کد خبر: ۳۱۰۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 19
معاون وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که سالن‌ها و تالارهای نهادها و سازمان‌های دولتی به صورت رایگان برای برگزاری جشن ازدواج در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. این جدیدترین امتیاز دولت در جهت افزایش ازدواج و جوانی جمعیت است.
شفاآنلاین>سلامت>سالن دولتی رایگان برای برگزاری جشن ازدواج؛ این جدیدترین امتیاز دولت برای افزایش ازدواج در ایران است.

به گزارش شفاآنلاین:از سال گذشته سیاست ازدواج و فرزندآوری در دستور کار دولت قرار گرفت و به دنبال آن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها ابلاغ شد. قانونی که ۱۲ هزار میلیارد تومان برای همین موضوع بودجه در نظر گرفت.

هر وزارتخانه و سازمان به سهم خود در راستای افزایش ازدواج و فرزندآوری، فعالیت دارد. یکی وام می‌دهد، آن  یکی امتیاز خرید خودرو و دیگری بلیت نیم‌بهای سینما!

حالا در جدیدترین اقدام، وزارت ورزش و جوانان از سالن رایگان برای برگزاری جشن ازدواج رونمایی کرد. آن‌طور که وحید یامین‌پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، به بخش خبری ۲۱ گفت: «آیین‌نامه‌ای تصویب شد که دستگاه‌های دولتی، نهاد‌های عمومی و دستگاه‌های وابسته به آنها موظف هستند امکانات خود را از قبیل تالار‌ها، سالن‌ها، باشگاه‌ها و امثال اینها به طور رایگان برای برگزاری جشن ازدواج در اختیار زوج‌های جوان قرار دهند.»

او افزود: «چون اجاره سالن و تالار برای برگزاری جشن عروسی هزینه بالایی دارد، این امکانات رفاهی دولت به طور رایگان، بدون اخذ کرایه و اجاره در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌گیرد. خود کمیته‌های سامان ازدواج هم بر اساس مصوبه در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود.»

پرداخت ۳۵۰ هزار فقره وام ازدواج

دولت وام ازدواج را برای سال جاری به ۱۲۰ میلیون تومان رساند. البته برای مردان زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال، ۳۰ میلیون بیشتر می‌شود و این وام به ۱۵۰ میلیون تومان می‌رسد. بر اساس آخرین آمارهایی که بانک مرکزی اعلام کرد، از ابتدای سال تاکنون ۳۵۰ هزار فقره وام ازدواج پرداخت شده است. (فارس)

روز گذشته نیز بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت از بیمه سلامت زنان باردار خبر داد و گفت: «زنانی که باردار شوند به طور طبیعی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند و تا دو سال بعد از تولد فرزند هم از خدمات رایگان بیمه استفاده می‌کنند. فرزند آنها هم تا پنج سال تحت پوشش بیمه است. اینها امتیازاتی است که داده می‌شود تا در جهت جوانی جمعیت کار می‌کنیم.»

ناگفته پیداست که همه این امتیازات فقط پاک کردن صورت مساله است. صورت مساله هم بیمار بودن اقتصادی است که هر روز گذران زندگی را برای گروه عمده‌ای از مردم سخت‌تر می‌کند.

هزینه اجاره مسکن از یک سو، تورم مواد غذایی، هزینه‌های بهداشتی، حمل و نقل و… از سوی دیگر شرایط را برخی دشوار می‌کند. افزایش قیمت در هر کدام از این حوزه‌ها نه تنها متوقف نمی‌شود بلکه روند صعودی دارد.

بررسی داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی در تیر سال ۱۴۰۱ تا بیش از ۲۰۰ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشت. آن هم در کالاهای اساسی مانند روغن و برنج.

افزایش کودک‌همسری در راه است؟

ارائه برخی امتیازات اولیه از سوی دولت احتمال افزایش کودک‌همسری را به میان می‌آورد. پیش‌تر تجارت‌نیوز در گزارشی به رونق بازار خرید و فروش وام ازدواج و افزایش ازدواج کودکان پرداخت.

بر اساس این گزارش، برخی از جوانان بعد از عقد وام ازدواج خود را می‌فروشند؛ از ۳۰ میلیون تومان برای یک وام ۱۲۰ میلیون تومانی تا ۶۰ میلیون تومان برای دو وام ازدواج. یعنی عروس و داماد با هم بعد از عقد وام خود را می‌فروشند.

همچنین سال گذشته محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: «در سال ۱۳۹۹ پنج درصد افزایش داشت که این نشان‌دهنده همکاری نهاد‌ها با هم و ناشی از فرهنگ‌سازی‌ها و ترویج بحث ساده‌سازی ازدواج بود.»

این در حالی است که بررسی داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در سال ۹۹ ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله  ۳/۱۷ درصد افزایش داشت. ضمن اینکه ازدواج پسران ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز ۷/۸۶ درصد افزایش داشت. از سوی دیگر در همان سال ۲۰ پسر کمتر از ۱۵ سال و یک دختر کمتر از ۱۰ سال ازدواج کردند.

افزایش کودک همسری در سال ۹۹ و با فرهنگ‌سازی زمانی بود که قانون جوانی جمعیت و طرح‌های تشویقی متنوع در دستور کار دولت نبود. بر همین اساس احتمال افزایش کودک‌ همسری در ایران با اجرای قانون جوانی جمعیت قوت می‌گیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: