کد خبر: ۳۰۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۶ تير ۱۴۰۱ - 2022June 27
شواهد نشان می‌دهد که هیچ چیز جایگزین سنت دیرینه ارتباط دورهم نشستن برای صرف یک وعده غذایی خانوادگی نمی‌شود، به‌ویژه وقتی سلامت عاطفی این افراد را مد نظر قرار دهیم.
شفاآنلاین>سلامت>در جهان پر سرعت و دیجیتالی امروز، به راحتی می توان اجازه داد که پیامک و تماس های تلفنی سریع جایگزین مکالمات رو در رو شود، به خصوص در خانواده های پر مشغله که نوجوان و کودک دارند.

به گزارش شفاآنلاین: در جهان پر سرعت و دیجیتالی امروز، به راحتی می توان اجازه داد که پیامک و تماس های تلفنی سریع جایگزین مکالمات رو در رو شود، به خصوص در خانواده های پر مشغله که نوجوان و کودک دارند.اما شواهد نشان می‌دهد که هیچ چیز جایگزین سنت دیرینه ارتباط دورهم نشستن برای صرف یک وعده غذایی خانوادگی نمی‌شود، به‌ویژه وقتی سلامت عاطفی این افراد را مد نظر قرار دهیم.

غذا خوردن اعضای خانواده در کنار هم از سلامت عاطفی حمایت می کند

تحقیقات زیادی نشان می دهند که وقتی اعضای خانواده ها دور یک میز جمع می شوند تا یک وعده غذایی را دور هم صرف کنند، درباره اتفاقات روز خود صحبت کنند و زمانی را برای ارتباط با یکدیگر در سطح عمیق تری اختصاص دهند، تاثیرات قابل توجهی رخ می دهد.

بچه‌ها نه تنها احساس ارتباط بیشتری با اعضای خانواده خود می‌کنند، بلکه از سلامت عاطفی بهتری نیز برخوردارند، در مدرسه نمرات بالاتری می‌گیرند و کمتر درگیر رفتارهای پرخطر می شوند.

غذا خوردن اعضای خانواده در کنار هم موجب تقویت ارتباط می شود

نتایج یک مطالعه نشان می دهد، نوجوانانی که به طور منظم می نشینند و با والدین خود غذا می خورند، نسبت به نوجوانانی که اغلب در خانه ناهار نمی خورند، بیشتر از نظر عاطفی توسط خانواده خود حمایت می شوند .

همین موضوع در مورد کودکان کوچکتر نیز صدق می کند، تحقیقات نشان می دهد کودکانی که با خانواده خود غذا می خورند احساس نزدیکی و ارتباط بیشتری با والدین خود دارند .

مطالعه دیگری نشان داد، نوجوانانی که وعده های غذایی مکرر را با خانواده خود به اشتراک می گذارند، در مقایسه با نوجوانانی که وعده های غذایی کمتری را در خانه می خورند، کمتر احتمال دارد به علائم افسردگی مبتلا شوند .

علاوه بر این، نوجوانانی که مرتب در خانه غذا می خورند، در مقایسه با نوجوانانی که به طور منظم با خانواده خود غذا نمی خورند، خلق و خوی مثبت تری را تجربه می کنند و دیدگاه بهتری نسبت به آینده دارند .

کارشناسان می گویند، جادوی اثرات مثبت غذا خوردن اعضای خانواده در کنار هم زمانی اتفاق می افتد که اعضای خانواده ها دور هم جمع می شوند تا صحبت کنند، بخندند، مبارزات روزمره خود را به اشتراک بگذارند، و از یکدیگر در فراز و نشیب های زندگی حمایت کنند. این لحظات ارتباط، باعث ایجاد حس تعلق می شود که عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری را موجب می شود. 

غذا خوردن اعضای خانواده در کنار هم موجب تقویت رشد فکری و سلامت عاطفی فرزندان می شود 

یکی دیگر از اثرات مثبت دورهم غذا خوردن اعضای خانواده این است که با تقویت رشد فکری و عملکرد تحصیلی کودکان و نوجوانان از سلامت عاطفی آنها حمایت می کند.

 بر اساس نتایج یک مطالعه، خواسته های آموزشی (تکالیف، نمرات ضعیف، آزمون های چالش برانگیز، و غیره) بزرگترین عامل استرس و اضطراب برای نوجوانان و کودکان هستند. و همانطور که این مطالعه نشان داد، این عوامل استرس زای تحصیلی می توانند تأثیرات مخربی بر سلامت روانی و عاطفی کودکان و نوجوانان داشته باشند.

به عنوان مثال، دانش‌آموزانی که سطوح بالاتری از استرس مرتبط با تحصیل را تجربه می‌کنند، اغلب سطوح پایین‌تری از رفاه و خوشی را گزارش می‌کنند، در مدرسه عملکرد ضعیفی دارند، سطوح پایین‌تری از انگیزه را دارند و در معرض افزایش خطر ترک تحصیل هستند .

علاوه بر این، استرس مداوم می تواند باعث ایجاد مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب شود.

خبر خوب این است که ضرف وعده‌های غذایی با اعضای خانواده ، با کاهش استرس تحصیلی در کودکان و نوجوانان می تواند سلامت عاطفی آنها را بهبود بخشد. محققان متوجه شدند که مکالمه هنگام شام، دایره لغات کودکان را به طور قابل توجهی بیشتر از بلندخوانی برای آنها افزایش می دهد.

این مطالعه نشان داد که کودکان خردسال ۱۰۰۰ کلمه نادر (کلماتی که در لیست ۳۰۰۰ کلمه پرکاربرد یافت نمی شوند) را تنها با نشستن پشت میز شام و شنیدن/شرکت در مکالمات خانوادگی فرا گرفتند.

در مقایسه، همین کودکان تنها ۱۴۳ کلمه نادر را با گوش دادن به والدین که کتاب های داستان را با صدای بلند می خواندند، یاد گرفتند. و همانطور که شواهد نشان می دهد، کودکان با دایره لغات بزرگتر خواندن را زودتر و راحت تر از کودکان با واژگان کوچکتر یاد می گیرند.

اما کودکان خردسال تنها افرادی نیستند که از دورهمی های وعده‌های غذایی اعضای خانواده‌ بهره می‌برند. برای کودکان سنین مدرسه زیر ۱۳ سال، زمان صرف غذای دورهمی در خانواده حتی بیشتر از زمان صرف شده در مدرسه، انجام تکالیف و شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه مانند ورزش، برای پیشرفت تحصیلی آنها تاثیر دارد.

تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد، نوجوانانی که ۵ تا ۷ بار در هفته با خانواده خود غذا می‌خورند، ۲ برابر بیشتر از نوجوانانی که کمتر از دو بار در هفته با خانواده خود غذا می‌خورند، در مدرسه نمرات عالی می گیرند .

زمانیکه اعضای خانواده دور یک میز می نشینند و درباره آنچه در زندگی یکدیگر می گذرد (تکالیف، پروژه های آینده، نمرات آزمون و غیره) بحث می کنند، کودکان و نوجوانان می توانند از گفتگوی والدین خود بیاموزند، حمایت و تشویق شوند، درخواست و راهنمایی کنند، و در حین گذراندن سال های تحصیلی خود مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند.

این کار به نوبه خود رشد فکری و تحصیلی آنها را بهبود می بخشد و در نهایت از رفاه عاطفی آنها حمایت می کند.

صرف وعده‌های غذایی با اعضای خانواده باعث ترویج رفتار مثبت می شود

در نهایت، مشخص شده است که صرف وعده های غذایی با اعضای خانواده به طور قابل توجهی خطر نوشیدن الکل، سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر، فعالیت جنسی، اختلالات خوردن و خشونت را کاهش می دهد.

یک مطالعه تأیید کرد ، زمانیکه اعضای خانواده‌ پنج وعده غذایی یا بیشتر را در هفته با هم به صرف می کنند، نوجوانان کمتر سیگار می‌کشند، مواد مخدر مصرف می‌کنند یا مشروب می‌نوشند، و کمتر با نوجوانانی که مواد مخدر و الکل مصرف می‌کنند دوست می‌شوند.

علاوه بر این، صرف منظم وعده‌های غذایی با اعضای خانواده بطور مستقیم با خطر کمتر مصرف مواد مخدر در آینده مرتبط است، حتی پس از خروج نوجوان از خانه.  شاید تعجب آور باشد که صرف دورهمی وعده های غذایی با اعضای خانواده ، نوجوانان را از درگیر شدن در این نوع رفتارهای مضر حتی بیش از نمرات خوب یا حضور در کلیسا باز می دارد .

تأثیر صرف دورهمی وعده‌های غذایی با اعضای خانواده بر سلامت عاطفی زمانی می‌تواند ریشه‌ پیدا کند که والدین و فرزندان در مورد مبارزات و موفقیت‌های خود صحبت کنند، احساس تعلق به دست آورند و در سطح عمیق‌تری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

بنابراین هنگام صرف غذا تلویزیون را خاموش کنید، بچه ها را برای نشستن به پشت میز ناهارخوری صدا کنید (حتی اگر تمام چیزی که سرو می کنید یک پیتزای یخ زده باشد!)، و بر سر این میز خانوادگی شروع به ایجاد ارتباط و تعریف کردن خاطرات کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: