کد خبر: ۳۰۷۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۰۶ تير ۱۴۰۱ - 2022June 27
بالاخره با استقرار دولت جدید و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی، کرونا ضعیف و ضعیف‌تر شد تا جایی که اکنون بدون شگفتی خاصی از پایان استفاده اجباری از ماسک در مکان‌های عمومی سخن می‌گوییم
شفاآنلاین>سلامت> شاید سال گذشته در همین روزها، زندگی در جهان بدون کرونا، بدون ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، آرزویی دورودراز به نظر می‌رسید و رؤیایی دور از دسترس بود، شاید پارسال درست در همین روز (6تیرماه) که کرونا جان 134هم‌وطن را گرفته و نه هزار و 758نفر را به مبتلایان اضافه کرده بود، سخن گفتن از پایان ماسک شوخی بی‌جا، تلخ و بی‌مزه‌ای به نظر می‌رسید.

به گزارش شفاآنلاین: به‌خصوص اینکه نه اراده محکمی برای انجام واکسیناسیون عمومی وجود داشت و نه گوشی برای شنیدن درخواست و مطالبات مردم در مورد تهیه واکسن کرونا! اما با تغییر دولت، اجازه واردات واکسن به‌صورت انبوه صادر شد. اکنون یکی از مهم‌ترین نقاط مثبت در کارنامه دولت جدید محسوب می‌شود.

 بالاخره با استقرار دولت جدید و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی، کرونا ضعیف و ضعیف‌تر شد تا جایی که اکنون بدون شگفتی خاصی از پایان استفاده اجباری از ماسک در مکان‌های عمومی سخن می‌گوییم و به این فکر می‌کنیم که تیتر گزارش پایان استفاده از ماسک چه باشد؟
پایان استفاده از ماسک را سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بعد از آخرین جلسه این ستاد اعلام کرد. روز چهارم تیرماه «عباس شیراوژن» در مورد تصمیم جدید ستاد ملی مقابله با کرونا به رسانه‌ها گفت: «در شهرهای زرد و آبی (فعلاً همه شهرهای کشور) در سایر اماکن (به‌خصوص فضاهای باز) الزامی به استفاده از ماسک وجود ندارد.» البته در این جلسه تأکید شده زدن ماسک در مکان‌های مسقف کماکان پابرجاست.

اگرچه تا قبل از اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر الزامی نبودن استفاده از ماسک در فضاهای باز، پایان ماسک در برخی از مکان‌ها به‌صورت رسمی اعلام‌نشده بود، اما آمار استفاده از ماسک نشان می‌داد که اغلب مردم با کاهش تعداد قربانیان کرونا، خود پیش‌دستی کرده و ماسک را از زندگی روزمره خود حذف کرده‌اند.

 31درصد مردم در اماکن عمومی از ماسک استفاده می‌کنند
همین دو روز پیش و هم‌زمان با اعلام عدم اجبار ماسک در فضاهای باز، تسنیم در گزارشی از کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، نوشت: «میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور به‌شدت کاهش‌یافته و تنها 31درصد مردم در اماکن عمومی از ماسک استفاده می‌کنند! استان قم کمترین و مرکزی بیشترین میزان استفاده از ماسک را دارند.» به نوشته تسنیم مراکز تفریحی کمترین و مدارس و فرودگاه‌ها بیشترین میزان استفاده از ماسک را دارند.
البته کاهش استفاده از ماسک نیاز به گزارش رسانه‌ها یا آمارها ندارد، برای صحت سنجی این ماجرا کافی است در کوچه و خیابان‌های شهر، اندکی سر بچرخانید، بی‌شک خواهید دید جمعیت افرادی که ماسک را کنار گذاشته‌اند، بیشتر از افراد دارای ماسک است.  شمار زیادی از مردم بدون ترس ماسک‌ها را کنار گذاشته‌اند و تعداد محدودی هم که ماسک بر صورت دارند مانند گذشته سفت‌وسخت نگرفتند و به یک ماسک یک‌لایه که اغلب زیر چانه‌هایشان آویزان شده است، بسنده کرده‌اند.

 برداشتن ماسک و احتمال بازگشت کرونا
اگرچه هم مردم نسبت به استفاده از ماسک برای مقابله با کرونا بی‌میل شده‌اند و هم ستاد ملی مقابله با کرونا استفاده آن را الزام‌آور نمی‌داند، اما بااین‌حال برخی کارشناسان بهداشتی بر این باورند که برداشتن ماسک‌ها می‌تواند منجر به بازگشت پرقدرت کرونا شود. همین دو روز پیش و درست در روزی که مقامات بهداشتی کشور پایان استفاده از ماسک را در برخی از محیط‌ها اعلام کردند، محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت در یادداشتی در روزنامه همدلی با برشمردن دلایل و احتمالات شیوع مجدد کرونا نوشت: «ماسک‌ها را دور نیندازید، کرونا برمی‌گردد.»
چند روز پیش نیز، علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی، درباره زمان حذف کامل ماسک به روزنامه همشهری گفته بود: «برداشتن ماسک، بستگی به شرایط جهانی و وضعیت اپیدمی در ایران دارد،اگر موارد ابتلا و بستری‌ها بسیار کاهش پیدا کند و موارد بستری در آی‌سی‌یو که اکنون بیش از ۳۰۰مورد است به زیر ۵۰نفر برسد و این وضعیت برای چندین ماه هم ادامه داشته باشد و موارد مرگ هم بسیار پایین بیاید، می‌توان گفت که دیگر زمان حذف کلی ماسک است. البته همه این‌ها به شرایط جهانی هم بستگی دارد.»

البته هشدار کارشناسان مبنی بر احتمال بازگشت کرونا دور از واقعیت نیست، چرا که هنوز پاندمی کرونا در دنیا به پایان نرسیده است. میزان ابتلا و مرگ این ویروس در برخی کشورها مثل آمریکا، آلمان، ایتالیا، برزیل و برخی کشورهای شرق آسیا مثل ژاپن و کره‌جنوبی که در دو سال گذشته مدیریت قابل قبولی هم در مدیریت کرونا داشتند، هنوز قابل‌توجه است و هر زمان احتمال وقوع جهش جدیدی در ویروس کرونا وجود دارد.

 نگاهی گذرا به شیوع کرونا در ایران
از زمان پیدایش و اعلام پاندمی کرونا در دنیا و همه‌گیری آن در ایران بیش از دو سال می‌گذرد، در این مدت بر اساس آمارهای رسمی حدود ۵۲۰میلیون نفر در دنیا به این ویروس مبتلا و بیش از شش میلیون نفر بر اثر آن جان باختند. ایران نیز شش موج سنگین کرونا را از سر گذراند که قربانیان زیادی را به‌جا گذاشت. آخرین موج سهمگین کرونا، نوع امیکرون از انواع ویروس‌های جهش‌یافته کرونا بود که در بهمن و اسفند ۱۴۰۰، شیوع بالایی در کشور داشت. اکثریت مردم به این ویروس که تا حدی عوارض آن خفیف‌تر از انواع قبلی ویروس کرونا بود، مبتلا شدند.

آمارهای رسمی می‌گویند از زمان شیوع کرونا در ایران بیش از هفت میلیون نفر مبتلا و بیش از ۱۴۱هزار فوتی ناشی از کرونا ثبت‌شده است. البته از ابتدا نسبت به آمارهای رسمی تردید وجود داشت و حتی برخی از مقامات بهداشتی نیز اذعان کردند که آمار واقعی مبتلایان و قربانیان کرونا بیش از آمارهای رسمی است.

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت دولت روحانی، پیش‌تر گفته بود آمار فوتی‌های ناشی از کرونا را باید دو و نیم تا سه برابر کرد، روزنامه جوان نیز شهریور سال گذشته ادعا کرد آمار مرگ‌ومیر کرونا هفت برابر آمار رسمی است.

اکنون با توجه به اینکه هنوز جهش جدیدی از ویروس کرونا اعلام‌نشده و مرگ‌ومیرهای کرونا بعضی از روزها صفر و برخی از روزها به یکی دو نفر در کشور رسیده است، شهرهای کشور نیز اغلب آبی و تعداد محدودی زرد هستند. همه این‌ها باعث شده که احساس شود که به‌نوعی از ایمنی جمعی رسیده‌ایم و نگرانی و اضطراب این بیماری در جامعه کمتر شود، جوری که بعد از مجوز دولت برای بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و فعالیت‌های عمومی، اکنون پایان استفاده اجباری از ماسک در فضاهای عمومی نیز اعلام‌شده است.همدلی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: