کد خبر: ۳۰۹۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 14
اغلب افراد در حالی دور ریز میوه و سبزیجات را به راحتی داخل آشغال می ریزند، که با استفاده از روش های صحیح می توان از کاربردهای عالی آن ها به خوبی بهره برد.
شفاآنلاین>سلامت>اگر شما هم عادت دارید که سریعاً باقیمانده مواد غذایی را داخل سطل آشغال می ریزید و توجه نمی کنید که این مواد می توانند چه استفاده هایی داشته باشند، بهتر است این قسمت از نمناک را تا انتها مطالعه کنید تا متوجه شوید که بقایای میوه و سبزیجات گاهی اوقات قابل استفاده هستند.
پوست مرکبات

به گزارش شفاآنلاین:احتمالاً شما عادت دارید که یک عدد لیموی تازه بردارید، آب آن را روی ماده غذایی مثل سبزی پلو با ماهی بریزید و بعد آن را دور بیندازید اما طبق مطالعات انجام شده، شما می توانید از پوست لیمو استفاده های زیادی داشته باشید.

پوست لیمو فواید بسیار زیادی دارد که حاوی ماده فیبر، ویتامین c و دیگر ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، فولات، ویتامین b6، ویتامین b5، ویتامین آ، کلسیم، آهن، پروتئین، زینک و منیزیم است. در نتیجه می توانید از آن به عنوان طعم دهنده غذا استفاده کنید.

کافی است آن را داخل میکسر بریزید یا داخل اسموتی ها استفاده کنید یا اسیلب شده آن را داخل ماست یا پنیر کاتیج استفاده کنید که طعم خوبی خواهد داشت. همچنین بعضی ها از آن داخل چای و قهوه استفاده می کنند. می توانید در مورد پوست پرتقال، لیموترش، و گریپ فروت هم همین کار را انجام دهید.

پوست میوه برای صورت

پوست موز

بیشتر ما موز می خوریم اما هرگز به پوست نرم و لطیف و پرکاربردش توجه نمی کنیم و آن را دور می اندازیم اما انجام این کار اشتباه است.

موز حاوی موادی مثل تریپتوفان است که هورمون شادی به نام سروتونین را افزایش می دهد، باعث بهبود روحیه و اعصاب می شود و می توانید از پوست آن استفاده کنید. بهتر است پوست موز رسیده را انتخاب کنید. پوست موزی که رسیده تر باشد، معمولاً نرم تر، نازک تر و خوشمزه تر است.

می توانید به مدت 10 دقیقه آن را بپزید یا بجوشانید تا نرم تر شود و آن را به اسموتی و یا سوپ اضافه کنید یا می توانید پوره کنید و کمی از آن را داخل مواد کیک بریزید. البته بسیاری از افراد از پوست موز برای تازه کردن پوست صورت شان هم استفاده می کنند.

پوست موز برای صورت

پوست و دانه هندوانه

احتمالاً کمتر کسی را پیدا می کنید که عاشق میوه هندوانه نباشد. این میوه خوشمزه که داخلش رنگ قرمز دارد را می توانید در فصل های تابستان استفاده کنید و یا آب هندوانه را میل کنید که قطعاً سرشار از مواد مغذی است اما جالب است بدانید که بسیاری از مواد مغذی داخل پوست و دانه هندوانه قرار گرفته اند.

به جای اینکه آن را دور بیندازید، بخش سفید پوست را خارج کنید و از آن برای آشپزی استفاده کنید، زیرا حاوی آمینو اسید است که در بدن به آرژنین تبدیل می شود، باعث بهبود جریان خون خواهد شد، سلامت قلب را افزایش می دهد، قدرت سیستم ایمنی را بالا می برد و باعث افزایش میل جنسی و کاهش خستگی عضلانی می شود. همچنین حاوی ویتامین c و ویتامین ب 6 است که قدرت سیستم ایمنی را بالاتر می برد. استفاده از این قسمت از پوست هندوانه داخل اسموتی ها و سالاد ها و حتی سوپ همراه با سیب زمینی و هویج رایج است.

پوست هندوانه

ساقه بروکلی

احتمالاً شما عادت دارید که سر بروکلی را بخورید و در مورد ساقه اش نظری ندارید و آن را دور می اندازید. ساقه بروکلی حاوی سولفوروفان است که یک آنتی اکسیدان بوده که دارای خواص ضد التهابی است و سلول ها را در برابر آسیب دیدگی محافظت می کند. همچنین عامل جلوگیری از ایجاد تومور در رگ های خونی است.

کافی است که ساقه بروکلی را پوست بکنید و آن را خرد کنید و به صورت خام داخل سالاد بریزید و میل کنید اما اگر از سبزیجات خام لذت می برید، می توانید آن ها را بپزید، بخارپز کنید و یا داخل سوپ استفاده کنید.

ساقه کلم بروکلی

هسته آناناس

احتمالا بعد از برش آناناس؛ هسته وسط آن را دور می ریزید اما بهتر است این کار را نکنید زیرا می توانید از آن در رسپی های مختلف استفاده کنید. این قسمت سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و حاوی آنزیم گوارشی و پروتئینی بوده که ضد التهاب است.

گرفتگی سینوس و بینی را کاهش می دهد و باعث بهبود درد ماهیچه و آرتروز می شود. همچنین عاملی برای جلوگیری از گرفتگی بینی بوده و می تواند با سرطان مبارزه کند. برای استفاده از هسته آناناس کافی است آن را خرد کرده و به سالاد میوه اضافه کنید یا داخل اسموتی بریزید. حتی می توانید آن را داخل قالب یخ ریخته و فریز کنید و بعدا استفاده کنید. بعضی از افراد آن را داخل آب و چای هم می ریزند زیرا طعم خوبی به آن می دهد.

خواص هسته آناناس

قسمت بالای هویج

هنگامی که هویج تازه می خرید؛ احتمالا قسمت بالای آن را دور می اندازید و از آن استفاده نمی کنید. این قسمت از هویج، هم برای خوردن مناسب است و هم دارای خواص بسیار زیادی است.

شاید کمی تلخ باشد اما می توانید آن را بجوشانید و داخل سوپ بریزید که طعم بسیار خوبی به آن می دهد و هرگز تلخی اش مشخص نخواهد شد.

فواید پوست پیاز

پوست پیاز

هنگامی که پیاز را پوست می کنید، پوست آن را دور نیندازید. در پوست پیاز محتوای زیادی از پلی فنول های مغذی وجود دارد که با التهاب مزمن مبارزه می کنند، فشار خون را کاهش می دهند و باعث جلوگیری از پلاک های دندانی می شوند و سلامت قلب را تضمین می کنند.

پیاز قرمز حاوی خواص بیشتری از این مواد نسبت به پیاز زرد است. پس می توانید پیاز را به طور کامل بشویید و کل آن را داخل مواد غذایی مثل سوپ استفاده کنید.

کاربرد برگ کرفس

برگ کرفس

شاید متوجه نشده باشید اما ساقه کرفس برگ هایی دارد که بسیاری از افراد آن را دور می اندازند اما می توانید از آن ها در آشپزی استفاده کنید. برگ کرفس حاوی منیزیم؛ کلسیم و ویتامین c است و می توانید آنها را داخل سالاد هم به عنوان بخشی از سبزیجات خود استفاده کنید. کافی است که برگ ها را از ساقه جدا کنید. آن ها را داخل یک دستمال آشپزی قرار دهید و یا داخل کیسه های پلاستیکی زیپ دار بگذارید و هر زمان که خواستید، داخل سالاد بریزید.

فواید پوست میوه ها

سبزی سوئیس چارد

هنگامی که این سبزی را خریداری می کنید، فقط نباید برگ های آن را بخورید و سپس ساقه ها را دور بیاندازید. ساقه ها ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و حاوی گلوتامین هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند. همچنین برگ های سبز موجود در آن حاوی آهن و فیبر بالا هستند. ساقه های این سبزی مفید را فراموش نکنید؛ می توانید آن ها را خشک کنید و بعد مقداری از پودر آن را داخل روغن زیتون بریزید.

حتی می توانید پودر آن را تا یک سال بعد هم نگه داشته و استفاده کنید. بعضی از افراد آن را همراه با نمک و روغن زیتون داخل سالاد استفاده می کنند یا حتی ساقه آن را داخل فویل پیچیده و در اجاق گاز قرار می دهند تا کمی سوخاری شود و بعد از 20 دقیقه آن را میل می کنند و طعمش را دوست دارند.

پوست کیوی

شاید هرگز فکر نمی کردید که پوست کیوی هم مثل پوست هلو خوردنی است. پوست کیوی فواید بسیار زیادی دارد و شبیه پوست مرکبات حاوی مقدار زیادی ویتامین c و فیبر بسیار بالا است. البته پوست کیوی را به همه توصیه نمی کنیم. اگر از بافت آن خوشتان نمی آید، می توانید کل کیوی را داخل اسموتی بریزید و متوجه پوست آن نشوید و از خواص آن بهره مند شوید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: