کد خبر: ۳۰۹۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 07
با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به نظر می‌رسد موج جدیدی از ویروس کرونا در راه است و با توجه به اینکه همچنان رعایت پروتکل‌ها به‌ویژه استفاده از ماسک در معابر و مکان‌های عمومی ضرورت جدی دارد؛ کمتر شاهد رعایت آنها هستیم.
شفاآنلاین>سلامت>روند افزایشی شیوع کرونا در کشور، باردیگر زنگ هشدار را به صدا در آورده است و در چنین شرایطی، به نظر می رسد پرهیز از عادی‌انگاری و اهتمام ویژه در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن، تنها راهکار قطع زنجیره انتقال این ویروس است.

  به گزارش شفاآنلاین:ستاد ملی مقابله با کرونا، اردیبهشت‌ماه سال جاری از تصویب تزریق دوز چهارم واکسن کرونا (یا دوز دوم یادآور( خبر داد و اعلام کرد بهتراست برای تقویت سطح ایمنی همه افراد بالای ۷۰ سال، گروه‌های در معرض خطر و افراد با سابقه  بیماری‌های زمینه‌ای یا نقص ایمنی، علاوه بر نوبت‌های قبلی یک نوبت واکسن دریافت کنند.
 
بی توجهی به تزریق واکسن  و موارد پیشگیری از ابتلا به بیماری

با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به نظر می‌رسد موج جدیدی از ویروس کرونا در راه است و با  توجه به اینکه همچنان رعایت پروتکل‌ها به‌ویژه استفاده از ماسک در معابر و مکان‌های عمومی ضرورت جدی دارد؛ کمتر شاهد رعایت آنها هستیم.

 در حال حاضر هم اجرای مراسم مذهبی و سفرهای تابستانی، لزوم توجه مردم را به رعایت هر چه بیشتر اصول بهداشتی مقابله با ویروس کرونا بیشتر می‌کند.  

ضمن آنکه شدت بیماری  نیز در میان این افراد، چهار برابر کمتر از افرادی است که این دوز از واکسن را دریافت نکرده‌اند.

محققان اعلام کرده‌اند دوز چهارم واکسن کرونا  هم مانند دوزهای قبلی ضروری است. همان گونه  که دوز سوم واکسن کرونا، تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ را کاهش داده؛ هنوز در برابر سویه‌های جدید امیکرون ایمنی کافی به وجود نیاورده است؛ بنابراین افراد باید دوز چهارم واکسن  را دریافت کنند.
خطر واکسن‌نزده‌ها

متأسفانه در مورد خطرابتلا به  ویروس کرونا ساده‌انگاری‌هایی شده؛ چون گاهی مواقع اطلاعات غلطی به افراد داده می‌شد که منجر به گرفتن نتایج اشتباه از طرف آنها می شد؛ به گونه‌ای که بعضی افراد هنوز حاضر به تزریق واکسن نشده‌اند.

در حال حاضر این نگرانی هنوز وجود دارد که علاوه بر اینکه عده‌ای حاضر به تزریق واکسن کرونا نمی شوند؛ این بیماری را هم جدی نگیرند؛ در حالی که ما با ویروس هوشمندی روبه‌رو هستیم که مدام باید رصد شود. بنابراین نباید نسبت به عواقب آن نیز بی‌توجه بود.

توجه داشته باشیم خطر واکسن نزده‌ها؛ به ویژه در موج ‌های جدید بیشتر احساس می شود چون می‌توانند بیشتر کانون انتقال و گسترش بیماری برای خود و دیگران باشند.

مردم باید به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن شلوغ، پرتردد و پرازدحام، وسایل نقلیه عمومی و بیمارستان‌ها توجه داشته باشند.

اگر مردم این موارد  را جدی بگیرند حتما کمتر شاهد سرعت انتقال بیماری و سرعت آن خواهیم بود.  زیرا کرونا نشان داده می‌تواند به سادگی تعداد بسیار زیادی را درگیر کند.

افزایش  تعداد شهرهای قرمز

 سید محمد رضا هاشمیان، مورد تزریق دوز چهارم واکسن کرونا می‌گوید : «در حال حاضر تعداد شهرهای قرمز در کشور به ۱۳۰ شهر افزایش یافته،  میزان رعایت  موارد پیشگیری از بیماری مردم در جامعه کم شده و همچنین تزریق دوز بوستر (یا یادآور) نیز با سرعت بسیار پایینی در حال انجام است. در حالی که مطالعات انجام شده نشان می‌دهند، تزریق دوز بوستر یا یادآور، همچنان در کاهش مرگ و میر و کاهش بستری‌ها نقش مهمی دارد.»

کاهش ۷ برابری احتمال بستری با واکسیناسیون

به گفته هاشمیان، مطالعات  اخیر انجام شده حاکی از آن است  تزریق دوز چهارم واکسن می ‌تواند تاثیر ۷ برابری در کاهش احتمال بستری و همچنین  تاثیر ۱۴ برابری در کاهش احتمال فوتی داشته باشد.

لزوم قرنطینه با کوچک‌ترین نشانه‌های سرماخوردگی یا ناراحتی‌های گوارشی

دکتر هاشمیان  می گوید با توجه به اینکه  تعداد تست‌ها در کشور پایین‌تر از حد استاندارد است  و افرادی که علایم خفیف دارند نیز معمولا راغب به استراحت  و ماندن در خانه نیستند از این رو، توجه داشته باشیم همه کسانی  که علایمی شبیه سرماخوردگی یا گوارشی دارند باید در صورت بروز چنین نشانه‌هایی حتما خود را قرنطینه کنند.

قدرت سرایت بسیار بالا

به گفته فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، مطالعات انجام شده در ارتباط با قدرت سرایت زیرسویه BA.5 (کرونای اُمیکرون) نشان می دهد قدرت سرایت این زیرسویه بسیار بالا و در حد ویروس سرخک است. R0 یا R صفر (شاخص سرایت‌پذیری آن) این زیرسویه جدید ۱۸ است  که در میان سویه‌های مختلف از ویروس کرونا، بالاترین قدرت سرایت مربوط به آن است.

دوز بوستر؛ متفاوت با دوزهای قبل

هاشمیان می گوید همه افراد؛ مخصوصا  سنین بالای ۵۰ سال حتما  باید نسبت به تزریق دوز سوم و یا چهارم  خود اقدام کنند و در صورت  امکان، واکسنی متفاوت با دوزهای قبلی دریافت کنند.  

نتایج پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد کسانی که دوزهای قبلی را سینوفارم دریافت کرده‌اند؛ بهتر است در دوز چهارم، واکسن‌ متفاوتی از دوزهای قبل دریافت کنند؛ چون ایمنی آنها در برابر ویروس بیشتر تحریک می‌شود. بنابراین مسوولان بهداشتی باید در انتخاب نوع واکسن به  افراد  کمک  کنند. 

افراد زیر ۱۸ سال

به گفته استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تزریق دوز بوستر برای  افراد زیر ۱۸ سال هنوز شروع نشده است. البته  قبلا بخشنامه‌ای در این ارتباط صادر شده بود. ولی درحال حاضر درمراکز واکسیناسیون برای این گروه سنی، تزریق دوز بوستر را انجام نمی‌دهند.

اما ازآنجایی که بیشتر از ۶ ماه از تزریق دوز دوم این گروه سنی می گذرد، تزریق دوز سوم به ویژه در شرایطی که با ساب واریانت جدید درگیر هستیم الزامی است.

اهمیت آگاه‌سازی مردم و لزوم تاکید بررعایت موارد پیشگیری از بیماری

هاشمیان می گوید صدا و سیما، مسوولان بهداشتی  و مطبوعات باید نسبت به اعتمادسازی و آگاه کردن مردم نسبت به تاثیر واکسن‌ها و تاریخ مصرف آنها اقدام کنند و اهمیت ویژه‌ای  برای این کار قائل شوند.

 یعنی  با اطلاع رسانی‌های علمی و به موقع، سطح معلومات جامعه را افزایش دهند. چون از این طریق می‌توانند مردم را نسبت به لزوم توجه به شرایط ابتلا به بیماری، آگاه و همچنین آنها را به واکسینه شدن تشویق کنند تا کمتر شاهد افزایش موارد فوتی در برابر ویروس کرونا باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: