کد خبر: ۳۰۹۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 07
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی عنوان کرد:
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی از تجربه ناخوشایند سال های قبل در حوزه اجرای طرح تربیت نیروی حدواسط در حوزه دندانپزشکی که جذب نظام سلامت نشدند توضیحاتی ارائه داد.

شفاآنلاین>سلامت>دکتر مهدی کدخدازاده افزود: متاسفانه کسانی که پس از کنکور با هزاران آمال و آرزو رشته هایی مثل دندانپزشکی را انتخاب می کنند، وارد دانشکده هایی می شوند که عمدتا هم از نظر زیرساخت و تجهیزات و هم از نظر هیات علمی با استانداردها بسیار فاصله دارند.

 به گزارش شفاآنلاین:وی یادآور شد: چرا که در شرایط سخت اقتصادی که دانشگاهها به سر می برند جبران این همه کمبود زیرساخت تجهیزاتی و نیروی انسانی بسیار بعید است که به زودی محقق شود، هرچند ما در تلاش برای این مهم هستیم.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی خاطرنشان کرد: افزایش تحمیل شده ظرفیت در دندانپزشکی و البته پزشکی آنهم بدون توجه به نظر نخبگان و کارشناسان این حوزه بی شک در آینده ای نزدیک مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد و بی شک این اتفاق تلخ تاریخی عوارض بسیار بر سلامت جامعه خواهد داشت و ژن پزشکی کشور را تغییر خواهد داد.

وی افزود: همچنین این موضوع نشان داد که نظر نخبگان و کارشناسان حوزه های تخصصی سلامت در دانشگاه ها هیچ جایی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها ندارد. البته این پیام را هم داشت که دانشگاهها مستقل نیستند و نخواهند بود چرا که هر چند روز یکبار چند نفری امضا جمع می کنند که این رشته آن رشته باید این چنین و آن چنان شود.

کدخدازاده با اشاره به طرحی که به تازگی در مجلس درباره تربیت بهداشتکار دهان و دندان مطرح شده، گفت: این طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، حال آنکه در بحث نیروهای حد واسط باید بورد تخصصی و انجمن علمی دندانپزشکی اجتماعی و سلامت دهان و دندان نظر بدهند. این هم از عجایب روزگار است که به دانشمندان خود اعتماد ندارند و همه آنان بیگانه و نظرشان را متاثر از تعارض منافع می دانند.

وی تاکید کرد: ما به نیروهای حد واسط بهداشتی اعتقاد داشته و داریم، چراکه نگاه جامعه نگر ما باید بهداشتی و پیشگیرانه باشد نه درمان محور. ارتقاء سلامت جامعه توسط نیروهای حدواسط بهداشتی رقم خواهد خورد نه حدواسط درمانی.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی خاطرنشان کرد: امسال در آزمون دستیاری رشته های تخصصی دندانپزشکی با کاهش چشمگیری در ثبت نام روبرو بودیم که آن را می توان با دلایل مختلفی از جمله خروج نخبگان و بی انگیزه شدن دانش آموختگان و... تحلیل کرد. بی شک افزایش ظرفیت ها در بی انگیزه شدن نخبگان بسیار نقش داشته است.

وی افزود: بنابراین ادامه مسیر تربیت نیروی انسانی باید با طرح درست و عالمانه باشد. متاسفانه علی رغم تربیت نیروی حدواسط بهداشتی در گذشته این نیروهای حد واسط بهداشتی بدلیل نبود ردیف و بودجه جذب نظام سلامت نشده اند و اینکه دوباره این تجربه تلخ را در دندانپزشکی تکرار کنیم جای تامل دارد.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: