کد خبر: ۳۰۷۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۰ تير ۱۴۰۱ - 2022July 01
دکتر محمدرضا صائینی گفت: به طور کلی دسترسی به اطلاعات سلامت دانش‌آموز در بدو ورود به مدرسه، طی بلند مدت امکان ایجاد مداخلات به‌هنگام را تسهیل می‌کند.

شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، نوع خدمات مراکز بهداشتی درمانی در زمینه سنجش سلامت نوآموزان را تشریح کرد و گفت: به طور کلی دسترسی به اطلاعات سلامت دانش‌آموز در بدو ورود به مدرسه، طی بلند مدت امکان ایجاد مداخلات به‌هنگام را تسهیل می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر محمدرضا صائینی  با اشاره به آغاز به کار پایگاه‌های سنجش سلامت نوآموزان و دانش‌آموزان، درباره اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه، گفت: انجام هماهنگی در سطوح محیطی و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی به منظور برقراری نظم و ایجاد هماهنگی با متناظر آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌ها در جهت نوبت‌دهی منظم به والدین برای مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، اطلاع رسانی عمومی از طریق وسایل ارتباط جمعی، به روزرسانی بسته خدمت مرتبط با این گروه سنی در مراکز خدمات جامع سلامت، هماهنگی در جهت بهره‌مندی از خدمات مراقبین سلامت در ایام اجرای برنامه سنجش از اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه است.

او در پاسخ به این سوال که آیا سنجش سلامت نوآموزان در میانه‌ ایام کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است یا خیر؟، بیان کرد: در مراکز جامع سلامت در آن ایام سنجش در مدت زمان طولانی‌تری انجام شد و به منظور پیشگیری از تجمعات در مراکز، نوبت‌دهی‌ها به گونه‌ای بود تا والدین و دانش‌آموزان با رعایت فاصله فیزیکی و تعداد کمتری مراجعه کنند. از طرفی در پایگاه‌های سنجش نیز تعداد پذیرش کمتر و افزایش زمان پایگاه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برقرار بود و به این ترتیب چرخه ارائه خدمات متوقف نشد.

وی در ادامه تاکید کرد: در ایام شیوع بالای ویروس کرونا ناگزیر بودیم خدمات در مراکز جامع سلامت را اولویت بندی کنیم و بعضی خدمات به صورت غیرحضوری انجام می‌شد. خدماتی که باید حضوری انجام می‌شد نیز با رعایت فاصله فیزیکی و نوبت‌بندی انجام شد ولی در پایگاه‌های سنجش کلیه خدمات، حضوری انجام شد. 

او با اشاره به اینکه در سال جاری بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت، درباره پارامترهایی که برای سنجش سلامت درنظر گرفته می‌شود، بیان کرد: در پایگاه‌های سنجش سلامت آمادگی تحصیلی، سلامت بینایی، سلامت شنوایی، مراقبت‌های بهداشتی شامل پوست، مو، قد، وزن، نمایه توده بدنی، حرکتی، دهان و دندان، قلب و عروق مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مراکز جامع خدمات سلامت نیز خدمات شامل بررسی بیماری‌های تنفسی، کم‌خونی و معاینات پزشک عمومی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که درخصوص متقاضیان جهش تحصیلی آیا سنجش خاصی از کودکان گرفته می‌شود یا خیر، تصریح کرد: در آموزش و پرورش ملاک اولیه بر اساس مصوبات دفتر آموزش دبستانی وزارت است و در مرحله دوم ارزیابی هوشی و روانی بر اساس مشاهدات بالینی انجام می‌شود.

وی در خاتمه بیان کرد: به طور کلی دسترسی به اطلاعات سلامت دانش‌آموز در بدو ورود به مدرسه طی بلند مدت امکان ایجاد مداخلات به هنگام را تسهیل می‌کند. یکی از اهداف تبادل داده‌ها امکان ایجاد مداخله برای تشخیص به موقع اختلال یا بیماری احتمالی است.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: