کد خبر: ۳۰۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022May 17
دکتر عین اللهی تشریح کرد:
دکتر بهرام عین‌اللهی گفت: هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و کوبا طرحی نو و راهی جدید در گسترش همکاری‌های دو کشور بود.
شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضای ۱۳ سند همکاری میان ایران و کوبا را نشان دهنده سطح بالای روابط دو‌کشور اعلام کرد و از گسترش این روابط در بعد فناوری‌های نوین و امنیت غذایی خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر بهرام عین‌اللهی با بیان این خبر در مراسم اختتامیه هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و کوبا گفت: هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و کوبا طرحی نو و راهی جدید در گسترش همکاری‌های دو کشور بود. 
 
وی افزود: ایران و کوبا در بعد فناوری های نوین همکاری مشترک داشته اند که این همکاری‌ها از تولید واکسن هپاتیت B شروع شد و تا تولید واکسن  ضد کووید ۱۹ ادامه یافته است. 
 
وی با اشاره به تفاهم ایران و کوبا برای توسعه همکاری ها در صنایع غذایی و  غلبه بر بحران امنیت غذایی جهان در آینده، ادامه داد: ایران شش سال است که ریاست کمیسیون‌های مشترک همکاریهای شانزدهم، هفدهم و هجدهم ایران و کوبا را در بعد تجاری و اقتصادی بر عهده دارد و در کمیسیون هجدهم ۱۳ سند و یادداشت تفاهم همکاری در حوزه های مختلف به امضا رسیده که در پویاتر کردن فضای اقتصادی، فرهنگی و تجاری بین دو کشور نقش مهمی خواهد داشت. 
 
وزیر بهداشت ادامه داد: با وجود تحریم‌های ظالمانه و ناقض قوانین بین المللی توسط استعمارگران علیه ایران و‌  کوبا این دو کشور در مهار کرونا  موفق عمل کردند و  حال آن که کشورهای  اروپا و آمریکا چنین موفقیتی نداشتند.  دکتر عین اللهی گفت: هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در زمینه های مالی، تجاری، بهداشت و درمان، امور بانکی، انرژی، نفت، کشاورزی، ورزشی، راه، علوم، معدن و تجارت دستاوردهای خوبی برای دو کشور به همراه داشت. 
 
وی در پایان از هیات کوبایی به ریاست ریکاردو کابریساس لوییس معاون نخست وزیر کوبا بابت حضور در ایران و همچنین معاونان و مدیران وزارتخانه‌های کشورمان برای همکاری در  تنظیم اسناد و امضای توافقنامه‌ها قدردانی کرد. 
 
برگزاری اجلاس نوزدهم در هاوانا 
 
معاون نخست وزیر جمهوری کوبا نیز در این مراسم از برگزاری نوزدهمین اجلاس همکاری های مشترک اقتصادی ایران و کوبا در سال ۲۰۲۳ در هاوانا خبر داد و گفت: از هم اکنون باید یک برنامه مشترک منسجم برای کمیسیون‌های بعدی تنظیم کنیم که تا سال ۲۰۲۶ قابل اجرا باشد.
 
ریکاردو کابریساس لوییس، بیان کرد: دو کشور ظرفیت های زیادی برای توسعه همکاری ها و اجرای برنامه‌های دراز مدت تا سال ۲۰۵۰ دارند که بخشی از آن در کمیسیون هجدهم در قالب تفاهمنامه‌ها و اسناد همکاری‌های مشترک به امضا رسید.
 
وی با ابراز خرسندی از سفر به ایران و دستاوردهای بزرگ هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و کوبا، گفت: کوبا همیشه دوست متعهد ایران باقی خواهد ماند. 
 
تشکیل سه کمیته تخصصی برای تنظیم اسناد همکاری ایران و کوبا
 
در ابتدای این مراسم مدیر کل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت از تشکیل سه کمیسیون تخصصی برای تنظیم اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری ایران و کوبا در هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌ها خبر داد و گفت: کمیسیون A در حوزه های سلامت، فرهنگی و اجتماعی، کمیسیون B در حوزه‌های انرژی، نفت و نیرو و کمیسیون C در حوزه‌های صنعت و تجارت به تنظیم اسناد همکاری‌ها پرداختند.
 
دکتر محمد حسین نیکنام افزود: سند اصلی همکاری های دو کشور دارای ۱۸ پاراگراف، ۷۳ بند و دو ضمیمه است. ۱۳ سند همکاری نیز بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف دو کشور در زمینه‌های مختلف به امضا می‌رسد. 
 
هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کوبا ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های هتل استقلال تهران برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: