کد خبر: ۳۰۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۶ تير ۱۴۰۱ - 2022June 27
در حالی که برخی مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی به صورت شفاف درحال پرداخت مالیات خود هستند، طی سالیان گذشته برخی با روش‌های مختلفی از مالیات فرار می‌‌کنند
شفاآنلاین>سلامت>در حالی که برخی مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی به صورت شفاف درحال پرداخت مالیات خود هستند، از سالیان گذشته برخی با روش‌های مختلفی از مالیات فرار می‌‌کنند؛ اما با اشراف اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی، مسیرهای بیشتری از فرار مالیاتی نیز مسدود شده است.

به گزارش شفاآنلاین:در کنار تمام روش‌هایی که در نظام مالیاتی کشور مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، بهره‌گیری از اطلاعات مردمی در قالب راه‌اندازی «سامانه سوت‌زنی» نیز در دستور کار قرار گرفته است؛ سامانه‌ای که براساس گفته مسئولان تاکنون کارایی زیادی داشته است. به طوری که روز گذشته رئیس کل سازمان امور مالیاتی از ثبت ۴۱۰۰ گزارش پس‌از راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی مالیاتی خبرداد که فرایند رسیدگی‌ها، در چهارچوب قانون و مقررات در حال انجام است.
​​​​​​​
 در حالی که برخی مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی به صورت شفاف درحال پرداخت مالیات خود هستند، طی سالیان گذشته برخی با روش‌های مختلفی از مالیات فرار می‌‌کنند. اما با اشراف اطلاعاتی سازمان مالیاتی، مسیرهای بیشتری از فرار مالیاتی نیز مسدود شده است. در کنار تمام روش‌هایی که در نظام مالیاتی کشور مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، بهره‌گیری از اطلاعات مردمی در قالب راه‌اندازی «سامانه سوت‌زنی» نیز در دستور کار قرار گرفته است؛ سامانه‌ای که براساس گفته مسئولان تاکنون کارایی زیادی داشته است. به طوری که روز گذشته رئیس کل سازمان امور مالیاتی از ثبت ۴۱۰۰ گزارش پس از راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی مالیاتی خبرداد که فرایند رسیدگی‌ها، در چهارچوب قانون و مقررات در حال انجام است.

به گفته داوود منظور بیشترین آمار گزارش‌های سوت‌زنی مربوط به حوزه پزشکان است. برهمین اساس از تعداد ۷۸۱ گزارش تخلف مربوط به حوزه پزشکی (اعم از پزشک، بیمارستان، درمانگاه و...) که اغلب در زمینه عدم استفاده از کارتخوان بوده، پس از اخذ و تکمیل اطلاعات کافی، به ۱۶۶ نفر از متخلفان، پیامکی حاوی ضرورت قانونی نصب و استفاده از کارتخوان و پیامدهای قانونی عدم نصب و استفاده دستگاه پوز، ارسال شده است.

براساس اعلام معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، تاکنون ۱۱۳ فقره گزارش با اهمیت در ارتباط با فرار مالیاتی که نیازمند بازدیدهای میدانی بوده، استخراج و در ادامه ۳۰ فقره گزارش مهم به ادارات کل امور مالیاتی ارسال شده و ۸۰ فقره نیز پس از بررسی اطلاعات، ارسال خواهد شد تا رسیدگی‌های لازم و قانونی صورت گیرد. سه فقره از گزارش‌های سوت‌زنی نیز مشکوک به دریافت رشوه است که این موارد نیز به دادستانی انتظامی مالیاتی ارجاع شده تا فرایند بررسی قانونی انجام شود. وی در ادامه از شهروندان خواست با مراجعه به درگاه ملی مالیات به نشانی intamedia.ir در قسمت ویژه «سوت‌زنی»، گزارش‌های خود را ارسال نمایند و از پاداش ویژه آن که تا یک درصد مبلغ مالیات قطعی وصول شده خواهد بود، بهره‌مند شوند. 

گزارش‌های سوت‌زنی 3 برابر شده است
در همین زمینه مدیر دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه سامانه سوت‌زنی از سال 1399 وجود داشته است، گفت: متأسفانه تا هشتم اسفندماه سال گذشته که این سامانه عملیاتی شد، از ظرفیت‌های آن استفاده نشده بود، اما در دولت سیزدهم به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

وحید عزیزی افزود: با عملیاتی شدن سامانه سوت‌زنی میزان مراجعه افراد به آن سه برابر شده و گزارش‌های متعددی از تخلفات صورت گرفته در حوزه مالیاتی ثبت شده است.

به گفته وی، بخش عمده‌ای از گزارش‌های ثبت شده در سامانه سوت‌زنی به عدم استفاده از کارتخوان توسط برخی اصناف مربوط می‌‌شود. وی ادامه داد: در کنار این سامانه، تعداد گزارش‌های خارج از آن به صورت تلفنی، مکاتبه‌ای و حضوری نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.
مدیر دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی درخصوص نحوه رسیدگی به این شکایات، توضیح داد: پس از ثبت و دریافت این شکایت‌ها، مراتب به بازرسی ارجاع می‌‌شود تا مورد بررسی قرار گیرد. موارد مربوط به استان‌ها نیز به استان مربوطه ارسال می‌‌شود. البته یکی از مشکلات در سامانه سوت‌زنی ناقص بودن گزارش‌هاست، به این معنا که گزارش‌ها باید اطلاعات لازم و کافی را برای پیگیری داشته باشد که باید مورد توجه مردم قرارگیرد.

سدی در برابر فرار مالیاتی
این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی در ادامه درباره نحوه مقابله با فرارمالیاتی اظهار کرد: با افزایش اطلاعات در دسترس سازمان مالیاتی، امکان برخورد و شناسایی فرارهای مالیاتی نیز بیشتر شده است. دراین زمینه سازمان مالیاتی هم از تراکنش‌های بانکی و هم سایر ابزارهای پرداخت استفاده می‌‌کند.

وی اضافه کرد: با تفکیک حساب‌های بانکی تجاری و شخصی شناسایی فرار مالیاتی سرعت بیشتری خواهد یافت. به گفته وی، برای تفکیک این حساب‌ها براساس اعلام و اظهار دارنده حساب عمل می‌‌شود. اما اگر صاحب حساب شخصی رفتارهای خارج از عرف مانند واریزی و کارت به کارت با مبالغ کلان داشته باشد از نظر سازمان مالیاتی به عنوان حساب تجاری شناخته می‌‌شود. به طوری که با اتکا به اطلاعاتی که در اختیار داریم، می‌‌توانیم برای افراد پرریسک اظهارنامه مالیاتی صادر کنیم. عزیزی همچنین با اشاره به معافیت‌های مالیاتی زیادی که در کشور وجود دارد، گفت: بخشی از این معافیت‌ها بستری برای فرار مالیاتی شده است. برای مثال فردی یک فعالیت غیرمعاف را در قالب یک فعالیت معاف انجام می‌‌دهد.

فعالیت‌های هنری زیر ذره‌بین
مدیر دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی، با بیان اینکه باید تمام فعالیت‌های اقتصادی در کشور به صورت شفاف باشد، افزود: درهمین راستا حراج آثار هنری که جنبه فرهنگی هم دارد، مورد رسیدگی قرار می‌‌گیرد. چرا که در این نوع فعالیت‌ها شاهد درآمد و وصول هستیم.

اینفلوئنسرها
وی درپاسخ به پرسشی درخصوص مالیات اینفلوئنسرهای مجازی توضیح داد: بحث مالیات ستانی از اینفلوئنسرها از قانون بودجه سال گذشته مطرح شد اما با توجه به اینکه بستر فعالیت این افراد به صورت عمده در خارج از کشور قراردارد، شناسایی آنها زمانبر بود. وی تصریح کرد: هم اکنون برای تعدادی از این افراد بررسی‌ها انجام و پرونده مالیاتی تشکیل شده و برخی از آنها نیز از طریق حساب‌های بانکی متعلق به آنها بررسی‌ها صورت گرفته است. عزیزی همچنین گفت: علاوه براین، برخی هنرمندان کشور که هویت شناسنامه‌ای دیگری دارند نیز شناسایی شدند و از آنها دعوت شد برای تشکیل پرونده مالیاتی مراجعه کنند.

 مردم نگران نباشند
مدیر دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی درپایان درخصوص بررسی تراکنش‌های بانکی افراد توضیح داد: براساس قانون، تراکنش‌های سالانه بالای پنج میلیارد تومان مورد رسیدگی قرار می‌‌گیرد، اما به غیر از آن تراکنش‌های مشکوک و مبالغ بالا در حساب‌های شخصی نیز مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. وی تأکید کرد: کسانی که فعالیت عادی دارند و مالیات خود را می‌‌پردازند، از این ناحیه نباید نگران باشند و سازمان مالیاتی فعالیت یا حساب‌های بانکی آنها را مورد بررسی قرار نمی‌دهد. تنها کسانی که دارای حساب تجاری هستند یا درآمد خود را کتمان می‌‌کنند، تحت رسیدگی مالیاتی قرار خواهند گرفت.روزنامه ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: