کد خبر: ۳۰۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022May 18
حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما اکسیژن کافی دریافت نمی کند. با تشکیل پلاک و روسوب در شریان ها یا سایر آسیب های عروقی ناشی از فشار خون بالا، جریان خون خود قلب می تواند تا حدی یا به طور کامل قطع شود و این اتفاق منجر به حمله قلبی شود.

شفاآنلاین>سلامت> همه مردم بدون شک از حمله قلبی می‌ترسند اما می‌دانید ممکن است دچار حمله قلبی شوید و حتی متوجه نشوید که دچار حمله قلبی شده‌اید؟

به گزارش شفاآنلاین: به حمله(سکته) قلبی که فرد متوجه آن نشده، حمله قلبی خاموش یا انفارکتوس میوکارد خاموشSMI))  گفته می شود که تقریباً 50 درصد از حملات قلبی را تشکیل می دهد. این رقم باورنکردنی می‌نماید اما تحقیقات آن را ثابت کرده‌اند.


حمله قلبی زمانی که هیچ علامتی نداشته باشد یا علائم و نشانه هایش آن قدر خفیف باشند که به راحتی نادیده گرفته شود یا با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود، «خاموش» نامیده می شود.

حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما اکسیژن کافی دریافت نمی کند. با تشکیل پلاک و روسوب در شریان ها یا سایر آسیب های عروقی ناشی از فشار خون بالا، جریان خون خود قلب می تواند تا حدی یا به طور کامل قطع شود و این اتفاق منجر به حمله قلبی شود.

از آنجایی که حملات قلبی خاموش ممکن است مورد توجه قرار نگیرند، ممکن است صدمات بیشتری از آنچه تصور کنید وجود داشته باشد، به همین دلیل توجه به تمام علائم اولیه حمله قلبی برای دریافت درمان های لازم مهم است. این علائم را حتما درنظر داشته باشید:

    درد و ناراحتی قفسه سینه

ممکن است به دلایل مختلفی درد قفسه سینه داشته باشید. با این حال، درد و ناراحتی قفسه سینه می تواند علامت هشدار دهنده حمله قلبی باشد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، بیشتر حملات قلبی شامل ناراحتی در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه است که بیش از چند دقیقه به صورت مداوم طول می کشد یا اینکه برای مقطعی از بین می رود و دوباره عود می کند. این احساس به عنوان فشار ناراحت کننده، فشردن، پری یا درد توصیف شده است.

     مشکلات گوارشی از جمله حالت تهوع و سوزش سر دل

متخصصان معتقدند مشکلات گوارشی مانند درد معده، سوء هاضمه، سوزش سر دل و حالت تهوع می تواند نشانه اولیه حمله قلبی باشد. درد معده می تواند در وسط بالای شکم ایجاد شود و معمولاً به جای تیز یا ضربه زدن، احساس سنگینی می کند. چنین دردی می تواند بیش از چند دقیقه باقی بماند. البته قطعا می دانید که هر مشکل گوارشی نشانه حمله قلبی نیست.

     سرگیجه یا سبکی سر

از قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرما گرفته تا استرس و فشار چشم، یا مشکلات گردن یا کمر، عوامل زیادی می توانند منجر به سرگیجه یا سبکی سر شوند. با این حال، احساس سرگیجه همچنین می تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه حمله قلبی به خصوص در زنان باشد. این علامت ممکن است با عرق سرد، تنگی قفسه سینه یا تنگی نفس نیز ظاهر شود و برخی از افراد حتی ممکن است غش کنند یا هوشیاری خود را از دست بدهند، که در این حالت باید فوراً به اورژانس مراجعه کرد.

    دردی که به سایر قسمت های بدن از جمله بازو و فک گسترش می یابد

علائم هشدار دهنده حمله قلبی فقط به قسمت های خاصی از بدن محدود نمی شود، بلکه می تواند در سراسر بدن پخش شود.

نشانه کلاسیک حمله قلبی دردی است که به بازو، به خصوص بازوی سمت چپ بدن گسترش می یابد. درد معمولاً از داخل قفسه سینه شروع می شود و به سمت بیرون و به سمت بازو و فک حرکت می کند. سایر نواحی درد شامل گردن، پشت و معده است.

نکته مهم: اگر این علائم را دارید، چه کاری باید انجام دهید؟

اگر شک به حمله قلبی وجود داشت و یک یا چند علامت حمله قلبی داشتید، با اورژانس یا نزدیکترین بیمارستان تماس بگیرید و درخواست مراقبت فوری پزشکی کنید.

یادتان باشد که اگر فردی از حمله قلبی رنج می برد و نفس کشیدن برایش مشکل است یا هشیار نیست و ضربان قلبش حس نمی شود بعد از تماس با اورژانس باید برای او احیای قلبی ریویCPR))  را برای حفظ یا بازیابی جریان خون در بدن او شروع کنید. به گفته متخصصان، CPR شامل فشردن قفسه سینه (با سرعت بین100 تا 120 در دقیقه) است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: