهد. در شرایط موجود مشکلات عدیده اقتصادی گریبان شرکت‌های فناور و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را خواهد گرفت؛ چراکه هزینه‌هایی چون حقوق نیروی انسانی، خواب سرمایه یا کالا، حق بیمه و مالیات، اجاره دستگاه یا ملک به صورت ثابت توسط صاحبان کسب‌و‌کار باید پرداخت شوند. در حالی که با توجه به اختلالات روزهای گذشته بسیاری از این کسب‌و‌کار‌ها امکان و توان حداقل فعالیت را نیز ندارند.

این کارشناس در ادامه افزود: از سویی دیگر در حال حاضر کسب‌و‌کارهای بسیاری به شبکه‌های اجتماعی یا بستر‌های آنلاین برای تعامل با مخاطبان، تبلیغات، یا فروش کالا نیازمندند. به عنوان مثال در شرایط موجود میلیون‌ها کسب‌و‌کار مبتنی بر اینستاگرام و فعالان در این حوزه، چگونه به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟ از سویی دیگر با توجه به نیاز مطروحه، شاهد استفاده مردم از وی‌پی‌ان‌های رایگان، غیرمطمئن و ناایمن هستیم، موضوعی که علاوه بر زمینه‌سازی و عادی‌سازی دور زدن قانون (که در نفس خود عمل پسندیده‌ای نیست)، منجر به ایجاد حفره، مشکلات امنیتی و بستر‌سازی سوء‌استفاده‌های بعدی از منابع سخت‌افزاری می‌شود.

وی در پایان گفت: انتظار می‌رود با توجه به نیاز کسب‌و‌کارها و مخاطبان آنها، دسترسی آزاد به شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام رسان هر چه سریع‌تر فراهم و دغدغه‌های اقتصادی این کسب‌و‌کارها مورد توجه دلسوزان و مسوولان قرار گیرد. فضای کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپی از وضع موجود بسیار آسیب خواهند دید و برآوردهای کارشناسی مبالغ هنگفتی را برای هر روز قطعی اینترنت کشور اعلام می‌کنند. قطعا این موضوع در کنار سایر مشکلات اقتصادی کشور زمینه را بیش از پیش برای مهاجرت قشر نخبه کشور و مستعد کشور فراهم می‌سازد. جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: