کد خبر: ۳۰۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 14
بیماری‌های متعدد دیگر از جمله «آنسفالیت ژاپنی»، «ویروس ماربورگ»، «آنفلوانزای اسپانیایی» و «نشانگان تنفسی خاورمیانه» بر اساس مناطق جغرافیایی که برای اولین بار در آن بروز کرده یا شناسایی شده‌اند، نامگذاری شده‌اند
شفاآنلاین>سلامت>سازمان جهانی بهداشت می‌گوید پس از ابراز نگرانی منتقدان درباره اینکه نام بیماری «آبله میمونی» می‌تواند تحقیرآمیز باشد یا تداعی‌های نژادپرستانه داشته باشد، فورومی آزاد برای نامگذاری دوباره این بیماری ایجاد می‌کند.

 به گزارش شفاآنلاین:این سازمان بهداشتی وابسته به سازمان ملل متحد در بیانیه‌اش در این باره همچنین نام دو خانواده یا دسته ویروس آبله میمونی از مناطق جغرافیایی به اعداد رومی تغییر داده است تا از انگ‌زنی پرهیز شود. گونه‌ای از بیماری که قبلا به نام «حوضه کنگو» شناخته می‌شد اکنون «دسته اول یا I» خوانده می‌شود و دسته «آفریقای غربی» اکنون «دسته دوم یا II» نامیده می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این تصمیم به دنبال ملاقات دانشمندان در این هفته و در هماهنگی با بهترین روش فعلی برای نامید بیماری‌ها گرفته شده است که هدف آن «پرهیز از توهین به هر گروه فرهنگی، اجتماعی، ملی، منطقه‌ای، حرفه‌ای و قومی و به حداقل رساندن هر تاثیر منفی بر تجارت، مسافرت، گردشگری و بهزیستی حیوانات است.»

بیماری‌های متعدد دیگر از جمله «آنسفالیت ژاپنی»، «ویروس ماربورگ»، «آنفلوانزای اسپانیایی» و «نشانگان تنفسی خاورمیانه» بر اساس مناطق جغرافیایی که برای اولین بار در آن بروز کرده یا شناسایی شده‌اند، نامگذاری شده‌اند. سازمان جهانی بهداشت به طور علنی درباره تغییر دادن هیچکدام از این نام‌ها پیشنهادی نکرده است.

نام آبله میمونی برای نخستین بار در سال ۱۹۵۸ هنگامی به کار گرفته شد که یک بیماری «شبیه آبله» در گروهی از میمون‌های مورد استفاده در پژوهش‌ها در دانمارک مشاهده شد، اما تصور نمی‌شود که میمون‌ها مخزن طبیعی حیوانی ویروس این بیماری باشند.

سازمان جهانی بهداشت امکان اظهار نظر عموم درباره نام‌های جدید برای آبله میمونی را از طریق این فوروم گشوده است، اما نگفته است که چه هنگامی نامی جدید اعلام خواهد شد.

از ماه مه (اردیبهشت) تاکنون بیش از ۳۱۰۰۰ مورد آبله میمونی در سراسر جهان شناسایی شده است که اکثریت آنها در خارج از آفریقا- محل شیوع بوم‌گیر این بیماری- بوده است. آبله میمونی در بخش‌هیا از آفریقای مرکزی و غربی برای دهه‌ها شیوع بوم‌گیر یا آندمیک داشته است و تا شیوع گسترده فعلی باعث شیوع‌های بزرگ فراتر از قاره آفریقا نشده بود.

 سازمان جهانی بهداشت در ماه ژوئیه (تیر) انتشار آبله میمونی را یک اضطرار بهداشتی بین‌المللی اعلام کرد و آمریکا نیز در ابتدای این ماه همه‌گیری این بیماری را در این کشور یک اضطرار بهداشتی ملی خواند.

۹۸ درصد موارد آبله میمونی در خارج از آفر یقا در مردانی که با مردان آمیزش جنسی دارند، رخ داده است. با وجود عرضه محدود واکسن‌های آبله میمونی، مقامات بهداشتی در کشورها به شدت در تلاش هستند تا شیوع آبله میمونی را پیش از آنکه به صورت یک بیماری جدید در این کشورها استقرار پیدا کند، متوقف کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: