کد خبر: ۳۰۴۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022May 18
مصرف غذاهای فرآوری شده ناسالم مانند محصولات پخته شده و نوشابه، که مملو از قندهای تصفیه و افزوده شده هستند - اغلب به شکل شربت ذرت با فروکتوز بالا - مغز را با گلوکز بیش از حد پر می‌کند.
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص تغذیه و متخصص مغز هاروارد می‌گوید از ۵ نوع غذایی که می‌تواند شما را خسته و ملتهب کند اجتناب کنید. در حالی که بسیاری از افراد در مورد غذایی که می‌خورند بر این باورند که چگونه بر قلب ما، محیط و مهم‌تر از همه بر روی سایز و اندازه شکم تأثیر می‌گذارد، به ندرت به تأثیر آن بر روی مغز، خلق و خو و سطح انرژی خود فکر می‌کنند. اما نکته جالب آن است که روده و مغز در ارتباط دو طرفه دائمی هستند و سلامت یکی به طور مستقیم بر سلامت دیگری تأثیر می‌گذارد.

به گزارش شفاآنلاین:به طور خاص، زمانی که التهاب در روده وجود دارد، مغز و بدن انرژی کمتری در اختیار دارند. به گفته پژوهشگران این بدان دلیل است که التهاب درجه پایین یک سوئیچ متابولیک را در مسیر شیمیایی که انرژی تولید می‌کند، خاموش می‌کند. در نتیجه نه تنها انرژی کمتری دارید بلکه افزایش رادیکال‌های آزاد به بافت مغز آسیب می‌رساند.

درک این مسئله که کدام غذاها به التهاب مزمن روده و مغز کمک می‌کنند گامی قدرتمند در مدیریت خلق و خو و سطح انرژی شما است.

در ادامه این گزارش به ۵ مدل غذایی می‌پردازیم که می‌تواند در بدن شما التهاب ایجاد کند.

۱. غذاهای فرآوری شده

مصرف غذاهای فرآوری شده ناسالم مانند محصولات پخته شده و نوشابه، که مملو از قندهای تصفیه و افزوده شده هستند - اغلب به شکل شربت ذرت با فروکتوز بالا - مغز را با گلوکز بیش از حد پر می‌کند. این "سیل قند" می‌تواند منجر به التهاب در مغز و در نهایت منجر به افسردگی و خستگی شود.

به‌جای خرید غذاهای فرآوری‌شده، توصیه ما به شما این است که به سراغ غذاهای کامل با مواد مغذی مانند سبزیجات و پروتئین‌های تمیز مانند گوشت گاو ارگانیک تغذیه‌شده با علف و ماهی‌های وحشی یا صید پایدار بروید.

۲. روغن بذر صنعتی

صنعتی شدن صنایع غذایی منجر به توسعه روغن‌های ارزان قیمت و بسیار فرآوری شده از محصولات جانبی محصولات فراوان شده است. اینها عبارتند از ذرت، دانه انگور، آفتابگردان، سویا و روغن نخل.

از طریق فرآوری، این روغن‌ها به میزان باورنکردنی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ التهابی و فاقد امگا ۳ ضد التهابی می‌شوند که سلامت مغز را ارتقا می‌دهد. مطالعات نشان داده است افرادی که غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که مواد غذایی سرشار از امگا ۳ مصرف می‌کنند در معرض خطر افسردگی بیشتری قرار دارند. هنگام پخت و پز، جایگزین‌های ضد التهابی مانند روغن زیتون فوق بکر یا روغن آووکادو را انتخاب کنید.

۳. قندهای اضافه و تصفیه شده

در حالی که ممکن است انتظار داشته باشید شکر در دسرهای شیرینی پزی یا غلات بسته‌بندی شده رایج باشد، می‌توان آن را در غذاهای شگفت‌انگیزی مانند سس کچاپ، سس‌های سالاد و غذاهای خوش طعم مانند سیب زمینی سرخ کرده نیز یافت. قندهای اضافه شده و تصفیه شده التهاب را تشدید می‌کند و بدن را با قند بیشتری از آنچه نیاز دارد غرق می‌کند، که می‌تواند باعث افزایش اضطراب و خلق و خوی ناپایدار شود.

از آنجایی که شکر خاصیت اعتیادآور دارد، هر چه در طول زمان کمتر از آن بخوریم، کمتر هوس خواهیم کرد. برای کاهش وابستگی به شکر، غذاهای کاملی را خریداری کنید که با قند افزوده ساخته نشده‌اند.

وقتی به شدت هوس یک خوراکی شیرین می‌کنید، یک مشت زغال اخته یا یک تکه شکلات تلخ مصرف کنید

۴. غذاهای سرخ کردنی

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ روی ۷۱۵ کارگر کارخانه مورد بررسی قرار گرفت و میزان افسردگی، انعطاف‌پذیری و مصرف غذای سرخ کردنی در آنها اندازه گیری شد. پژوهشگران دریافتند افرادی که غذاهای سرخ کردنی بیشتری مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی در طول زندگی خود هستند.

غذاهای سرخ کردنی احتمالاً قاتل خلق هستند زیرا معمولاً در چربی‌های ناسالم سرخ می‌شوند. در سال‌های اخیر، بحث در مورد چربی در رژیم غذایی تغییر کرده است. اکنون متخصصان تغذیه بین «چربی‌های بد» (مانند مارگارین، روغن‌های هیدروژنه) که به عنوان عامل بیماری‌های قلبی عروقی و سایر مشکلات شناخته می‌شوند و «چربی‌های خوب» (مانند آووکادو، روغن زیتون) که می‌توانند به سلامتی کمک کنند، تمایز قائل می‌شوند.

۵. شیرین کننده‌های مصنوعی

جایگزین‌های شکر به طور فزاینده‌ای در غذاهایی که ادعا می‌کنند «سالم» هستند، با کمک به کاهش کالری مصرفی، رایج است.

البته این را در نظر داشته باشید که این هشدار دهنده است، زیرا علم نشان می‌دهد که بسیاری از شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند به پیشروی افسردگی کمک کنند. یک مطالعه نشان می‌دهد افرادی که شیرین‌کننده‌های مصنوعی، عمدتاً از طریق نوشیدنی‌های رژیمی مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که آنها را مصرف نمی‌کنند، افسرده‌تر هستند.

حتی بدتر از آن، چندین مطالعه نشان داده‌اند که شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند برای مغز سمی باشند و غلظت انتقال دهنده‌های عصبی تنظیم‌کننده خلق و خو را تغییر دهند. برای کاهش مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی، شیرین کننده‌های طبیعی مانند عسل را به نوشیدنی‌های خود اضافه کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: