کد خبر: ۳۰۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022May 18
ماجرای شوهری که یا باید هزینه آرایشگاه‌رفتن افراطی خانمش را بدهد یا 800 سکه مهریه‌اش را کنار دستگاه آب سردکن دادگاه، زوج جوانی روی نیمکت نشسته بودند.

شفاآنلاین>سلامت> آرایش‌‌کردن بعضی زنان برای ثبت عکس‌های یادگاری در لحظات پس از به‌دنیا آمدن نوزاد، صدای متخصصان زنان و زایمان را درآورده است. آن‌ها می‌گویند که این روزها تعداد مادرانی که قبل از ورود به اتاق عمل و انجام زایمان به آرایشگاه می‌روند، موهای شان را براشینگ می‌کنند، لاک می‌زنند یا ناخن می‌کارند، کم نیست. این مسئله، به‌شدت سلامت جان مادر و نوزاد را تهدید می‌کند(منبع خبر: ایسنا).

به گزارش شفاآنلاین: چند وقت پیش هم خبری در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد که خانمی به شوهرش در دادگاه خانواده گفته بود: «یا هزینه زیبا شدنم را بده یا طلاقم بده و ۸۰۰ سکه مهریه‌ام را.» به بهانه خبرساز شدن این دو ماجرا، در پرونده امروز زندگی سلام، اشاره کوتاهی به ماجرای این طلاق خواهیم داشت و نگاهی روان‌شناسانه به دلایل آرایش‌کردن افراطی زنان خواهیم انداخت. همچنین از منظر پزشکی از عوارض حضور زنان با آرایش در اتاق عمل خواهیم گفت.

خانمم هفته‌ای 4 بار به  آرایشگاه می‌رود!
ماجرای شوهری که یا باید هزینه آرایشگاه‌رفتن افراطی خانمش را بدهد یا 800 سکه مهریه‌اش را
کنار دستگاه آب سردکن دادگاه، زوج جوانی روی نیمکت نشسته بودند. مرد به آرامی زیر گوش همسرش زمزمه می‌کرد اما زن جوان چنان بی‌تفاوت به پنجره رو به‌رو خیره مانده بود که انگار حرف‌های همسرش را نمی‌شنید. مرد جوان این بار صدایش را بلندتر کرد و گفت: مگه من خواسته غیرمنطقی از تو دارم؟ کدام آدم عاقلی هفته‌ای سه، چهار بار به آرایشگاه می‌رود؟ سپس این مرد جوان در دادگاه گفت: «آقای قاضی، بعد از ازدواج متوجه شدم همسرم یک عادت عجیب دارد و آن هم اعتیاد به آرایشگاه رفتن است. اوایل اهمیتی نمی‌دادم،ولی  وقتی مجبور شدم بخش زیادی از درآمدم را برای هزینه آرایشگاه نگار صرف کنم به او تذکر دادم، اما هیچ توجهی نمی‌کرد و می‌گفت من همیشه باید آراسته باشم و از دوستانم زیباتر.» سپس نگار رو کرد به سیاوش و گفت: تو که نمی‌توانستی خرج یک زندگی را بدهی چرا زن گرفتی؟ نه عروسی مفصلی برایم گرفتی نه سفر بردی حالا پول آرایشگاه هم نمی‌خواهی بدهی؟ من همین جوری هستم اگر نمی‌خواهی با من زندگی کنی ۸۰۰ سکه مهریه‌ام را بده جدا می‌شوم.» (منبع: ایران)

 

در جست‌و‌جوی زیباتر شدن
انگیزه زنان برای آرایش افراطی، دلایل متفاوت و ریشه در بعضی ویژگی‌های شخصیتی
و باورهای شان دارد

فهیمه میرزایی | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی
امروزه آرایش‌کردن بخشی از زندگی بسیاری از زنان شده است. در این میان شماری از زنان هستند که به دلیل شوق زیاد به آرایش‌کردن چهره‌شان، خود را در میان انبوهی از رنگ‌ها گم می‌کنند، به‌گونه‌ای که به‌سختی می‌توان چهره واقعی‌شان را تشخیص داد و برای این کار هزینه های گزاف و بالایی را پرداخت می‌کنند. در این میان، انگیزه آرایش‌کردن برای زنان متفاوت است. معمولا انگیزه اصلی خانم‌ها برای رفتن به آرایشگاه و آرایش کردن، زیبا شدن یا بهتر بگویم، زیباتر شدن است. بعضی زنان با آرایش کردن و آرایشگاه رفتن، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند و احساس جوانی و زیبایی بالاتری را تجربه می‌کنند. البته این کار در بعضی از خانم‌ها به‌حدی است که نتیجه معکوس می‌دهد و از چهره طبیعی به یک چهره بی‌احساس،  بدون جذابیت و دلنشین  تبدیل می‌شوند به‌طوری که حتی همسران آن‌ها هم احساس نارضایتی از این موضوع دارند.

   ابتلا به اختلالِ جلب‌توجه دیگران
از سویی هم بعضی از زنان دوست دارند، سری به آرایشگاه بزنند یا آرایش غلیظ‌تر داشته باشند تا متفاوت تر از بقیه باشند. هر کاری از جمله زیبایی و میل به زیباتر شدن و رفتن به آرایشگاه تا حدمعقول مشکلی ندارد ولی به‌شرطی که به یک اختلال برای جلب‌توجه و افراط تبدیل نشود. انسان‌ها همواره کوشش می‌کنند خلاءهای عاطفی و احساسی‌شان را از راهی پر کنند. یکی از علت‌هایی که خانم‌ها به آرایش کردن بیش‌ازحد رو می‌آورند، جلب توجه دیگران است. زمانی که خانمی در دوره‌های کودکی و نوجوانی مورد توجه دیگران قرار نمی‌گیرد، دنبال راه دیگری می‌گردد که بتواند این خلاء را پر کند. در این میان بعضی از زنان با آرایش‌کردن بیش از اندازه، کوشش می‌کنند توجه دیگران را به سمت خود بکشانند.
  خود زشت‌پنداری و ترس از تمسخر دیگران
به‌باور روان‌شناسان، آرایش‌کردن بیش‌ازاندازه خانم‌ها ریشه در خودزشت‌ پنداری، ترس از تمسخر دیگران، نداشتن اعتماد به‌نفس، درگیر شدن افراطی با مد به‌ ویژه دنبال‌کردن زنان مدل در شبکه‌های اجتماعی و ... دارد. دلیل دیگر آرایش کردن بیش‌از اندازه بعضی خانم‌ها به مسئله هویت‌سازی برمی‌گردد؛ خانم‌ها می‌خواهند با آرایش کردن بیش‌از اندازه‌شان، هویت تازه‌ای برای خودشان بسازند و این‌گونه احساس خوشی و رضایت‌مندی به آن‌ها دست می دهد.
  صرفه‌جویی مالی و آرامش روحی
حقیقت آن است زنانی که بدون تکیه به زیبایی ظاهری خود به درجه‌ای قابل‌توجه از اعتمادبه‌نفس دست می‌یابند، به معنی حقیقی می‌توانند انرژی و نیروی لازم را برای موفقیت از این راه کسب کنند. زنانی که بدون آرایش، زیبایی خود را قبول دارند، احساس خوبی از ظاهر خودشان دارند و ...،  علاوه بر صرفه‌جویی مالی و مدیریت اصولی‌تر زمان، نوعی آرامش روحی برای آنان به ارمغان می‌آورد و می‌تواند فرصت بهتری را برای آنان فراهم کند تا به کارهای مورد علاقه خود بپردازند و برای آن هزینه کنند.
  شوهرها چه کنند؟
درباره این که همسران این خانم‌ها چه رفتار یا چه نوع برخوردی باید داشته باشند، در وهله اول این حس را به همسرشان القا کنند که او بدون آرایش هم زیباست. مسئله بعدی این‌که باید روی اعتمادبه نفس خانم‌شان کار کنند؛ علاوه بر تایید او، تحسین توانمندی‌هایش و ... توصیه می‌شود در این باره از یک مشاور متخصص هم کمک بگیرند. فراموش نکنید هر چیزی که از حد خودش خارج شود، نوعی اختلال محسوب می‌شود و نشان از وجود یک ریشه اصلی دارد که شما باید آن را کشف کنید تا زندگی مشترک بهتری را تجربه کنید.

ممنوعه‌ها برای زنان در اتاق‌عمل
لاک‌زدن، کاشت ناخن، آرایش سنگین، براشینگ موها و ... تشخیص‌های پزشک را با دردسر همراه می‌کند
مهم‌ترین موضوع حیاتی در اتاق عمل، حفظ سلامت و جان بیمار است. به ویژه اگر پای یک مادر باردار در اتاق زایمان در میان باشد، اهمیت این موضوع به دلیل وجود بچه دو چندان می‌شود، اما متاسفانه مادرانی هستند که به علت ناآگاهی و  به خاطر کمی زیباتر به نظر رسیدن در اتاق عمل، سلامت خود و نوزادشان را به خطر می‌اندازند. در ادامه به بررسی کارهایی برای زیبا بودن  که ممکن است در اتاق عمل جان شما را به خطر بیندازد، می‌پردازیم.
 کاشت ناخن| کاشت ناخن از آن کارهایی است که بین زنان طرفداران زیادی دارد اما ممکن است جان یک مادر باردار یا نوزادش را به‌خطر بیندازد. دستگاه پالس اکسیمتر که مثل یک گیره روی انگشت شما قرار می‌گیرد و درصد اکسیژن اشباع خون شما را نشان می‌دهد در صورت کاشت ممکن است به خوبی عمل نکند. ضمن این که پزشکان زنان، کاشت ناخن را در دوران حاملگی توصیه نمی‌کنند و معتقدند به دلیل مواد شیمیایی به کار رفته در آن  بهتر است در دوران بارداری از کاشت ناخن خودداری کنید.
لاک زدن| بعضی از خانم‌ها علاقه زیادی به لاک زدن دارند اما باید بدانید داشتن لاک ناخن در اتاق عمل توصیه نمی‌شود زیرا پزشکان با توجه به رنگ ناخن‌ها می‌توانند برخی مشکلات از جمله کمبود اکسیژن را تشخیص دهند و همچنین دستگاه تشخیص میزان اکسیژن خون یا همان پالس اکسی‌متر با داشتن لاک ناخن ممکن است درست کار نکند یا عملکردش مختل شود.
 آرایش سنگین| رنگ پوست صورت، حالت چشم‌ها و اندازه حدقه و مردمک  یکی از روش‌های تشخیص حال شما در اتاق عمل است. رنگ‌پریدگی یا کبودی پوست شما می‌تواند نشان‌دهنده خون ریزی باشد و بزرگ شدن مردمک می‌تواند یک نشانه از نداشتن حالت طبیعی در بیمار باشد. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند از انجام دادن آرایش سنگین، گذاشتن لنز و زدن کرم پودر که رنگ پوست شما را مخفی می‌کند در اتاق عمل خودداری کنید.
رژلب‌های تیره| کبودی لب می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. کمبود اکسیژن، سرما زدگی و استنشاق گازهای سمی بعضی از این دلایل هستند. بنابراین پزشکان و پرستاران معتقدند که نباید در اتاق عمل از هرچیزی که رنگ طبیعی لب‌های شما را مخفی می‌کند، استفاده کنید. به ویژه رژ لب‌های تیره که طرفداران زیادی بین خانم‌ها دارد از ممنوعات مورد استفاده در اتاق عمل هستند.
 موهای رنگ‌شده برای زنان باردار| رنگ کردن مو از آن کارهایی است که اغلب خانم‌ها برای زیبایی ظاهری‌شان در طول زندگی خود انجام می‌دهند. اگرچه داشتن موهای رنگ شده در اتاق عمل ممنوع نیست و به سلامت شما آسیب نمی‌رساند اما پزشکان توصیه می‌کنند در دوران بارداری به ویژه سه ماه اول که جنین در حال شکل گرفتن است و آسیب‌پذیری بیشتری دارد، موهای خود را دکلره و رنگ نکنید. روزنامه خراسان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: