کد خبر: ۳۰۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۴ تير ۱۴۰۱ - 2022June 25
به طور کلی دمای بیضه های سرد تر از دمای کل بدن مرد است ، اسپرم برای تولید و زنده ماندن باید در دمای کمتری از بدن قرار بگیرید ، علت بیرون قرار گرفتن بیضه ها از بدن همین است.
شفاآنلاین>سلامت جنسی>به طور کلی برای حفظ سلامت و تولید اسپرم ، دمای بیضه ها پایین تر از دمای کلی بدن است ، احساس سرد شدن بیضه ها می تواند ناشی از کم لباس پوشیدن در هوای سرد باشد. 

به گزارش شفاآنلاین:به طور کلی دمای بیضه های سرد تر از دمای کل بدن مرد است ، اسپرم برای تولید و زنده ماندن باید در دمای کمتری از بدن قرار بگیرید ، علت بیرون قرار گرفتن بیضه ها از بدن همین است. بیضه ها معمولا به سرد بودن تمایل دارند ، تولید اسپرم در حالت ایده آل در دمای 34 درجه سانتیگراد انجام می شود که حدود 3 درجه از دمای بدن کمتر است. 

 

با این حال سرد شدن بیش از حد بیضه ها میتواند باعث ایجاد مشکل در تولید اسپرم شود. 

دمای کم باعث جمع شدن بیضه ها و کیسه بیضه به سمت بالا و داخل بدن می شود از سویی دیگر افزایش دمای بدن مثل دوش گرفتن با آب گرم یا بالا رفتن دمای محیط باعث پایین آمدن بیضه ها و آویزان شدن آنها می شود. 

 

دمای بسیار بالا می تواند کیفیت اسپرم ها را کاهش دهد. در واقع دمای بالا باعث می شود که  تعداد و تحرک اسپرم کاهش پیدا کند یعنی قابلیت شنا کردن اسپرم برای رسیدن به تخمک و بارور کردن آن ، کم می شود. 

عوارض سرد شدن بیضه ها

از آنجا که بیضه ها خارج از بدن و در کیسه ای نرم قرار گرفته اند نسبت به سایر ارگان های بدن ، آسیب پذیری بیشتری دارند و از سویی دیگر احتمال این که دچار سرمازدگی یا هیپوترمی شوند بیشتر است. 

 

کاهش دمای محیط به منفی 15 درجه سانتی گراد ، خطر بروز سرمازدگی در پوست و اندام های بیرونی را تا حد زیادی افزایش می دهد. از آنجایی که حفظ سلامت قلب مهم تر از حفظ سلامت دست و پا است بنابراین اگر زمان زیادی در محیط سرد بمانید سرمازدگی از دست و پا شروع می شود  و زمانی که احساس سرمازدگی در ران ها داشته باشید در مرحله بعد دچار سرمازدگی بیضه ها خواهید شد. 

 

علایم سرما زدگی عبارتند از :

بی حسی

سوزش پوست

سفید یا قرمز شدن پوست

روش های مناسب برای گرم کردن بیضه ها

اگر بیضه ها خیلی سرد شده اند نباید به یکباره و با دمای زیاد گرمشان کنید و بهتر است برای حفظ سلامت بیضه ها ، از روش های امن که به آرامی دما را بالا می برند استفاده کنید از جمله :

 

نشستن : نشستن به شکل طبیعی  و قرار گرفتن بیشه ها روی ران ها ، میتواند به بالا بردن دمای بیضه ها کمک کند. 

 

لباس : پوشیدن چند لایه لباس میتواند به بالا بردن حرارت بیضه ها کمک کند ولی از پوشیدن شلوار و لباس زیر تنگ اجتناب کنید چون ممکن است دما را بیش از حد بالا ببرند. 

دوش آب گرم : دوش آب گرم ، نشستن در وان آب گرم یا سونا به گرم شدن بیضه ها کمک می کند.ولی دقت داشته باشید که به هیچ  عنوان از آب داغ نباید استفاده کنید. 

 

روش های پیشگیری از سرد شدن بیضه ها

متناسب فصل لباس بپوشید.

اگر قرار است مدت زیادی در هوای سرد باشید حتما زیر شلوار اصلی یک شلوار گرم بپوشید.

مدت طولانی در آب سرد شنا نکنید. 

علت سرد شدن و عرق کردن بیضه ها

اگر بیضه ها علاوه بر سرد شدن دچار تعریق می شوند میتواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد یا مشکلی در سبک لباس پوشیدنتان وجود دارد.

- بیماری تیروئید 

-اختلال تعریق یا هیپرهیدروز : این اختلال باعث تعریق بیش از حد می شود که میتواند در شرایط خاص ایجاد شود. 

-لباس تنگ : شلوار و لباس زیر تنگ به خصوص اگر از موادی باشد که هوا را رد نمی کند باعث تعریق بیضه ها می شود. بهتر است در این شرایط لباسهایتان را تغییر دهید. 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: