کد خبر: ۳۱۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 18
دانشمندان هشدار دادند گرم‌تر شدن تابستان‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی ممکن است موارد ابتلا به ملانوما را افزایش دهد.
شفاآنلاین>سلامت>به گفته متخصصان بریتانیایی، افزایش دمای تابستان که در ارتباط مستقیم با بحران تغییرات اقلیمی قرار دارد، می‌تواند موجب افزایش شمار مبتلایان به گونه‌هایی از سرطان پوست مانند ملانوما شود که به شکل بالقوه مرگبار هستند.
به گزارش شفاآنلاین:گفتنی است بحران گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی به جایی رسیده  است که ماه گذشته در بریتانیا بالاترین دمای تاریخ این کشور، ۴۰.۲ درجه سلسیوس ثبت شد و این در حالی است که کارشناسان عقیده دارند موج گرمای کنونی جهان یک پدیده گذرا نیست و به احتمال قوی به یک جریان معمول و همیشگی تبدیل خواهد شد.
در همین راستا «جولیا نیوتن بیشاپ»، دانشمندی بالینی که رهبری گروه تحقیقاتی بیماری ملانوما در دانشگاه لیدز را برعهده دارد می گوید : ملانوما اغلب اوقات به دلیل آفتاب‌سوختگی به وجود می‌آید و اقلیم کنونی به حدی خطرناک است که آفتاب‌سوختگی ناشی از نور فرابنفش بتواند ابتلا به ملانوما را افزایش دهد.
با استناد به داده‌های «تحقیقات حوزه سرطان» در بریتانیا، نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان پوست در میان مردان از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۳ برابر شده که البته این آمار در میان زنان نیز با افزایش روبه‌رو بوده است. دانشمندان عقیده دارند که این رشد ابتلا با افزایش قرارگیری در معرض تابش خورشید مرتبط است.
علاوه بر این موارد، «میشل میتچل»، مدیر اجرایی تحقیقات حوزه سرطان بریتانیا چنین هشدار داد که تنها یک مورد آفتاب‌سوختگی طی هر ۲ سال می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را ۳ برابر کند.
پروفسور «دن میتچل»، متخصص علوم اقلیمی از دانشگاه بریستول نیز عقیده دارد که ارتباط میان تابستان‌های گرم‌تر و خطر ابتلا به سرطان پوست می‌تواند به صورت کاملا غیرمستقیم باشد.
وی افزود واضح‌ترین نشانه تغییرات اقلیمی افزایش دمای هوا است که آن هم نه فقط در تابستان بلکه در تمامی طول سال رخ می‌دهد. این افزایش دما همچنین موجب تغییر الگو‌های رفتاری مردم می‌شود و برای مثال سبب می‌شود تا مردم در بریتانیا تمایل بیشتری به ترک منزل پیدا کنند، امری که در نهایت باعث می‌شود فرد در معرض عوامل سرطان پوست نظیر نور فرابنفش قرار بگیرد.
پروفسور میتچل همچنین بر این باور است که عوارض بلندمدت تغییرات اقلیمی بر سلامتی انسان به میزان کافی مورد بحث و پژوهش قرار نگرفته است.
از سوی دیگر «کاریس بتس»، مدیر ارشد اطلاع‌رسانی بهداشت و سلامت در تحقیقات حوزه سرطان بریتانیا، در خصوص  عوارض بلند‌مدت تغییرات اقلیمی می‌گوید که هنوز با آگاهی یافتن از تاثیرات موج گرمای اخیر روی سرطان پوست فاصله داریم، زیرا اغلب گونه‌های سرطان برای توسعه یافتن به چندین سال زمان نیاز دارند.
وی افزود : این نکته نیز حائز اهمیت است که مردم به یاد داشته باشند چه موج گرما در کار باشد و چه نباشد، عامل اصلی ابتلا به سرطان پوست یعنی اشعه فرابنفش نور خورشید همچنان پابرجاست.
البته به گفته «سارا دانسون»، پروفسور تومورشناسی دانشگاه شفیلد با چند اقدام ساده نظیر قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید بین ساعات ۱۱ تا ۱۵، استفاده از پوشش‌های محافظتی آفتاب‌گیر مانند کلاه یا کرم ضدآفتاب می‌توان تا میزان چشمگیری از این خطرات پیشگیری کرد.
در پایان پروفسور دانسون توصیه می‌کند که افراد در صورت مشاهده هرگونه خال یا تغییر پوستی نامعمول سریعا با پزشک متخصص مشورت کنند چرا که اغلب سرطان‌های پوستی در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: