کد خبر: ۳۰۴۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - 2022May 22
چنانچه دو دوره از بیماری بگذرد و شاهد افزایش قابل توجه بیماری در هیچ جای جهان و کشور نباشیم، می‌‌توان پاندمی و اپیدمی را خاتمه یافته دانست

شفاآنلاین>سلامت> چنانچه دو دوره از بیماری بگذرد و شاهد افزایش قابل توجه بیماری در هیچ جای جهان و کشور نباشیم، می‌‌توان پاندمی و اپیدمی را خاتمه یافته دانست

به گزارش شفاآنلاین: با اعلام آتش‌بس یک‌طرفه ویروس کرونا حالا زمزمه‌هایی از خاموشی ویروس کرونا و آندمی شدن کووید19 از سوی عده‌ای غیر متخصص شنیده می‌‌شود.

به گمان برخی کاهش موارد ابتلای قطعی و شیب نزولی مرگ و میرها و از طرفی صدور مجوز برداشتن ماسک در برخی کشورها به معنای ضعیف شدن ویروس کرونا و پایان پاندمی است، این در حالی است که از زمان شروع پاندمی جهانی کووید19 وجه مشترک پروتکل‌های بهداشتی کشورها استفاده از ماسک به عنوان مهم‌ترین رکن شیوه‌نامه‌های بهداشتی بوده است.
در ایران نیز برخی‌ها به دلیل کاهش مبتلایان روزانه و تک رقمی شدن موارد فوتی از آندمیک شدن کرونا سخن می‌‌گویند و عده‌ای نیز پایان پاندمی را محتمل می‌‌دانند.

این اظهار نظرها در حالی مطرح می‌‌شوند که بیش از 37 کشور جهان با موج‌هایی از بیماری کووید19 درگیر هستند. طبق اعلام برخی متخصصان حوزه سلامت، شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر کرونا به دلیل کاهش ایمنی حاصل از واکسیناسیون در کشورهایی  که واکسیناسیون‌شان را پیش از پیک پنجم بیماری شروع کردند و از طرفی دیگر به دلیل میزان استقبال از تزریق واکسن در جوامع مختلف تفاوت آشکاری با هم دارد.  در همین حال ضرورت بازمهندسی واکسن‌های کرونا به دلیل جهش‌های مکرر ویروس کرونا از جمله مباحث مهمی است که مطرح می‌شود.
درحالی که  هنوز پاسخ علمی و شفاف در باره چرایی عدم وجود شواهد مبنی بر خاموشی ویروس کرونا وجود ندارد

در این گزارش سعی کرده ایم مباحث پیرامون شائبه های پایان پاندمی را از منظر علمی بررسی کنیم؛

سه شرط اصلی بازگشت احتمالی ویروس کرونا
احمد مهری، اپیدمیولوژیست و کارشناس حوزه سلامت در پاسخ به اینکه آیا این گزاره که ویروس کرونا اندمیک می‌‌شود درست است و اینکه اصولاً چه کسانی برای آندمی شدن بیماری‌های ویروسی تصمیم می‌‌گیرند و این پیش‌بینی‌ها بر چه اساس و معیاری است  توضیح می‌‌دهد: آندمیک به وضعیتی گفته می‌‌شود که بروز و شیوع بیماری طبیعی باشد. در شرایط فعلی هیچ شواهدی مبنی بر آندمی شدن بیماری کووید19 در ایران و جهان به طور مطلق و قطعی نداریم، بلکه برآوردها حاکی از آن است وضعیت فعلی بیماری کووید19 در ایران و جهان نتیجه آرام شدن موقتی ویروس است. تا زمانی که شواهد بیشتری به دست نیاوردیم که فرم آخر ویروس کرونا یعنی اُمیکرون هیچ جهشی پیدا نخواهد کرد و سرایت‌پذیری و بیماری‌زایی بیشتری ندارد، نمی‌توان نظر قطعی داد. مهری با بیان اینکه هنوز شواهدی بر اتمام پاندمی در سطح جهان و اپیدمی در سطح کشورها وجود ندارد، می‌‌افزاید: معمولاً در بحث آندمی شدن کرونا، سازمان‌های جهانی مانند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده و اروپا و سازمان جهانی بهداشت تصمیم می‌‌گیرند. این تصمیم‌گیری نیز بر این مبنا است که چنانچه دو دوره از بیماری بگذرد و شاهد افزایش قابل توجه بیماری در هیچ جای جهان  و کشور نباشند، می‌‌توانند پاندمی و اپیدمی را خاتمه یافته بدانند.  این اپیدمیولوژیست در ادامه درباره چرایی برداشتن ماسک در برخی کشور‌ها نیز می‌‌گوید: برداشتن ماسک در کشورها به معنای آندمی شدن ویروس کرونا نیست، بلکه «سطح خطر پایه» در کشورها پایین آمده است. برخی کشورها به دلیل حساسیت و تاب‌آوری مردم در استفاده از وسایل بهداشتی تصمیم گرفتند در شرایطی که سطح خطر بیماری کووید19 پایین است مقداری از رعایت پروتکل‌ها را کم کنند.طبق گفته او، برخی متخصصان اپیدمیولوژی و ویروس‌شناسی برداشتن ماسک را با وجود کاهش سطح خطر پایه نیز نادرست می‌‌دانند چرا که به محض اینکه ایمنی حاصل از ابتلا به واکسن و ابتلا به عفونت در جوامع کم شود موارد ابتلا زیاد می‌‌شود، مگر اینکه شواهدی به دست بیاوریم که خطر ویروس کم شده است.

بهترین فرصت تکمیل واکسیناسیون
مهری درباره اعمال سیاست‌های مختلف بهداشتی از سوی کشورها در ماه‌های اخیر نیز عنوان می‌‌کند: سیاستگذاران کشورهای مختلف در اعمال سیاست‌های بهداشتی‌شان مقاومت و تاب‌آوری، بالا بودن سطح ایمنی حاصل از واکسیناسیون و ابتلا به عفونت جوامع‌شان را در نظر می‌‌گیرند. البته تصمیمات سیاسی نیز در این مسأله دخیل است بویژه آنکه بسیاری از کشورهای جهان وابسته به صنعت گردشگری هستند و به دلیل حضور گردشگران محدودیت‌هایشان را کاهش می‌‌دهند.

شواهدی برای پایان پاندمی در جهان وجود ندارد
این کارشناس حوزه سلامت در پاسخ به اینکه میزان واکسیناسیون را در ایران چگونه ارزیابی می‌‌کنید، عنوان می‌‌کند: در ایران از نظر میزان تزریق واکسن استقبال خوبی شده است اما یکسری محدودیت‌هایی را شاهد هستیم از جمله اینکه هنوز 14 میلیون نفر واکسن نزده‌اند و جمعیت زیادی نیز دوز سوم‌شان را دریافت نکرده‌اند به این دلیل که جامعه احساس می‌‌کند کووید19 تمام شده است در حالی که ما هنوز هیچ شواهدی مبنی بر پایان اپیدمی و پاندمی در جهان نداریم. فرض فعلی بر این است که فعلاً به دلیل ماهیت اپیدمی بعد از موج سویه اُمیکرون سطح عظیمی از مردم به این سویه ویروس کرونا مبتلا شدند و همچنین واکسیناسیون برخی گروه‌های خاص سطح خطر در ایران پایین است. این فرصت خوبی است علی رغم آنکه مردم بتوانند سفر بروند، چرخ اقتصاد به جریان بیفتد و مراکز تولید مواد غذایی فعال شود. مهری در پاسخ به اینکه امیدواری جامعه ایرانی به ایمنی حاصل از واکسیناسیون تا چه مدت دوام خواهد داشت نیز می‌‌گوید: با کاهش سطح ایمنی بدن، افزایش میزان سرایت‌پذیری ویروس و افزایش تعداد افراد مستعد احتمال بازگشت بیماری در ایام آتی وجود دارد.

فرم‌های جدید واکسن می‌‌رسند؟
وی همچنین درباره اثربخشی واکسن‌ها در آینده نیز می‌‌گوید: مطالعات اثربخشی واکسن‌ها نشان داده میزان اثربخشی بسیاری از واکسن‌ها در مقابل سویه اُمیکرون کاهش پیدا کرده است برای همین نیز واکسن‌های سینوفارم در خارج از کشور و واکسن برکت در داخل به دنبال این هستند فرم‌های جدیدی از واکسن‌ها را مورد استفاده قرار دهند، بنابراین هنوز شواهدی وجود ندارد که مدت زمان استفاده از واکسن‌های فعلی را بتوانیم پیش‌بینی کنیم، با این حال برخی شواهد بر این است که اگر این ویروس بتازد هر چهار ماه یکبار باید تزریق واکسن را برای افراد گروه‌های پر خطر داشته باشیم.

این اپیدمیولوژیست درباره امکان بازمهندسی واکسن‌های کرونا در ماه‌های آتی نیز عنوان می‌‌کند: بازمهندسی واکسن‌ها به رفتار ویروس بستگی دارد، باید ببینیم آینده ویروس به چه سمت و سویی خواهد رفت. شواهد فعلی حاکی از آن است که گروه‌های پر خطر، کادر بهداشت و درمان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افرادی که داروهای سرکوب کننده مصرف می‌‌کنند چنانچه ویروس کرونا به‌ شدت امواج دلتا گسترش پیدا نکند، باید سالانه یک بار واکسیناسیون انجام دهند مگر اینکه شواهد بیشتری به دست بیاید و این فرضیه‌ها را رد کند. تولید کننده‌های واکسن سینوفارم، فایزر، مدرنا، آسترازنکا و حتی واکسن برکت به دنبال بازمهندسی واکسن‌ها هستند که بتوانند واکسن‌های دارای اثربخشی بیشتری را در مواجهه با سویه‌های بعدی و پیک‌های احتمالی در آینده تولید کنند. روزنامه ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: