کد خبر: ۳۰۷۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۰۸ تير ۱۴۰۱ - 2022June 29
در تربیت جنسی اسلامی زمینه‌ها و عوامل مربوط به مسائل جنسی به گونه‌ای باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند که استعداد‌های فرد را به مسیرکمال منتهی کنند. پس می‌توان گفت در اسلام هدف از تربیت جنسی رسیدن به آگاهی، آداب و عاداتی است که در پی پرداختن به مسائل جنسی است که این مسیر نیازمند لوازمی است.

شفاآنلاین>اجتماعی>هرتشکیلاتی که ابرقدرت‌ها تشکیل می‌دهند برای منافع خودشان است برای آن است که همه به سمت منافع آنها حرکت کنند.(امام خمینی)
جمهوری اسلامی تسلیم سندهایی مانند سند 2030 یونسکو نخواهد شد (مقام معظم رهبری)
دگرگون ساختن جهان ما: دستورکار 2030 برای توسعه پایدار، عنوان سندی از اسناد سازمان ملل است که در سپتامبر 2015 به تصویب رسید و دارای 16 هدف اصلی و 169 هدف فرعی است. ظاهراً کل متن سند مورد اشکال نیست و در مفهوم لغوی معاهدات بین‌المللی قابل پذیرش است و برخی اهداف این سند مورد تأکید اسلام است مثل ریشه کنی فقر و... اما نیازاست که به مواردی مثل روح حاکم بر این اسناد و مفهوم شناسی‌ها توجه کنیم. برای مثال در این سند بر ریشه‌کنی فقر با تأکید بر ترویج تساوی جنسیتی و توانمندسازی زنان تأکید شده که نیازمند واکاوی از منظر اسلامی است. مسأله اصلی این است که یک سازمان وابسته چگونه می‌تواند برای کشورها برنامه بنویسد و متوقع باشد در کشورها با فرهنگ‌های مختلف به‌صورت کامل پذیرفته شود! در کشور مسلمان ایران می‌توان به بحث قاعده نفی سبیل اشاره کرد. با توجه به این قاعده ما اجازه نداریم هیچ علو و برتری را برای کافران بر مسلمانان ایجاد کنیم. در فحوای این سند مواردی مانند بازرسی و گزارش‌دهی و موارد دیگری یافت می‌شود که جنبه برتری سازمان های بین‌المللی را پررنگ می‌کند. در بیان این سند مواردی مانند شهروند جهانی شدن هدف قرار گرفته است که باید برای آن تلاش کرد، روشن است که برای رسیدن به شهروند جهانی باید آموزش‌ها هم جهانی باشد. جهانی‌سازی در واقع به‌دنبال تقویت فقر جوامع انسانی، ایجاد آپارتاید اجتماعی و توسعه نژادپرستی و تنازع قومی و نژادی و تضییع حقوق افراد است. به عبارت دیگر، جهانی سازی، پروژه‌ای سیاسی است که به دست کشورهای سلطه طلب طراحی و هدایت می‌شود و با خود نوعی استعمار فرهنگی به همراه دارد. با این اوصاف، جهانی شدن فرایندی است گریزناپذیر که شکل تکامل یافته پیشرفت‌های بشری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و پروژه‌ای است که مشخصاً در راستای تأمین منافع و تسلط ارزش‌های موردنظر دول برتر در عرصه جهانی بر سایر دولت‌ها و ملت‌ها است. آموزش‌های جهانی با اهداف سیاسی همراه است، به‌دنبال تغییر تفکر دانش‌آموزان و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده در سند توسعه پایدار هستند. اکثر آموزش‌های جهانی در واقع دگرگونی‌های بلامنازعی در ذهن دانش‌آموز است که حاوی انتقال ایدئولوژی‌های ویژه‌ای هستند. آموزش جهانی رساندن افراد جهان به اهداف سیاسی و آن چیزی است که مطلوب نویسندگان و طراحان آن آموزش‌هاست و ممکن است به نفع همه افراد جهان نباشد.
با اندک تأمل در بندها و گزاره‌های موجود در سند توسعه پایدار یا در میثاق‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی، تضاد و تعارض آنها با مبانی دینی به دست می‌آید، از آنجا که اسلام دینی جامع نگر و پاسخگو در همه عرصه‌های زندگی بشری است، در بحث مسائل جنسی نیز دارای آموزه‌هایی است و این محور نیز براساس تربیت شکل گرفته است و در اسلام بیشتر از بحث آموزش جنسی، به بحث تربیت جنسی پرداخته است. تربیت به معنای رشد دادن و آموزش معنای انتقال علم و فن به فراگیر است. باید گفت تربیت آموزش را در دل خود دارد و آموزش مقدمه تربیت است.
 در تربیت جنسی اسلامی زمینه‌ها و عوامل مربوط به مسائل جنسی به گونه‌ای باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند که استعداد‌های فرد را به مسیرکمال منتهی کنند. پس می‌توان گفت در اسلام هدف از تربیت جنسی رسیدن به آگاهی، آداب و عاداتی است که در پی پرداختن به مسائل جنسی است که این مسیر نیازمند لوازمی است. تربیت جنسی می‌تواند چند معنی داشته باشد؛ اول اینکه به هریک از دو جنس آموزش دهیم مانند هم جنسان خود و هنجارهای آن جنس عمل کنند و معنای دوم آن تعمیق بنیان‌های خانواده به‌عنوان عنصر پایه‌ای جامعه و هدف سوم تضمین بقای نسل پاک و عفیف و در نهایت ارائه آگاهی‌های لازم در باب مسائل مربوط به رفتار جنسی است. نظریات اسلامی در باب تربیت جنسی هر چهار معنا را در شرایط مناسب سنی دنبال می‌کند، اما سند 2030 به قرینه مبحث ایدز و تنظیم خانواده که در کنار بحث آموزش جنسی مطرح شده است تنها به‌دنبال معنای چهارم و آن هم از سنین کودکی است. در مورد معنای دوم نیز تعریف خانواده طبق مفاهیم و اصطلاحاتی که در این سند به کاربرده شده سه مفهوم مد نظر است؛ خانواده از زن و مرد و فرزند، خانواده دیگر از دو زن و فرزندان و دیگر خانواده، دو مرد و فرزندان است که با تعریف خانواده در مبنای اسلامی در تعارض قرار دارد.
بواسطه تربیت دینی، حالت خود نگهداری در کودک آرام آرام شکل می‌گیرد و بواسطه تربیت دقیق و جدی پدر و مادر تثبیت می‌شود و فرد توانمندی‌هایی از جمله حفظ انگیزه‌های جنسی را پیدا می‌کند. در بیشتر جوامع، کودکان از سن 6 سالگی به مدرسه می‌روند و زمان زیادی از روز خود را در مدرسه به سر می‌برند و در همین حین، دوره بلوغ آنان آغاز و سپری می‌شود. مدرسه و عوامل اجتماعی و محیطی و معلم و سایر کارکنان بعد از پدر و مادر از اشخاص تأثیر‌گذار در روند تربیت جنسی کودک هستند و معلم جایگاه ویژه‌ای دارد و با روش‌های صحیح تربیت، آموزش و ارزش‌های دینی را به آنان منتقل می‌کند.
با اندک تأملی روی فعالیت‌های استکبار جهانی می‌توان دریافت که مباحث جنسی و انحراف از آن جزو مواردی است که در برنامه‌هایشان بسیار به آن تکیه شده است همانگونه که سند 2030 یونسکو آموزش جنسی را به علت شیوع ایدز در جهان و دلایل دیگر، برای آموزش رسمی کشورهای تابع این سند پیشنهاد داده است. با توجه به شرایط کنونی و گسترش عظیم اطلاعات و ارتباطات و هجمه‌های دشمن علیه اسلام ضرورت دارد تربیت جنسی از دید اسلام تبیین و بر مبنای فرهنگ بومی تدقیق و ارائه گردد چراکه محتوا و بیان و چگونگی این تربیت در اسلام، بنیانی هدایت‌گونه دارد. در تمام این موارد کرامت انسانی، حیا و بایسته‌های اخلاقی رعایت شده است و در این بین بیان و اشاعه سیره ائمه اطهار در این حوزه‌ها، وسیله بسیار قوی و مؤثر در بیان این مسائل است. در آموزه‌های مبتنی بر دین در عین توجه به زیست شناسی انسانی و واقعیت‌های طبیعی خلقت انسان تربیت در مسیر کمال و سعادت وی به کار گرفته است. این آموزه‌ها در پی بیان واقعیت‌های الهی خلقت است و هیچ جنبه هیجان زدگی و تحریک‌کنندگی بر آنها همراه نمی‌شود و در عین حال سبب حفظ حریم‌ها می‌شود و این مطلبی است که به عمد یا غیرعمد در سایر بیان‌ها و تحلیل‌های علمی جهان از جمله سند 2030 و آموزش‌های جنسی رایج در جهان مشاهده نمی‌شود.
در انتها به نظر می‌رسد جهت مواجهه با هجمه‌های موجود، در راستای تربیت جنسی اسلامی نیاز به بازنگری و بازتولید برنامه‌ها و محتوای آموزشی و روش‌های تربیتی برای درونی‌سازی و تعمیق و ترویج فرهنگ حیا و عفاف و جلب مشارکت سازنده و اثربخش خانواده‌ها در حفظ، تعمیق و اشاعه این فرهنگ و تقویت بنیان خانواده و کمک به افزایش سطح توانایی‌ها و مهارت‌های خانواده در ایفای نقش تربیتی متناسب با اقتضائات جامعه اسلامی و برگزاری دوره‌های آموزشی اثربخش، ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌زا برای همسو‌سازی اهداف و روش‌های تربیتی اسلامی خانواده و مدرسه هستیم.

شاداب شاه علی
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس دانشکده علوم پزشکی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: