کد خبر: ۳۰۷۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۶ تير ۱۴۰۱ - 2022June 27
باید بدانید که افراد غیرسیگاری که در معرض دود سیگار هستند نیز آسیب‌های جدی بسیاری می‌بینند. چراکه در دود سیگار ۴۰۰۰ ماده شیمیایی وجود دارد
شفاآنلاین>سلامت> فوق‌تخصص ریه با تاکید بر شکست سیاست‌های کشور در زمینه پیشگیری از مصرف دخانیات گفت: «از عوارض ریوی مصرف دخانیات باید به بیماری‌هایی همچون آسم، برونشیت مزمن، سرطان ریه و… اشاره کرد که علاوه بر بیماری‌های ریوی سایر ارگان‌های بدن را نیز درگیر کرده و باعث بیماری‌های قلبی، عروقی، مجاری ادراری و دستگاه تناسلی هم می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین :دکتر محمدرضا زاهدپورانارکی با بیان این مطلب اظهار داشت: عوارض‌ ناشی از مصرف دخانیات از جمله عوارض قابل پیشگیری محسوب می‌شوند. به این معنا که در ابتدای امر باید با مصرف سیگار و دخانیات مبارزه شود چراکه معتقدم نخستین سیگار هر فرد زمینه‌ساز اعتیاد او به سیگار و یا سایر موادمخدر خواهد بود. اگر پیشگیری صورت نگیرد، ترک مواد دخانی نه اینکه غیرممکن باشد ولی بسیار سخت خواهد شد و نیازمند تصمیم و اراده جدی فرد و تشویق اطرافیان او خواهد بود.»

وی ادامه داد: «خانواده یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نهاد‌هایی است که در جلوگیری و مبارزه با مصرف دخانیات نقش دارد. آموزش قدرت «نه» گفتن، بها دادن به فرزندان، اعطای احساس بالغ شدن به آنها و موارد مشابه باعث می‌شوند نوجوانان و جوانان برای نشان دادن خود به دنبال سیگار نروند. البته بی‌تردید رسانه‌ها نیز نقش مهم بعدی را دارند و باید اطلاع‌رسانی‌های دقیق و گسترده‌ای در این زمینه انجام دهند تا سطح آگاهی مردم افزایش یابد.»

دکتر زاهدپورانارکی با اشاره به اینکه دود سیگار بر تمامی سیستم بدن تاثیر می‌گذارد، اظهار کرد: «باید بدانید که افراد غیرسیگاری که در معرض دود سیگار هستند نیز آسیب‌های جدی بسیاری می‌بینند. چراکه در دود سیگار ۴۰۰۰ ماده شیمیایی وجود دارد که بیش از ۱۵۰ مواد آن سرطان‌زا است. سرطان ریه ناشی از دود سیگار هم اولین سرطان منجر به مرگ است. به‌طور میانگین نیز سالیانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در کشور قربانی سرطان می‌شوند که درصد بالایی از آنها به دلیل بیماری‌های مزمن ناشی از مصرف دخانیات است.»

فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی افزود: «دود سیگار بر خون نیز اثر می‌گذارد به طوری که خون افراد سیگاری مسموم است. که نتیجه آن هم خستگی زودرس، تمرکز پایین، سطح تحمل پایین و… است.» وی تاکید کرد: «برخلاف افکار عمومی، مصرف سیگار نه تنها آرام‌بخش نیست بلکه استرس‌زا است و باعث افزایش عصبانیت و اضطراب هم می‌شود. به همین دلیل اطلاع‌رسانی درست در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. همچنین مصرف سیگار برای زنان به دلیل مسائل هورمونی خطرناک‌تر است و عوارض شدیدتری دارد. به ویژه زنانی که قصد بارداری دارند و یا باردار هستند، با مصرف سیگار و یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار موجب بروز مشکلات جدی برای خود و جنین می‌شوند.»

وی با بیان اینکه همواره اصل بر پیشگیری است، گفت: «مصرف مواد دخانی برای اغلب کشور‌ها میلیارد‌ها دلار هزینه بهداشتی ایجاد می‌کند. بنابراین هر پولی که صرف پیشگیری شود، هزاران برابر برای سلامت جوامع، خانواده‌ها، سیستم بهداشت و درمان پس‌انداز می‌شود. این در حالی است که شاهد از کار افتادن و یا مرگ زودرس افراد فعال و تاثیرگذار هستیم که این موضوع به ضرر جامعه خواهد بود. بنابراین با پیشگیری و جلوگیری از مصرف دخانیات می‌توانیم خسارت‌های وارد شده به مردم، جامعه و کشور را کاهش دهیم.»

دکتر زاهدپور درباره هزینه‌های سرسام‌آور درمان این بیماری‌ها نیز اظهار کرد: «در سراسر جهان هزینه‌های میلیاردی صرف درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات می‌شود. برخی از هزینه‌هایی که کشورها متحمل می‌شوند تنها برای درمان نیست بلکه از بین رفتن افراد فعال و کارآمد، هزینه‌های زیادی را برای کشورها به همراه خواهد داشت. درمان این بیماری‌ها علاوه بر هزینه‌های بسیاری که دارد، سختی‌های زیادی را نیز برای فرد بیمار به دنبال دارد و گاه شاهد از بین رفتن میل به زندگی و خستگی این افراد هستیم. با اینکه ترک دخانیات در مرحله اول و درمان بیماری‌های ناشی از آن در مرحله بعدی امکان‌پذیر است، منتهی بهترین اقدام پیشگیری و جلوگیری است.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «با اینکه به‌طور کلی مصرف دخانیات یک مساله شخصی و فردی است ولی کنترل کردن، نظارت، آموزش و آگاه‌سازی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید صورت گیرد. موضوع دیگری که مسوولان و خانواده‌ها باید به آن بپردازند، موضوع تفریح و سرگرمی گروه سنی نوجوان و جوان است. بسیاری از جوانان به دلیل نداشتن تفریح و سرگرمی به سیگار رو می‌آورند که بهتر است در این باره دقت نظر بیشتر و برنامه‌ریزی جدی‌تر برای پیشگیری از گرایش نوجوانان و جوانان به دخانیات و سایر مواد مخدر صورت گیرد.»جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: