کد خبر: ۲۹۸۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 28
مردم باید بیشتر مراقبت کرده و بدانند تزریق دوز سوم واکسن و استفاده از داروهایی که پزشکان تجویز می‌کنند ضروری است حتی اگر داروهای ساده ای باشند.
شفاآنلاین>سلامت>سویه اومیکرون در کشور غالب شده و حالا باید منتظر روزهای سخت کرونایی در پیک ششم باشیم.
 به گزارش شفاآنلاین:همان طور که از هفته‌ها قبل صحبت می‌شد و متخصصین علم پزشکی هشدار می‌دادند، سرانجام سویه اومیکرون در کشور غالب شد و حالا باید به انتظار روزهای سخت کرونایی در پیک ششم باشیم.

شاید اولین نشانه خطرناک بودن سویه اومیکرون، بازگشت رنگ‌های نارنجی و قرمز به نقشه کرونایی کشور باشد. زیرا، چند هفته‌ای بود که خیالمان از بابت رنگ‌های قرمز و نارنجی در نقشه کرونایی کشور راحت شده بود. اما، دوباره به حالت قبل بازگشتیم و نقاط نارنجی و قرمز، کم کم در این نقشه زیاد می‌شوند.

چهره خطرناک اومیکرون

یکی از علل شدت گرفتن اومیکرون در کشور، تصور اشتباه از سویه جدید بود. عده‌ای، اومیکرون را یک سرماخوردگی ساده تلقی می‌کنند و همین تفکر اشتباه، باعث شد به یکباره آمار مبتلایان روزانه کرونا در کشور که به زیر ۱۰۰۰ نفر هم رسیده بود، به یکباره با موج انفجاری به بالای ۱۴ هزار نفر برسد.

طبق آمار وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته موارد جدید شناسایی بیماران کرونایی به مرز ۱۴ هزار و ۳۰۰ نفر نزدیک شده است. همین طور، میزان بستری‌ها نیز افزایش یافته و بخش‌های ICU بیمارستان‌ها، دوباره به بستری بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

شروین شکوهی متخصص عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص افزایش آمار مبتلایان به اومیکرون، گفت: در حال حاضر هر مریضی که به دلیل سرماخوردگی مراجعه می‌کند اولین تشخیص کرونا و ابتلاء به اومیکرون است و باید دوران قرنطینه خود را در منزل طی کند.

وی افزود: افزایش آمار مبتلایان روزانه در آمریکا و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد شیوع اومیکرون بسیار بالا است بنابراین لازم است مجدد به منظور حفظ سلامت مردم محدودیت‌ها اجرایی شود و تا زمانی که مدارس حضوری است، مسافرت‌ها برقرار، سینماها باز هستند و شرایط عادی تلقی شود، با افزایش روزانه آمار مبتلایان رو به رو خواهیم بود.

این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: نباید اومیکرون را ساده گرفت و همین ساده انگاری‌ها باعث شده آمار مبتلایان در مدت زمان کوتاهی، به یکباره چند برابر بشود.

تجدیدنظر در بازگشایی‌ها

یکی از نگرانی‌های این روزهای والدین، بازگشایی مجدد مدارس کشور است.

در همین حال، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه پیک سویه اومیکرون در حال افزایش است، افزود: سرایت این سویه شدید بوده و بیمارستان‌های کشور ضمن آمادگی کامل، باید دستگاه‌های اکسیژن، ونتیلاتور و همچنین دارو به میزان کافی در دسترس داشته باشند.

وی تصریح کرد: تنها نگرانی ما رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم است و اگر شرایط بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدین منوال ادامه یابد در هفته‌های آتی شاهد افزایش آمار بستری و مرگ و میرها خواهیم بود.

کریمی بر لزوم اهتمام مردم به واکسیناسیون تأکید کرد و ادامه داد: مقاومت در برابر اومیکرون با تزریق دوز اول و دوم فقط ۱۰ درصد است، اما دوز سوم سبب می‌شود تا مقاومت در برابر این سویه به ۸۰ درصد برسد.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه روند واکسیناسیون دوز سوم واکسن کرونا در کشور به کندی پیش می‌رود، بهتر است ستاد ملی مقابله با کرونا، در بازگشایی مدارس تجدید نظر کند. زیرا، بیشترین محل نگرانی پزشکان متخصص، روند ابتلاء به اومیکرون در بین دانش آموزان است.

ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که در طول هفته‌های آینده احتمالاً تعداد بسیار زیادی از افراد بیمار خواهند شد و به سمت پیک دیگری از بیماری می‌رویم، گفت: وقتی تعداد شناسایی بیماران سرپایی افزایش یابد، پس از یک تا دو هفته آمار بیماران بستری نیز بالا می‌رود و متأسفانه بعد از آن شاهد افزایش آمار فوتی‌ها هستیم. چون تعداد موارد سرپایی بیشتر شده است، نباید این ویروس را دستکم گرفت.

وی افزود: مردم باید بیشتر مراقبت کرده و بدانند تزریق دوز سوم واکسن و استفاده از داروهایی که پزشکان تجویز می‌کنند ضروری است حتی اگر داروهای ساده ای باشند.

در همین حال، یونس پناهی معاون وزیر بهداشت، با عنوان این مطلب که در سویه اومیکرون سرعت انتشار به شدت افزایش پیدا کرده است و یک تا سه روز علائم خود را نشان می‌دهد گفت: بر خلاف سویه دلتا که بیشتر ریه را درگیر می‌کرد و سرعت کمتری داشت اما سویه اومیکرون سرعت بالاتری دارد اما شدت بیماری زایی آن کاهش یافته است.
برچسب ها: خطرناک ، اومیکرون ، نمایان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: