کد خبر: ۳۰۹۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 13
سال 96 حسن روحانی که در آن سال همچنان ایده تغییر را دنبال می‌کرد در مبارزات انتخاباتی خود در برابر رقیب سخنی بر زبان آورد که بسیاری افراد از آن در فضای انتخاباتی زمان خود، سخنان سیاسی و تلاش برای از میدان خارج کردن حریف قلمداد می‌کردند
شفاآنلاین>سلامت>صحبت‌های استاندار تهران در ارتباط با کافه‌ها یا رستوران‌هایی که در اطراف دانشگاه‌ها مستقر شده‌اند نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است. این بار با ارتباط دادن رستوران و کافه به بیگانگان در سخنان استاندار تهران، این نگرانی به وجود آمده که بعد از اجرای تفکیک جنسیت در برخی دانشگاه‌ها، حالا کشتیبان را سیاستی دگر آمده و طرفداران تفکیک جنسیت با یک گام به جلو به سراغ کافه‌ها و رستوران‌ها می‌روند.

به گزارش شفاآنلاین:این پرسش نیز مطرح می‌شود که چه تضمینی وجود دارد که در ادامه گسترش دامنه برخوردهای گشت ارشادی که قبلاً در دانشگاه‌ها وجود داشته و حالا به کافه‌ها و رستوران‌های اطراف مراکز آموزش عالی کشیده می‌شود، نهادهای دیگری به دنبال اجرای زنانه - مردانه کردن پیاده‌روها نباشند؟

روحانی: این‌ها می‌خواستند پیاده‌روها را هم زنانه - مردانه کنند
سال 96 حسن روحانی که در آن سال همچنان ایده تغییر را دنبال می‌کرد در مبارزات انتخاباتی خود در برابر رقیب سخنی بر زبان آورد که بسیاری افراد از آن در فضای انتخاباتی زمان خود، سخنان سیاسی و تلاش برای از میدان خارج کردن حریف قلمداد می‌کردند. سخن آن روز حسن روحانی این بود که «من این‌ها را می‌شناسم، این‌ها در جلسه‌ای می‌خواستند پیاده‌روها را هم زنانه و مردانه کنند.» گذشته از آنکه عملکرد جریان سیاسی اصولگرا نشان می‌دهد همواره حامی سفت‌وسخت سیاست‌های گشت ارشادی بوده، سخنان حسن روحانی برای ابراهیم رئیسی برچسبی ساخت که تا چهار سال بعد نیز همراه این سیاستمدار وجود داشت.

 دختر رئیسی: پدرم اهل دیوار نیست، پل می‌زند!
رئیسی و تیم او در انتخابات 1400 نیز تلاش کردند بین این مدعی ریاست جمهوری و برچسب ساخته‌شده برای او فاصله بیندازند؛ در ستادهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی خبری از برخوردهای گشت ارشاد با زنان به‌اصطلاح شل‌حجاب نبود و زنانی قبل و بعد از انتخابات هر کدامشان می‌توانستند هدف برخورد گشت ارشاد قرار بگیرند با خیالی آسوده تصاویر ابراهیم رئیسی را در دست می‌گرفتند. دختر ابراهیم رئیسی که نوه آیت‌الله علم الهدی، امام‌جمعه مشهد نیز هست با حضور در قاب صداوسیما تلاش کرد تصویری را که از پدرش به وجود آمده از بین ببرد. او گفت: تصویری از ایشان در سال 96 ایجاد شد که بین زن و مرد دیوار می‌کشد ولی پدرم بین مردم دیوار نمی‌کشد بلکه پل می‌سازد.

 گسترش نگاه گشت ارشادی از دانشگاه‌ها به خیابان‌های اطراف
اما بعد از اعلام پیروزی دیگر از این حرف‌ها خبری نبود و مسیر معکوس این سخنان در پیش‌گرفته شد. ایجاد گشت ارشاد برای مسئولان که وعده ابراهیم رئیسی در انتخابات 1400 بود از سوی دولت به فراموشی سپرده شد، در مقابل نگاه مسئولان به‌ویژه مسئولان دولت به حجاب بیش‌ازپیش جنجال‌برانگیز شد و برخوردهای ضربتی تعدادی از مأموران گشت ارشاد با زنان به «شل حجاب» افکار عمومی را جریحه‌دار کرد. درست یک سال بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، محسن منصوری استاندار تهران دولت سیزدهم در جلسه ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر این استان در سخنانی از ارتباط برخی کافه‌ها و رستوران‌های اطراف دانشگاه‌ها با ساختارهای بیگانه سخن می‌گوید و بر لزوم سازمان‌دهی آن‌ها تأکید می‌کند. منصوری روز پنج‌شنبه گفت: «اماکنی که در شهر تهران ساختارشکنی می‌کنند همچون برخی کافه‌ها و رستوران‌ها که با اهدافی خاص در اطراف دانشگاه‌ها شکل گرفته‌اند و ارتباط آن‌ها با ساختارهای بیگانه رصد شده، ارائه شد که برای ساماندهی آن‌ها به‌زودی طرحی عملیاتی اجرایی خواهد شد.»

 چرا اطراف دانشگاه‌ها کافه و کتاب‌فروشی شکل گرفت؟
در دهه‌های گذشته رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های بسیار زیادی در اطراف دانشگاه‌ها باهدف کسب درآمد از قشر دانشجو ایجادشده است. معمولاً برخی افراد نیز نگران افزایش این اماکن بوده‌اند. بخش عمده‌ای از این نگرانی به آنجا برمی‌گردد که سود اقتصادی که می‌تواند عاید اماکن مشابه در دانشگاه‌ها شود از آن‌ها دریغ می‌شود. علت ایجاد کافی شاپ و رستوران‌ها در اطراف دانشگاه‌ها نیز در جای خود قابل‌بررسی است. گذشته از آنکه بر تصمیمات کسبه و صاحبان مشاغل آزاد منطق اقتصادی عرضه و تقاضا یا بهتر بگوییم مشتری داشتن حاکم است، بخشی از کافی‌شاپ‌ها یا رستوران‌هایی که اطراف دانشگاه‌ها شکل گرفته‌اند قبلاً کتاب‌فروشی بوده‌اند که به خاطر لطمه وارد شدن به این شغل ترجیح داده‌اند کتاب‌فروشی را تعطیل کنند و به شغل دیگری مثل کافه یا رستوران‌داری بپردازند. این موضوع با استقبال بسیار زیاد دانشجویان نیز همراه شده است؛ آن‌هایی که به علت کمبود فضاهای تعاملی در دانشگاه‌ها، برخوردهای سلبی و ... حتی درس خواندنشان را به کافه‌ها آورده‌اند هرکدام به‌نوعی در تقویت این بازار کمک کرده‌اند.

 دیروز دانشگاه، امروز کافه‌های اطراف دانشگاه، فردا کجا؟
اما اظهارات استاندار تهران این نگرانی را به دنبال داشته که بعد از اجرای سیاست‌های گشت ارشادی در دانشگاه‌ها که شدیدترین نوع آن تفکیک جنسیت دانشجویان است، دامنه این سیاست‌ها در حال گسترش پیدا کردن است. در سال‌های گذشته حتی به‌رغم مخالفت‌هایی در درون حاکمیت دانشگاه‌هایی بر اساس جنسیت زنانه و مردانه شکل‌گرفته است. حتی دانشگاه امام رضا (ع) مشهد که خود زیرمجموعه آستان قدس رضوی و روزگاری مثل سایر دانشگاه‌های عادی دانشجو پذیرش می‌کرد در سال‌های قبل ساختمان‌های خود را بر اساس جنسیت دانشجویان زن و مرد تفکیک کرد. البته ناگفته نماند که این جداسازی پیش از زمان تصدی ابراهیم رئیسی در آستان قدس انجام شد اما در زمان چهار سال مسئولیت ابراهیم رئیسی در آستان قدس این سیاست بدون تغییر ماند که بسیاری آن را تایید رئیسی بر این موضوع می‌دانستند. حالا گسترش دامنه این قبیل نگاه‌های سلبی و گشت ارشادی به دانشجو و دانشگاه به خارج از این نهاد این پرسش را مطرح می‌کند که از کجا معلوم در آینده سازمان‌دهی کافه‌ها و رستوران‌های اطراف دانشگاه‌ها به سازمان‌دهی پیاده‌روها و تفکیک جنسیت آن‌ها تبدیل نشود؟

 نگاهی به سطح دغدغه مقامات؛ پس این دستگاه‌های ضدجاسوسی کجا بودند؟
سایت خبری فراز در واکنش به سخنان استاندار تهران می‌نویسد: «کمتر کسی است که این سخنان را بشوند و نگران نشود؛ هم از باب سطح دغدغه و منطق مقامات و دستگاه‌های کشور و هم از جهت اینکه سابقه نشان داده بعد از چنین خط‌ونشان‌هایی حتماً اقداماتی عملیاتی وجود خواهد داشت.»

این سایت ادامه می‌دهد: «اگر فرض را بر صحت سخنان آقای منصوری بگذاریم، این‌همه کافه و رستوران با چنین گستره وسیعی از پراکندگی و ارتباط هم‌زمان و سازمان‌دهی شده با بیگانگان چطور تا الان مشغول فعالیت بوده‌اند؟ در شرایطی که در کشور دستگاه‌های امنیتی و نظارتی متعددی داریم، گیریم که یکی از آن‌ها در رصد خود درست عمل‌نکرده، بقیه چه‌کار می‌کردند؟ آیا ادعای وجود چنین شبکه‌ای در کشور بیشتر از آنکه بهانه برخورد با این کافه‌ها و رستوران‌ها باشد، امنیت ضدجاسوسی کشور را زیر سؤال نمی‌برد؟ دو دهه پیش احزاب سیاسی و رسانه‌ها باهدف برخورد قضایی-امنیتی و به زیر کشیده شدن مورد اتهاماتی نظیر ارتباط با بیگانگان قرار می‌گرفتند. چه کسی فکرش را می‌کرد دامنه این اتهام زمانی به کافه‌ها و رستوران‌ها کشیده شود؟ آن‌هم درحالی‌که در این میان بسیاری از استارتاپها، کسب‌وکارهای اینترنتی و حتی خیریه‌ها با همین اتهام نواخته شده‌اند.»همدلی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: