کد خبر: ۳۰۶۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۰۴ تير ۱۴۰۱ - 2022June 25
در حالی که روش‌های درمانی مانند مصرف داروها اغلب ضروری هستند، اگر به دنبال رویکردی جامع‌تر هستید، راه‌های طبیعی و مؤثر بسیاری برای پیشگیری و درمان سردرد وجود دارد. این روش تغذیه مناسب و نوشیدن بعضی دمنوش‌های آرام‌بخش است که می‌تواند به کنترل درد کمک کند.
شفاآنلاین>سلامت> سردرد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد به طور روزانه با آن دست و پنجه نرم می کنند.ازنوع ناراحت کننده تا کاملا غیر قابل تحمل بروز میکند که می توانند زندگی روزمره شما را مختل کنند.

به گزارش شفاآنلاین: انواع مختلفی از سردرد وجود دارد که سردرد تنشی شایع ترین آنهاست. سردردهای خوشه ای دردناک هستند و به صورت گروهی یا "خوشه ای" رخ می دهند، در حالی که میگرن یک نوع سردرد متوسط تا شدید است.

اگرچه بسیاری از داروها برای تسکین علائم سردرد هدف قرار می گیرند، تعدادی از درمان های موثر و طبیعی نیز وجود دارد.

یوگا، مکمل‌ها، روغن‌های ضروری و اصلاح رژیم غذایی همگی راه‌های طبیعی، ایمن و مؤثر برای کاهش علائم سردرد هستند.

در حالی که روش‌های درمانی مانند مصرف داروها اغلب ضروری هستند، اگر به دنبال رویکردی جامع‌تر هستید، راه‌های طبیعی و مؤثر بسیاری برای پیشگیری و درمان سردرد وجود دارد. این روش تغذیه مناسب و نوشیدن بعضی دمنوش‌های آرام‌بخش است که می‌تواند به کنترل درد کمک کند.
 آمارها نشان می‌دهد میگرن میان خانم‌ها رایج‌تر است. دلیل آن نیز عادت ماهانه و تغییرات هورمونی زنان است. علاوه برآن تغییرات محیطی،‌ استرس، مصرف بعضی ازغذاها مانند خوراکی‌های کافئین‌دار و کم‌خوابی نیز زمینه‌ساز بروز سردردهای میگرنی است.

 حملات میگرنی سردردهای معمولی نیستند. ممکن است درد شدید، حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا را تجربه کنید. زمانی که حمله یا اپیزود میگرنی رخ می دهد، تقریباً هر کاری برای از بین بردن آن انجام خواهید داد.

درمان های طبیعی روش های بدون دارو برای کاهش علائم میگرن هستند. این درمان‌های خانگی ممکن است به جلوگیری از شروع حملات میگرنی کمک کند یا حداقل به کاهش شدت و مدت آن کمک کند.توجه داشته باشید که حملات میگرنی ممکن است نیاز به درمان با نسخه یا داروهای بدون نسخه (OTC) داشته باشند. با یک پزشک در مورد یک برنامه درمانی که برای شما مفید است صحبت کنید.

به خواندن این  درمان طبیعی که ممکن است به شما در مدیریت علائم میگرن کمک کنند، ادامه دهید.

اما این بار به جای استفاده از داروهای شیمیایی، از دمنوش‌هایی که طبیعت در اختیارتان قرار می‌دهد، استفاده کنید.
 
گل مینا، داروی اروپایی

از سال‌ها پیش، اروپایی‌ها برای درمان سردردهای شدید میگرنی از گل مینا استفاده می‌کردند. پس از آن طی دو دهه گذشته در طب نوین هم تاثیر مثبت این نوع دمنوش برای درمان میگرن به اثبات رسید. نوشیدن این دمنوش اثرات جانبی نیز به همراه ندارد. از آنجا که میگرن نوعی سردرد عروقی است و به دلیل بروز مشکل در بعضی از رگ‌های خونی مغز به‌وجود می‌آید، با مصرف مسکن‌ها درمان نمی‌شود. دلیل مصرف گل مینا به‌عنوان درمان خانگی برای رفع سردردهای میگرنی، ترکیب‌های این گیاه است که پایانه‌های عصبی را مورد هدف قرار می‌دهد.

شیوه مصرف: برای کاهش دردهای میگرنی بهتر است دمنوش این گیاه را هر روز بنوشید. این گیاه به شکل خشک شده در مراکز فروش داروهای گیاهی وجود دارد. اگر این گیاه را به صورت تازه بجوید، ممکن است دهانتان زخم شود.

میزان مجاز مصرف: حد مجاز مصرف این گیاه دارویی، روزانه 125 میلی‌گرم است. برای آن‌که از حداکثر تاثیر گل مینا برای کاهش دردهای میگرن بهره‌مند شوید، بهتر است در طولانی مدت دمنوش گل مینا مصرف کنید. یک دوره مصرف چهار تا شش هفته‌ای برای بهبود نسبی ضروری است.

احتیاط کنید: زنان باردار نباید دمنوش گل مینا استفاده کنند. چون مصرف این گیاه دارویی باعث بروز انقباض‌های رحمی می‌شود.

این گیاه دارویی تلخ مزه می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد دردهای شکمی شود. این مشکل ممکن است در میان افرادی دیده شود که دچار زخم معده یا مشکلات مربوط به کیسه صفرا هستند. افرادی که سابقه حساسیت دارند بعضی از گیاهان دارویی مانند گل مینا، جعفری و بابونه را نباید مصرف کنند.
 

فلفل قرمز؛ معجزه داغ

فلفل قرمز یکی از گیاهانی است که مصرف آن میان مبتلایان به بیماری میگرن دیده می‌شود. به‌این دلیل که فلفل هندی یا قرمز می‌تواند درد میگرن را تسکین دهد، افرادی که سردردهایشان به بخش خاصی از سر مربوط نیست و در تمام سر پخش می‌شود می‌توانند با خوردن فلفل هندی یا قرمز بیماری‌شان را تسکین دهند. فلفل ترکیب فعالی به نام کپسایسین دارد. این ماده تسکین‌دهنده درد است. به‌این ترتیب که مسیر انتقال پیام‌های عصبی از طریق گیرنده‌های درد به مغز را تغییر می‌دهد. البته هندی‌ها برای این درمان گیاهی روش خاصی دارند.

شیوه مصرف: یک عدد فلفل را داخل یک فنجان آب جوش بریزید و آن را با عسل شیرین کنید. بهتر است مصرف این دارو را در حجم کم شروع کنید و بتدریج هرهفته مقدار مصرف آن را افزایش دهید.

زنجبیل؛ معجزه تند

معمولا از این گیاه برای خوش طعم کردن غذا استفاده می‌شود، اما گذشته از این، زنجبیل می‌تواند برای درمان حالت تهوع ناشی از سردردهای میگرنی موثر باشد. علاوه بر این گیاه زنجبیل در کنترل و بهبود سردردهای میگرنی نقش مهمی دارد. نکته مهم این‌که اثر زنجبیل در پیشگیری و کنترل میگرن با ضد دردهای شیمیایی برابری می‌کند.

شیوه مصرف: می‌توانید یک تکه زنجبیل تازه را داخل یک فنجان آب جوش ریخته و بگذارید ده دقیقه بماند. اگر زنجبیل تازه در اختیار ندارید؛ با شروع نشانه‌های میگرن، حدود یک‌سوم قاشق مرباخوری پودر زنجبیل، معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم را در آب گرم ریخته و بنوشید.
 

نعنا؛ معجزه تلخ

نعنا ترکیب‌های فعالی به نام منتول دارد که همین ترکیب باعث کنترل سردرد در افراد مبتلا به میگرن می‌شود. روغن نعنا هم برای درمان سردرد مناسب است. کافی‌ است مقداری از آن را روی پیشانی‌تان بمالید. وقتی روغن نعنا را به این شیوه روی پیشانی می‌مالید، منتول در کاهش دردهای میگرنی و حالت تهوع ناشی از آن تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت. این گیاه خاصیت بازکنندگی رگ‌های خونی را دارد. به ‌این ‌ترتیب خون در سر بهتر به جریان درمی‌آید.

شیوه مصرف: دو قطره عصاره نعنا را داخل یک لیوان آب جوش بریزید. کمی صبر کنید تا آماده شود. می‌توانید برای خوش‌طعم شدن، کمی نبات نیز به آن اضافه کنید.
 

بابونه؛ معجزه ضداسترس

چای بابونه یکی دیگر از داروهای گیاهی مورد توجه افراد مبتلا به میگرن است که به آرامش و خواب بهتر این افراد کمک می‌کند. بابونه استرس‌های وارد شده به سیستم عصبی را آرام می‌کند. بنابراین افراد مبتلا به میگرن باید چای بابونه را به‌ عنوان یک نوشیدنی همیشگی در رژیم‌ غذایی‌شان داشته باشند. این چای برای کودکان هم ضرری ندارد.
 

روغن اسطوخودوس؛ مصرف موضعی

این گیاه نه‌تنها بوی خوبی دارد؛ بلکه به ‌عنوان یک داروی خانگی برای درمان سردردهای میگرنی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید این روغن را به ‌طور موضعی هم مصرف کنید.

شیوه مصرف: این روغن را روی پیشانی‌تان بمالید یا بوی آن را استنشاق کنید. دو تا سه لیوان آب معمولی را بجوشانید سپس دو یا چهار قطره از روغن را داخل آن بریزید و بخارش را تنفس کنید.

نکته: این روغن را نباید بخورید و مصرف آن به صورت موضعی یا تنفسی توصیه می‌شود.
 

سنبل‌الطیب؛ معجزه آرامش

از ترکیب سنبل‌الطیب و گل گاوزبان به عنوان داروی گیاهی آرامبخش استفاده می‌‍‌شود. اما گذشته از آن، دمکرده این گیاه به تنهایی باعث فروکش کردن سردردهای شدید می‌شود که می‌توانید به‌عنوان یک مسکن گیاهی از آن استفاده کنید.

شیوه مصرف: ریشه خشک شده این گیاه را بشویید. سپس آن را داخل قوری ریخته و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. بگذارید سنبل‌الطیب 15 تا 20 دقیقه دم بکشد تا ترکیبات تسکین‌دهنده آن وارد آب شود. حالا با خیال راحت آن را بنوشید تا سردردتان آرام شود. برای داشتن طعم بهتر می‌توانید به آن لیمو امانی هم اضافه کنید. بهتر است این گیاه دارویی را جایی قرار دهید که از نور و حرارت دور باشد.
 

روغن ریحان؛ معجزه عطردار

ریحان یکی از گیاهان معطر و خوشبوست که در غذاهای ایتالیایی مانند پاستا و پیتزا زیاد از آن استفاده می‌شود و طعم و بوی خوبی دارد. افرادی که می‌خواهند ســردردهای میگرنی شدیدشان را به کمک داروهای طبیعی درمان کنند، بهتر است سراغ روغنی بروند که از این گیاه گرفته می‌شود و می‌تواند داروی خانگی موثری باشد.

ریحان برای کاهش سردردها، تنش و گرفتگی عضلات مفید است.
 

ماساژ، روش مکانیکی کنترل درد

ماساژ یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش درد و تنش‌هاست. ضمن این‌ که ماساژ دادن گرفتگی و انقباض عضله‌ها را از بین برده و می‌تواند برای رفع دردهای ناحیه سر، گردن، شانه‌ها و بالا بردن میزان گردش خون در این مناطق موثر باشد. افرادی که از بیماری میگرن رنج می‌برند ممکن است پس از ماساژ و رفع گرفتگی ماهیچه‌ها، درد کمتری را تجربه کنند و سردردشان بهبود یابد.
 

رژیم را تغییر دهید

مصرف بعضی از مواد غذایی تعداد دفعه‌های سردرد و شدت آن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. شکلات، کره بادام زمینی، بعضی از میوه‌ها مانند آووکادو، موز و مرکبات، پیاز، گوشت‌های نیترات‌دار مانند سوسیس و کالباس، غذاهای کنسرو شده و ترشی‌ها جزو مواد غذایی مضر برای بیماران مبتلا به میگرن است. بنابراین سعی کنید از این مواد غذایی دور بمانید و به جای آنها گیاهان دارویی را به رژیم غذایی‌تان وارد کنید. سلامت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: