کد خبر: ۳۰۶۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۵ تير ۱۴۰۱ - 2022June 26
دکتر بابک سلحشورگفت: قصور پزشکی به ۴ شکل بی‌مبالاتی، بی‌احتیاطی، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی ممکن است اتفاق بیفتد، بی‌مبالاتی یعنی کارهایی که یک پزشک یا درمانگر باید در روند درمان برای بیمار انجام دهد، اما انجام نداده است که شدیدترین نوع قصور است.
شفاآنلاین>سلامت>قصور پزشکی ممکن است در اقدامات تشخیصی و درمانی به دلیل بی‌مبالاتی، بی‌احتیاطی، نبود مهارت و رعایت نظامات دولتی اتفاق بیفتد، اما چرا قصور در رشته‌های دندانپزشکی و زنان و زایمان زیاد است؟

به گزارش شفاآنلاین:مدیرکل کمیسیون های پزشکی، سازمان پزشکی قانونی درخصوص اینکه، قصور پزشکی چیست؟، گفت : قصور به معنای عجز و ناتوانی و کوتاهی کردن از کاری است، اما اگر بخواهیم لفظ قصور پزشکی را درباره اقدامات تشخیصی و درمانی به کار ببریم باید دارای شرایطی باشد؛ اول این که درمانگر، باید مسوولیت تشخیص یا درمان بیماری فردی را برعهده گرفته باشد؛ دوم آنکه در راستای این اقدام درمانی یا تشخیصی، اقدامی را انجام داده باشد که بر اساس قواعد علمی و قانونی نباشد، سوم آن که کار انجام شده موجب ضرر و زیان فرد بیمار شده باشد، و اینکه باید رابطه علیت بین اقدام درمانگر و صدمه‌ای که به بیمار رخ داده را احراز کنیم.

دکتر بابک سلحشور افزود: قصور پزشکی به ۴ شکل بی‌مبالاتی، بی‌احتیاطی، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی ممکن است اتفاق بیفتد، بی‌مبالاتی یعنی کارهایی که یک پزشک یا درمانگر باید در روند درمان برای بیمار انجام دهد، اما انجام نداده است که شدیدترین نوع قصور است.

وی ادامه داد: بی‌احتیاطی یعنی کارهایی که نباید برای مریض انجام دهد، اما انجام داده است، عدم مهارت یعنی اتفاقی که به دلیل عدم مهارت درمانگر در هنگام انجام جراحی یا اقدام درمانی و تشخیصی، رخ می‌دهد و معمولا هم توسط پزشکان جوانتر انجام می شود و عدم رعایت نظامات دولتی نیز عدم رعایت بخشنامه، پروتکل‌ها و آیین نامه های ابلاغی وزارت بهداشت است که به دلیل عدم رعایت، منجر به قصور و خسارتی و عارضه به بیمار می‌شود.

 علت طولانی شدن رسیدگی به پرونده های قصور

مدیرکل کمیسیون های پزشکی، سازمان پزشکی قانونی  گفت : ممکن است مردم احساس کنند رسیدگی به پرونده‌های قصور پزشکی کمی طولانی است که البته حق دارند، زیرا وقتی پرونده ها با شکایت قصور پزشکی موردبررسی قرار می‌گیرد، نیاز به یک سری اقدامات تکمیلی دارند که خارج از حیطه پزشکی قانونی است برای مثال ممکن است برای بررسی پرونده‌ای که بیمار دچار نقص عضو شده است، نیاز باشد زمان لازم برای بهبودی فرد طی شود تا بتوانیم حکم صادر کنیم یا لازم باشد یک سری مدارک و مستندات از جمله آزمایش‌ها و اقدامات تشخیصی برای بیماری که شکایت کرده انجام شود که این مسئله تا زمان رسیدن جواب آزمایشات طول می‌کشد، یا ممکن است نیاز به درخواست پرونده کیفری از سیستم قضایی باشد که وصول آن زمانبر است.

بیشترین قصور پزشکی مربوط به کدام رشته‌هاست؟

سلحشو گفت : در سال گذشته (۱۴۰۰)درمجموع  ۱۲هزارو ۱۲۰پرونده در نوبت های مختلف مورد قصور پزشکی بررسی قرار گرفت که از این تعداد ۵ هزار و ۵۸۳ هزار پرونده محکوم و ۶ هزار و ۵۳۷ هزار پرونده هم تبرئه شدند که ۴۷درصد از پرونده های قصور محکوم و ۵۳درصد هم تبرئه شدند.

وی افزود: درمقایسه با تعداد پرونده های قصور در سال قبل ازآن (۱۳۹۹) با ۱۰هزار و ۸۴۸ پرونده، تعداد پرونده ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل کمیسیون های پزشکی، سازمان پزشکی قانونی گفت: در سال گذشته بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی و بر مبنای موضوع کمیسیون قصور در همه نوبت‌های رسیدگی رشته جراحی زنان و زایمان با ۲۶۳۸ نفر رتبه اول بعد ازآن رشته جراحی عمومی با ۲۰۰۹ نفر  و رتبه سوم دندانپزشکی با ۱۸۲۹ نفر  قرار داشت.

سلحشور تصریح کرد:  همچنین آمار مقایسه افراد درگیر در پرونده های قصور بر حسب رشته تخصصی نیز رتبه اول جراحی عمومی با ۱۹۱۸ مورد، رتبه دوم دندانپزشکی با ۱۷۱۵ مورد و رتبه سوم پرستاران با تعداد ۱۵۶۱ نفررا به خود اختصاص دادند.

وی خاطرنشان کرد: در رشته زنان و زایمان از ۲۶۳۸ مورد پرونده  ۱۷۷۲ مورد تبرئه و ۸۶۶ مورد محکوم شدند، در رشته جراحی عمومی از ۲۰۰۹ مورد  ۱۲۷۶ مورد تبرئه و ۷۳۳ مورد محکوم و  رشته دندانپزشکی از ۱۸۲۹ مورد ۷۷۲ مورد تبرئه و۱۰۵۷ مورد محکوم شدند.

چرا قصور در رشته های دندانپزشکی و زنان  و زایمان زیاد است؟

مدیرکل کمیسیون های پزشکی، سازمان پزشکی قانونی گفت: در رشته دندانپزشکی به دلیل اینکه تعداد مراجعه کننده بیشتراست و از سویی هم مردم برای درمان و ترمیم دندان های خود به آگاهی های بیشتری رسیده اند و بیشتر هم به دندانپزشک مراجعه می کنند و بنابراین با مراجعه بیشتر، احتمال قصور هم بالاتر می رود و همچنین هرچند تعرفه دندانپزشکی دربرخی از کشورهای در رده خدمات لوکس محسوب می شود و در مقایسه با این کشورها هزینه دندانپزشکی در کشور ما پایین تر است، اما در مقایسه با برخی از خدمات دیگر پزشکی در کشور ما تعرفه دندانپزشکی بالاست و با پرداخت هزینه بالاتر تعداد شکایت ها هم بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: اما دررشته زنان و زایمان به دلیل اینکه حساسیت این رشته زیاد است و یک رشته تلفیقی محسوب می شود و دو نفر (مادر و کودک) درآن درگیر هستند و از سویی دیگر رشته زنان و زایمان یک رشته پیچیده و سخت است و اقدامات درمانی پیچیده دارد به همین دلایل هم احتمال قصور و شکایت درآن بیشتر است.

توصیه‌هایی به مردم و پزشکان در مورد کاهش قصورهای پزشکی

سلحشور تاکید کرد: به پزشکان توصیه می کنیم که برای بیماران خود وقت کافی بگذارند و درخصوص عوارض ناشی از اعمال جراحی یا مصرف برخی داروها توضیحات کامل را در اختیار بیماران قرار دهند و بیماران نیز با آگاهی کامل از این عوارض تصمیم بگیرند و دوره درمان را طی کنند.

وی ادامه داد: رعایت اخلاق پزشکی برای پزشکان در اولویت است و زحمات زیادی نیز در این خصوص متحمل می شوند، اما گاهی به دلیل ازدحام جمعیت زیاد مراجعه کنندگان ممکن است کم توجهی هایی انجام شود، البته همکاران پزشک که پروانه مطب و گواهینامه پزشکی دارند، از مهارت و دانش کافی برخوردار هستند، اما گاهی لازم است برای آن‌ها دوره های آموزشی تکمیلی برگزار شود.

مدیرکل کمیسیون های پزشکی، سازمان پزشکی قانونی گفت: به بیماران نیز توصیه می کنیم همه جوانب درمان بیماری خود را در نظر بگیرند و اطلاعات کافی در مورد بیماری خود داشته باشند و بعد پزشک معالج خود را انتخاب کنند.

وی افزود: به مردم اطمینان می دهیم که پزشکی قانونی در رسیدگی به پرونده های قصور جانب حق و عدالت را رعایت می کند و از تضییع حقوق چه بیمار یا پزشک جلوگیری می کند و در رسیدگی پرونده ها برای ما بین پزشک و بیمار هیچ تفاوتی وجود ندارد.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: