کد خبر: ۳۱۲۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - 2022September 27
پژوهشگران فعالیت بدنی و اجتماعی را مهمترین کلید سلامت مغز توصیف کردند.
شفاآنلاین>سلامت>«هرموندور زیگموندسون» استاد بخش روانشناسی دانشگاه علم و فناوری نروژ درباره روش‌های جلوگیری از زوال شناختی گفت: کلید‌های سیستم عصبی، ماده خاکستری و سفید است، این ماده از سلول‌های عصبی (نرون‌ها) و دندریت‌ها تشکیل شده است، در حالی که ماده سفید برای تسهیل تماس بین سلول‌ها (آکسون‌های میلین دار) عمل و به سرعت انتقال و توزیع سیگنال‌ها کمک می‌کند.

به گفته این روانشناس نروژی، اگر کسی بتواند ماده سفید و خاکستری خود را در شکل مطلوب آن نگه دارد، شناخت، مهارت‌های تفکر و حافظه نیز باید به خوبی کار کند.

به گزارش شفاآنلاین:پروفسور زیگموندسون افزود: اگر کسی بخواهد مغز خود را در بهترین حالت نگه دارد، سه عامل را باید جدی بگیرد. در حقیقت سه کلید شناسایی شده برای سلامت قوی مغز عبارت ازتمرین فیزیکی، فعالیت اجتماعی، علایق و سرگرمی‌های قوی و پرشور است.

فعالیت بدنی کلید سلامت مغز است و به گفته نویسندگان این مطالعه، سبک زندگی فعال به توسعه سیستم عصبی مرکزی و مقابله با پیری مغز کمک می‌کند.

محققان توصیه می‌کنند حداقل تحرک در طول روز ضروری است. حتی اگر یک کار کم تحرک انجام می‌دهید که نیاز به نشستن زیاد دارد، هر ساعت یا بیشتر حداقل برای چند دقیقه حرکت کنید.

همچنین برخی از مردم به طور طبیعی اجتماعی‌تر از دیگران هستند، اما محققان تاکید می‌کنند که هیچ کس نمی‌تواند مانند جزیره زندگی کند، سعی کنید با افرادی که برایتان مهم هستند در ارتباط باشید. مغز در تعاملات و ارتباطات اجتماعی رشد می‌کند.

پروفسور زیگموندسون در این باره توضیح می‌دهد: روابط با افراد دیگر، و تعامل با آن‌ها، به تعدادی از عوامل بیولوژیکی پیچیده کمک می‌کند که می‌تواند از کند شدن مغز جلوگیری کند.

از سوی دیگر فعال نگه داشتن مغز باعث تقویت شناخت می‌شود. سرگرمی جدید یا یادگیری یک مهارت جدید را جدی بگیرید. البته هیچ گاه خود را مجبور به انجام این کار نکنید؛ چیزی را پیدا کنید که واقعاً به آن علاقه دارید. هیچ وقت در زندگی برای یادگیری چیز‌های جدید دیر نیست!

اشتیاق، یا داشتن علاقه شدید به چیزی، می‌تواند عامل تعیین کننده و محرکی باشد که ما را به یادگیری چیز‌های جدید سوق می‌دهد. پروفسور زیگموندسون می‌گوید که این امر با گذشت زمان، بر توسعه و نگهداری شبکه‌های عصبی ما تأثیر می‌گذارد.

در مجموع، نویسندگان مطالعه می‌گویند مغز ماشینی با قدرتی باورنکردنی است، اما درست مانند هر ابزار دیگری، اگر برای مدت طولانی غیرفعال بماند، شروع به ضعیف شدن می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: