کد خبر: ۳۰۷۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۱ تير ۱۴۰۱ - 2022July 02
شفاآنلاین:کارشناس گروه فارماکولوژی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی درخصوص خواص دارویی گیاه فلوس اظهار کرد: این گیاه از نظر طب قدیم ایران کمی گرم و تر و یکی از بهترین داروها برای رفع یبوست می باشد همچنین برای رفع درد مفاصل و نقرس از فلوس به صورت موضعی می توان استفاده کرد.
درمان یبوست، رفع درد مفاصل و نقرس را به این بسپارید
به گزارش شفاآنلاین ،مهندس رسول محمدی کارشناس گروه فارماکولوژی و طب کاربردی این پژوهشکده درخصوص خواص دارویی گیاه فلوس اظهار کرد: این گیاه از نظر طب قدیم ایران کمی گرم و تر و یکی از بهترین داروها برای رفع یبوست می باشد زیرا مصرف آن عوارضی ندارد بنابراین حتی برای زنان در دوران بارداری و اطفال مناسب می باشد. همچنین برای رفع درد مفاصل و نقرس از فلوس به صورت موضعی می توان استفاده کرد.


وی با اشاره به این که این گیاه برای کلیه ها نیز مفید می باشد عنوان کرد: افرادی که کلیه شان سنگ ساز است درصورت استفاده از فلوس مبتلا به سنگ کلیه نمی شوند و جوشانده پوست درخت فلوس اسهال خونی را رفع می کند و نرم کننده سینه است.

محمدی درخصوص نحوه مصرف فلوس برای باز کردن گرفتگی روده و دل پیچه گفت فلوس را مخلوط با ریشه ختمی بکار برید و  برای معالجه دیفتری ، فلوس را با آب گشنیزمخلوط کرده و به بیمار بدهید تا غرغره کند.

این کارشناس در ادامه خواص دیگر این گیاه را ضد ویروس، ضد تب، تهوع آور، قارچ کش، کاهش دهنده چربی خون و مسهل برشمرد.

وی بیان کرد اگر فلوس درقسمت طول آن شکافته شود تیغه های متعدد در آن دیده می شود که به خانه های متعدد گاهی تا ۱۰۰ خانه تقسیم می کند. در داخل این خانه ها مایع چسبنده تیره رنگی وجود دارد که عسل خیارشنبر نامیده می شود . طعم این مایع کمی شیرین ولی نامطبوع است. برای استفاده از فلوس غلاف آنرا کمی روی آتش گرم می کنند تا عسل خارج شود . معمولا این عسل با روغن بادام مخلوط شده و به عنوان مسهل استفاده می شود، البته می توان مغز فلوس را با قند یا شکرمخلوط کرده و در درجه حرارت معتدلی پخت که به آن فلوس نیز پخته می گویند.

جهت تهیه جوشانده فلوس  می توان ۱۰ گرم عسل فلوس را با یک لیتر آب جوش مخلوط و آنرا صاف کرده و به بیمار دهید. این جوشانده مسهل خوبی است. البته برای بهتر کردن طعم آن می توان مقداری شربت گیلاس یا انجیر به آن اضافه کرد.

همچنین جهت تهیه مربای فلوس می توان ‌۵ گرم عسل فلوس را با همان مقدار آب مقطر مخلوط کرده و سپس مقدر ۱۲۵ گرم قند کوبیده را به آن اضافه کنید بعد آنرا حرارت دهید تا به آرامی آب آن بخار شود و وزن آن به ۱۰۰ گرم برسد و غلیظ شود.  این مربا نیز مسهل بسیار خوبی است مقدار مصرف آن ۵۰-۱۰۰ گرم در روز است.

فلوس در بعضی از نواحی ایران به نام خرنوب هندی و خیارشنبر نیز معروف است .فلوس گیاهی است خودرو که اکثرا در نقاط گرم دنیا، از جمله هندوستان ، مصر، برزیل و جنوب شرقی ایران می روید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: