کد خبر: ۳۰۹۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 11
به نظر می‌رسد تأمین نشدن اعتبار و بودجه لازم برای اجرای این قانون یکی از علل تأخیر در اجرای آن در ۱۴ سال گذشته باشد
شفاآنلاین>سلامت>اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از 15 سال انتظار وارد فاز نهایی شد. خبرها حکایت از توجه جدی دولت سیزدهم بر مهم‌ترین مطالبه برجای مانده جامعه پرستاری دارد. طبق اعلام سازمان نظام پرستاری کشور دستورالعمل بازتوزیع قانون تعرفه‌گذاری تدوین و نهایی شده و در روزهای آینده از سوی وزیر بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: حالا حدود ۲۰۰ هزار نفر از کادر پرستاری کشور در انتظار اجرای این قانون و افزایش دریافتی خود هستند. پرستاران 15 سال است که نسبت به اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات سلامت و وضعیت نامناسب کاری شان اعتراض دارند، آنها ناراضی‌اند و می‌‌گویند در همه این سال‌ها وزارت بهداشت خواسته‌های جامعه پرستاری را پشت گوش انداخته و دولت‌ها نسبت به مطالبات‌شان بی توجه بوده‌اند. جامعه پرستاری در این سال‌ها بارها در ارتباط با موضوعات کمبود کادر پرستاری در سیستم بهداشت و درمان، اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و طرح پرداخت کارانه و تمدید قرارداد نیروهای طرحی اعتراض کرده‌اند.

عملیاتی نشدن وعده وعیدهای مسئولان نظام سلامت همیشه محل گلایه این گروه از کادر درمان بوده است این در حالی است که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه‌های پرستاری به صورت طرح نمایندگان مجلس در قالب یک ماده واحده و دوتبصره در تاریخ ۶ تیر ۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و ۱۳ تیر همان سال به تأیید شورای نگهبان رسید. در همه این سال‌ها جامعه پرستاری کشور در صدد پیگیری مشکلات‌شان بودند اما هیچ وقت کارانه ارائه کنندگان خدمات پرستاران بر اساس قانون تعرفه‌گذاری اجرا نشد.

با تأکید رهبر معظم انقلاب پس از 14 سال مسکوت ماندن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، روند اجرایی نشدن آن به جریان افتاد و در نهایت آیین‌نامه اجرایی هشت ماده‌ای این قانون در 6 مرداد 1400 در جلسه هیأت وزیران تصویب و برای اجرا به وزارت بهداشت ابلاغ شد. با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، این قانون در مسیر اجرا قرار گرفت اما در سال ۱۴۰۰ به مرحله عملیاتی نرسید، تا جایی که رهبر معظم انقلاب بار دیگر در مراسم روز پرستار سال ۱۴۰۰ در جمع پرستاران برای دومین بار بر اجرای این قانون تأکید کردند. اما چرا اجرای این قانون اینقدر طول کشید و با اجرای آن چه تغییری ایجاد می‌شود؟


۶ هزار میلیارد تومان بودجه تعرفه خدمات پرستاری
به نظر می‌رسد تأمین نشدن اعتبار و بودجه لازم برای اجرای این قانون یکی از علل تأخیر در اجرای آن در ۱۴ سال گذشته باشد. علاوه بر آن نبود اجماع درباره روش اجرای آن نیز از جمله مباحثی است که در محافل کارشناسی در طول سال‌های گذشته مطرح بوده است. یکی از این مسائل اشکالاتی است که بر نظام پرداخت «فی فور سرویس» برای پرداخت هزینه خدمات پزشکی در کشور وجود دارد. با وجود این نگرانی، قرار بر این شد که تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برخلاف خدمات پزشکی، براساس خدمت به خدمت نباشد، چون هم تعداد این خدمات زیاد است و هم امکان ثبت هزینه‌های القایی در آن وجود دارد، به همین علت، قرار بر این شد که خدمات پرستاری بر اساس بسته‌های خدمتی تعریف شود. پس از آن بود که شورای عالی بیمه سلامت کشور، تعرفه بسته‌های خدمات پرستاری را در قالب ۱۷ بسته خدماتی تصویب و ابلاغ کرد، اما روند اجرای این قانون تا امروز به کجا رسیده است؟

عباس عبادی، معاون پرستاری وزیر بهداشت ۹ بهمن 1400 درباره اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات سلامت  گفته بود که با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ درصد به درآمد پرستاران اضافه می‌شود. او این روزها که برای رایزنی تأمین اعتبار این قانون به بهارستان رفت و آمد دارد، از مبنای آغاز قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از ابتدای فروردین ماه امسال خبر می‌‌دهد و می‌‌گوید: تا یک ماه آینده نخستین پرداختی به پرستاران براساس تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری انجام می‌شود. به گفته عبادی، ردیف مستقلی تحت عنوان قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری با اعتبار 5 هزار میلیارد تومان در مجلس به تصویب رسیده که در ردیف اعتبارات وزارت بهداشت آمده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین اعلام کرده است که حدود ۶ هزار میلیارد تومان بودجه تعرفه خدمات پرستاری برای امسال اختصاص یافته که بزودی از طریق سازمان بیمه سلامت به پرستاران پرداخت می‌‌شود.  او به خبرگزاری ایرنا گفت: این مبلغ به عنوان تعرفه خدمات پرستاری (کارانه) بر اساس مصوبه هیأت وزیران که امسال تعیین شده به‌طور مستقیم در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار می‌گیرد و بر اساس دستورالعمل نحوه بازتوزیع قانون تعرفه‌گذاری پرستاری که با همکاری سازمان نظام پرستاری و معاونت‌های پرستاری، توسعه و درمان وزارت بهداشت تدوین شده، کارانه پرستاران پرداخت می‌شود. عبادی همچنین از امکان بازگشت و تمدید قرارداد با نیروهای طرحی پرستار به مراکز درمانی خبر داده و گفت که بیمارستان‌ها بر اساس نیاز خود، آنها را جذب می‌‌کنند. به گفته معاون پرستاری وزیر  بهداشت سال گذشته درخواست جذب 100 هزار نیروی پرستاری داشتیم و امسال نیز در حال رایزنی با سازمان امور استخدامی کشور هستیم تا جذب پرستاران صورت بگیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: