کد خبر: ۳۰۶۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۲ تير ۱۴۰۱ - 2022June 23
خودش برای بازی کردن ‌کنار یکی از هوتک‌ها رفت. یکی از بچه‌ها کوچک‌تر از عبدا... و بقیه بزرگ‌تر از او بودند. مشغول بازی بودند که همبازی کم‌سن و سال پسرعمویم داخل هوتک افتاد.
شفاآنلاین>سلامت> خودش برای بازی کردن ‌کنار یکی از هوتک‌ها رفت. یکی از بچه‌ها کوچک‌تر از عبدا... و بقیه بزرگ‌تر از او بودند. مشغول بازی بودند که همبازی کم‌سن و سال پسرعمویم داخل هوتک افتاد.

به گزارش شفاآنلاین:هوتک‌ها منتظر وعده و وعید مسؤولان و اعتبارات دولتی برای ایمن‌سازی نمی‌مانند و همچنان جان کودکان را در روستاهای مختلف می‌گیرند. محل قربانگاه، این‌بار هوتکی در روستای کالبر در منطقه دشتیاری بود که کودک هشت و نیم ساله‌ای به نام عبدا... افراز، در آن غرق شد و جانش را از دست داد؛ حادثه‌ای که بارها تکرار شده و نیازمند عزم جدی مسؤولان برای حصارکشی هوتک‌هاست.

عبدالمنان افراز، پسرعموی عبدا... در مورد این حادثه گفت: «‌روز حادثه، ساعت حوالی ۴ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر بود که عبدا... همراه چهار بچه قد و نیم‌قد مثل خودش برای بازی کردن ‌کنار یکی از هوتک‌ها رفت. یکی از بچه‌ها کوچک‌تر از عبدا... و بقیه بزرگ‌تر از او بودند. مشغول بازی بودند که همبازی کم‌سن و سال پسرعمویم داخل هوتک افتاد.

عبدا... وقتی متوجه حادثه شد، با آن سن ‌کم‌اش، وارد آب دو متری هوتک شد. او نمی‌دانست هوتک خطرناک است و هرکسی واردش شود، نمی‌تواند از آن خارج شود. داخل هوتک شد و دوستش را از آب بیرون‌کشید اما متاسفانه خودش نفس ‌کم آورد و روی آب غوطه‌ور شد. همبازی‌های عبدا... وقتی دیدند او از آب خارج نمی‌شود و بدنش مدام بالا و پایین می‌شود، به روستا رفتند و یک پسر ۱۶،۱۷ ساله را به محل حادثه آوردند و بعد از ۱۵ دقیقه، پیکر عبدا... از آب خارج شد. هیچ‌کس نمی‌دانست عبدا... زنده است یا نه. او را به درمانگاه نگور بردند که گفتند فوت شده است.»

او ادامه داد: «این اولین‌ باری نیست که در روستای ما بچه‌ای در هوتک غرق می‌شود و شش سال قبل هم یکی دیگر از پسرعموهایم را به‌دلیل غرق شدن در هوتک از دست دادم. در برخی از روستاها، هوتک‌ها ایمن‌سازی شده است و از مسؤولان می‌خواهیم در روستای ما نیز هوتک‌ها حصارکشی شود تا خانواده دیگری عزادار نشود.»

اعتبار ایمن‌سازی هوتک ۸۰ میلیون تومان است

خان‌محمد بلوچی دهیار روستای‌ کالبر هم یکی از کسانی است‌ که خواهر پنج ساله‌اش را سال‌ها پیش به‌دلیل غرق شدن در هوتک از دست داده توضیح می‌‍‌دهد، روستای کالبر سه هوتک با عمق ۱۵ تا ۲۰ متر دارد اما آبی ‌که درون آن جمع می‌شود، در حال حاضر دو متر است.

یکی از مشکلات عمده اهالی روستای کالبر مثل بسیاری دیگر از روستاها، علاوه بر نداشتن آنتن تلفن همراه، فنس‌کشی نشدن هوتک‌هاست که بلای جان بچه‌های روستا شده است.

او می‌گوید: «‌سه هفته پیش از طرف بخشداری بخش مرکزی شهرستان دشتیاری به ما فرم‌هایی برای ایمن‌سازی هوتک‌ها دادند که پرکردیم. با وجود بازدید فرماندار و برخی مسؤولان از هوتک محل وقوع حادثه اما تاکنون اقدامی برای ایمن‌سازی هوتک‌ها انجام نشده است.»

همین سؤال را ما از محمدنصیر هوتی، بخشدار بخش مرکزی شهرستان دشتیاری پرسیدیم که چرا هنوز اقدامی برای ایمن‌سازی هوتک‌ها انجام نشده است که پاسخ داد: ما خودمان این فرم را پس از طراحی در روستاها توزیع ‌کردیم تا براساس تعداد هوتک‌های موجود و داده‌های رسیده، اقدامات لازم را انجام دهیم.

هوتک یکی از ملزومات اصلی زندگی روستاییان است و چون امکانات تفریحی و گذران اوقات فراغت در بسیاری از روستاها وجود ندارد، کودکان برای بازی‌کردن کنار این هوتک‌ها می‌روند که موجب بروز حادثه برای آنان می‌شود.

فنس‌کشی هوتک‌ها مسأله‌ای است که باید انجام شود اما متاسفانه اعتبارات آن از سوی بنیاد مسکن هنوز تامین نشده است و با وقفه مواجه هستیم. هفته گذشته درخصوص تامین اعتبارات از بنیاد مسکن سؤال کردم که‌ گفتند هنوز اعتباری به آن تخصیص داده نشده است.

اعتبار مورد نیاز برای ایمن‌سازی هر هوتک، ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان است و منتظریم با مساعدت مسؤولان، هر چه زودتر اعتبار دولتی این طرح تامین شود.
برچسب ها: هوتک ، بازی ، کالبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: