کد خبر: ۳۰۹۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 13
مشکلات پوستی در بزرگسالان بسیار شایع و متنوع می باشد که برخی باید به طور جدی پیگیری شود.
شفاآنلاین>سلامت>آیا پوست شما خارش دارد، شکسته شده یا پوشیده از جوش یا نقاط عجیب و غریب است؟ التهاب پوست، تغییر در بافت یا رنگ و لکه های پوستی ممکن است در نتیجه عفونت، یک بیماری مزمن پوستی یا تماس با یک آلرژن یا محرک باشد. بیشتر آنها جزئی هستند، اما گاهی برخی از آنها می توانند نشانه ای جدی تر باشند. در ادامه لیستی از لکه های پوستی مختلف و علت ایجاد آنها آورده شده است.

زونا (هرپس زوستر)

به گزارش شفاآنلاین:بثورات برجسته ای از نقاط برجسته که به تاول های دردناک، زونا تبدیل می شود، باعث سوزش، خارش، سوزن سوزن شدن یا بسیار حساس شدن پوست شما می شود. زونا اغلب در تنه و باسن شما ظاهر می شود، اما می تواند در هر جایی ظاهر شود. شیوع بیماری حدود دو هفته طول می کشد. بهبود خواهید یافت، اما درد، بی‌حسی و خارش ممکن است ماه‌ها، سال‌ها یا حتی بقیه عمرتان باقی بماند. درمان شامل کرم های پوست، داروهای ضد ویروسی، استروئیدها و حتی داروهای ضد افسردگی است. درمان زود هنگام برای کمک به جلوگیری از عوارض مهم است.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

کهیر

کهیر شبیه جوش است و می تواند خارش، سوزش یا سوزش داشته باشد. اندازه آنها متفاوت است و گاهی اوقات به هم می پیوندند. آنها ممکن است در هر قسمتی از شما ظاهر شوند و از چند دقیقه تا چند روز باقی بمانند. علل آن عبارتند از درجه حرارت شدید، عفونت هایی مانند گلودرد استرپتوکوکی و آلرژی به داروها، غذاها و افزودنی های غذایی. آنتی هیستامین ها و کرم های پوست می توانند برای کنترل و درمان لکه های پوستی کمک کننده باشند.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

پسوریازیس

لکه های ضخیم و قرمز رنگ پوشیده شده با پوسته های سفید یا نقره ای از علائم پسوریازیس هستند. پزشکان می‌دانند که پسوریازیس چگونه کار می‌کند - سیستم ایمنی شما سلول‌های جدید پوست را تحریک می‌کند تا خیلی سریع رشد کنند - اما نمی‌دانند چه چیزی باعث آن می‌شود. لکه‌ها معمولاً روی پوست سر، آرنج‌ها، زانوها و کمر شما ظاهر می‌شوند. آنها می توانند در طول زندگی شما بهبود یافته و برگردند. درمان‌ها شامل کرم‌ها و پمادها برای پوست، نور درمانی و داروهای خوراکی، تزریقی یا IV است.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

اگزما

اگزما یک اصطلاح عمومی برای چندین بیماری غیر مسری است که باعث التهاب، قرمزی، خشکی و خارش پوست می شود. پزشکان در وهله اول مطمئن نیستند که چه چیزی باعث شروع اگزما می‌شود، اما می‌دانند که استرس، محرک‌ها (مانند صابون‌ها)، آلرژن‌ها و آب و هوا می‌توانند باعث تشدید عود شوند.

در بزرگسالان، اغلب در آرنج، دست و در چین های پوست ظاهر می شود. چندین دارو اگزما را درمان می کنند. برخی از آنها روی پوست پخش می شوند و برخی دیگر از طریق دهان یا به صورت تزریقی مصرف می شوند.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

آکنه روزاسه

تمایل به برافروختگی آسان و به دنبال آن قرمزی روی بینی، چانه، گونه ها و پیشانی می تواند روزاسه باشد. به مرور زمان با رگ های خونی که می بینید قرمزتر می شود. ممکن است پوست ضخیم، برآمدگی و جوش های چرکی داشته باشید. حتی می تواند روی چشمان شما تأثیر بگذارد.

داروهایی که از طریق دهان مصرف می شوند یا روی پوست پخش می شوند در دسترس هستند. پزشکان می توانند رگ های خونی شکسته و پوست قرمز یا ضخیم شده را با لیزر درمان کنند.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

زخم های سرد (تب تاول)

ویروس هرپس سیمپلکس باعث ایجاد تاول های کوچک، دردناک و پر از مایع روی دهان یا بینی شما می شود. تبخال حدود 10 روز طول می کشد و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. محرک ها عبارتند از تب، آفتاب زیاد، استرس و تغییرات هورمونی مانند پریود.

می توانید تبخال را با قرص ها یا کرم های ضد ویروسی درمان کنید. اگر زخم ها حاوی چرک هستند، قرمزی گسترش می یابد، تب دارید یا اگر چشمان شما تحریک می شود، با پزشک خود تماس بگیرید. این موارد را می توان با قرص ها یا کرم های تجویزی درمان کرد.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

راش از گیاهان

تماس با پوشش روغنی پیچک سمی، بلوط یا سماق باعث ایجاد بثورات در بسیاری از افراد می شود. با قرمزی و تورم در محل شروع می شود و سپس به خارش تبدیل می شود. تاول ها معمولاً در عرض 12 تا 72 ساعت پس از لمس گیاه ظاهر می شوند.

یک بثورات معمولی مانند یک خط قرمز به نظر می رسد، نتیجه این است که گیاه روی پوست شما کشیده می شود. شیوع بیماری معمولا تا 2 هفته طول می کشد. درمان می تواند شامل پخش دارو بر روی پوست یا مصرف خوراکی باشد.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

تسکین بثورات خارش دار گیاهی

داروهای تجویزی یا بدون نسخه می توانند به تسکین خارش کمک کنند. کمپرس خنک و حمام بلغور جو را نیز امتحان کنید. پزشک ممکن است برای یک راش شدید دارو و برای عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند. یاد بگیرید که این گیاهان را تشخیص دهید تا بتوانید از تماس مستقیم خودداری کنید.

به طور کلی، بلوط سمی در غرب کوه های راکی رشد می کند.

پیچک سمی در شرق

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

برآمدگی به دلیل تیغ زدن

Pseudofolliculitis barbae زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو به دلیل تراشیدن ملتهب می شوند. اغلب در صورت و گردن رخ می دهد، اما می تواند در هر جایی که اصلاح یا کندن می کنید اتفاق بیفتد. همچنین به عنوان "برآمدگی های تیغ" یا "برآمدگی های اصلاح" شناخته می شود، این تحریک می تواند باعث ایجاد جوش و حتی زخم شود.

می توانید با گرفتن دوش آب گرم یا استفاده از حوله داغ قبل از اصلاح، مشکل را به حداقل برسانید. از کرم موبر یا فوم استفاده کنید و تیغه را در جهت رشد موهایتان بکشید. با آب سرد بشویید و مرطوب کننده بزنید.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

برچسب های پوستی

این تکه کوچک از بافت گوشتی یا کمی تیره‌تر به وسیله یک ساقه از پوست شما آویزان می‌شود. آنها معمولا در گردن، سینه، پشت، زیر بغل، زیر سینه ها یا در ناحیه کشاله ران یافت می شوند. برچسب های پوستی بیشتر در زنان و افراد مسن ظاهر می شود. آنها خطرناک نیستند و معمولا اینطور نیستند

باعث ایجاد درد می شوند مگر اینکه وقتی لباس یا پوست اطراف به آنها ساییده شود تحریک شوند. یک پزشک می تواند آنها را قطع، منجمد یا بسوزاند.

برچسب پوستی

آکنه

آکنه زمانی ایجاد می شود که منافذ مسدود شده با چربی و سلول های مرده پوست ملتهب شود. منافذی که باز می مانند و تیره می شوند، جوش های سر سیاه نامیده می شوند. منافذ کاملا مسدود شده به عنوان سرسفید شناخته می شوند. باکتری ها و هورمون ها باعث ایجاد آکنه می شوند که اغلب در صورت، سینه و پشت شما ظاهر می شود. شما همچنین می توانید به جوش ها و کیست های پر از چرک مبتلا شوید. برای کمک به کنترل آکنه، مناطق چرب را تمیز نگه دارید و فشار ندهید (این ممکن است باعث عفونت و زخم شود).

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

پای ورزشکار

این عفونت قارچی پوست باعث پوسته پوسته شدن، قرمز شدن، خارش و سوزش پاهای شما می شود. همچنین ممکن است دچار تاول و زخم شوید. پای ورزشکار مسری است و از طریق تماس مستقیم منتقل می شود. برای پیشگیری از آن، کفش‌های مشترک را با فرد آلوده به اشتراک نگذارید یا با پای برهنه در مناطقی مانند رختکن یا نزدیک استخر راه نروید. آن را با لوسیون های ضد قارچ موضعی درمان کنید. پزشک می تواند برای موارد شدیدتر دارو تجویز کند. در طول درمان، باید پاها و داخل کفش های خود را تمیز و خشک نگه دارید.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

خال ها

خال‌هایی که معمولا قهوه‌ای یا سیاه هستند، می‌توانند در هر جایی از بدن باشند. آنها ممکن است به تنهایی یا به صورت گروهی ظاهر شوند و معمولاً قبل از 20 سالگی ظاهر می شوند. برخی از خال ها در طول سال ها به آرامی تغییر می کنند. آنها می توانند از صاف به برجسته تبدیل شوند، مو رشد کنند یا تغییر رنگ دهند. خال های خود را سالی یک بار توسط متخصص پوست بررسی کنید. برای هرگونه تغییر، داشتن مرزهای نامنظم، رنگ غیرمعمول یا ناهموار، خونریزی یا خارش فوراً به پزشک مراجعه کنید.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

سن یا لکه های کبدی

این لکه‌های قهوه‌ای یا خاکستری مزاحم واقعاً به دلیل افزایش سن ایجاد نمی‌شوند، اگرچه با بالا رفتن سن شایع‌تر می‌شوند. شما آنها را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت می کنید، به همین دلیل است که روی صورت، دست ها و بازوهای شما ظاهر می شوند. می توانید کرم های سفید کننده، لایه بردارهای اسیدی و درمان های مبتنی بر نور را امتحان کنید تا آنها را محو کنید. برای رد مشکلات جدی مانند ملانوما، نوعی سرطان پوست، به متخصص پوست مراجعه کنید.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

پیتریازیس روزیا

بثورات بی ضرر، پیتریازیس روزئا معمولاً به صورت یک تکه پوسته پوسته و صورتی با حاشیه برجسته شروع می شود. روزها تا هفته ها بعد شروع به خارش کرده و گسترش می یابد. بثورات ممکن است به شکل درخت کریسمس باشد که در سراسر بدن شما پخش شده است. پزشکان به طور قطع نمی دانند چه چیزی باعث آن می شود، اما فکر نمی کنند مسری باشد. اغلب در عرض 6 تا 8 هفته بدون درمان از بین می رود. پیتریازیس روزیا اغلب در سنین 10 تا 35 سالگی ظاهر می شود.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


ملاسما (ماسک بارداری)

ملاسما (کلواسما) لکه‌های قهوه‌ای مایل به زرد روی گونه‌ها، بینی، پیشانی و چانه است. اغلب به آن "ماسک بارداری" می گویند زیرا در نیمی از زنان باردار اتفاق می افتد. مردان نیز می توانند آن را دریافت کنند. اگر پس از تولد نوزاد خود به خود از بین نرفت، می توانید آن را با کرم های تجویزی، محصولات بدون نسخه یا با لیزر درمان کنید. نور خورشید آن را بدتر می کند، بنابراین همیشه از ضد آفتاب با طیف وسیع SPF 30 استفاده کنید.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


زگیل

در بیشتر موارد، زگیل های رایج روی انگشتان یا دست ها ظاهر می شوند. آنها توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شوند. زگیل ها با لمس چیزی که توسط فرد مبتلا به ویروس استفاده می شود گسترش می یابد. برای جلوگیری از زگیل بیشتر، آنها را با باند بپوشانید، خشک نگه دارید و آنها را نچینید. آنها معمولا بی ضرر و بدون درد هستند. شما می توانید آنها را با داروهای موضعی درمان کنید، یا پزشک می تواند آنها را منجمد یا بسوزاند. تکنیک های پیشرفته تر حذف شامل جراحی، لیزر و مواد شیمیایی است.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


کراتوز سبورئیک

کراتوزهای سبورئیک رشد غیرسرطانی هستند که اغلب با افزایش سن خود را نشان می دهند. آنها می توانند در بسیاری از نواحی پوست به تنهایی یا به صورت گروهی ظاهر شوند. آنها ممکن است تیره یا چند رنگ باشند و معمولاً سطحی دانه‌دار دارند، اگرچه می‌توانند صاف و مومی شکل باشند. نیازی نیست با آنها رفتار کنید مگر اینکه عصبانی شوند یا از ظاهرشان خوشتان نیاید. اشتباه کردن آنها با خال یا سرطان پوست آسان است، اما یک متخصص پوست می تواند تفاوت را تشخیص دهد.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

ویتیلیگو

لکه های پوستی سفید روی صورت یا بدن بیشتر به دلیل یک اختلال پوستی به نام پیتریازیس آلبا ایجاد می شود. حتی می تواند وضعیتی به نام ویتیلیگو باشد. در هر صورت، اگر این لکه ها روی پوست ظاهر شوند، دلیل کافی برای هشدار دادن به شماست که اتفاقی غیر طبیعی در بدن شما می افتد. شما باید فورا از یک متخصص پوست کمک بگیرید.بیماری ویتیلیگو یا برص یا پیسی شیوع بالایی در جامعه دارد به طوریکه یک تا دو درصد افراد جامعه به این بیماری پوستی مبتلا هستند؛ بیماری ویتیلیگو (vitiligo) به علت از بین رفتن سلول های رنگ ساز پوست بروز پیدا می کند که در نتیجه آن رنگ پوست در قسمت هایی از بدن کاملا سفید می شود.سلامت نیوز

بیماری ویتیلیگو

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: