کد خبر: ۲۹۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 27
از اول دی ماه 1400، هرگونه خرید خدمات سلامت و پرداخت هزینه از سوی سازمان‌ها و موسسات بیمه‌گر مشمول، خارج از چرخه نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک، اصالت‌سنجی دارو، استحقاق‌سنجی، امضای دیجیتال و پرونده الکترونیک سلامت، ممنوع شد.

شفاآنلاین>سلامت> از اول دی ماه 1400، هرگونه خرید خدمات سلامت و پرداخت هزینه از سوی سازمان‌ها و موسسات بیمه‌گر مشمول، خارج از چرخه نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک، اصالت‌سنجی دارو، استحقاق‌سنجی، امضای دیجیتال و پرونده الکترونیک سلامت، ممنوع شد.

به گزارش شفاآنلاین:الکترونیکی شدن نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی مزایای بسیاری دارد، اما مستلزم فراهم بودن زیرساخت‌ها است که به نظر می‌رسد بعد از سپری شدن مدتی از اجرای این طرح بسیاری از گروه‌های درگیر را دچار چالش‌های گسترده‌ای کرده است. بیماران،پزشکان، داروخانه‌ها و حتی منشی‌ها همه درگیر چالش‌های ایجاد شده توسط این طرح هستند. انگار این طرح در شرایطی در حال اجرا است که پیش از آن زیرساخت‌های آن فراهم نشده است و حال بیماران و پزشکان سردرگم در میان نبود زیرساخت‌ها و پاسخگویی مسئولین در این باره رها شده اند. پزشکان می‌گویند نسخه‌های الکترونیکی بین آن‌ها و بیماران چالش‌های گسترده‌ای ایجاد کرده است زیرا زمان زیادی برای آن صرف می‌شود.از سوی دیگر این طرح باعث شده است که تمام پزشکان به سیستم و اینترنت پرسرعت نیاز داشته باشند که همگان از سرعت اینترنت و کارایی آن در کشور ما آگاهی دارند. از سوی دیگر این مدل نسخه نویسی باعث ایجاد اشتباهات گسترده‌ای شده است زیرا بسیاری از پزشکان رمز عبور و نام کاربری خود را در اختیار منشی‌ها قرار داده‌اند تا آن‌ها نسخه‌ها را بنویسند و اینجا تنها چیزی که برای کسی اهمیت ندارد جان بیماران است.

مسئولین می‌گویند نسخه نویسی‌ها باید الکترونیکی باشد، پزشکان می‌گویند ما توانایی آن را نداریم پس این کار را بر دوش منشی‌ها می‌گذاریم، برخی از منشی‌ها نیز که در این باره علم کافی ندارند داروها را اشتباه وارد می‌کنند و بیمار به جای درمان بعضا جان خود را از دست می‌دهد.از سمت دیگر به دلیل محدودیت‌های موجود در این سیستم بسیاری از بیماران خاص برای دریافت داروهای تکراری خود باید بارها هزینه ویزیت پرداخت کنند و وقت و پول خود را در این راه تلف سازند. همچنین شنیده شده است که برخی از پزشکان عطای نسخه نویسی الکترونیکی را به لقایش بخشیدن و مطب‌های خود را به دلیل چالش‌های ایجاد شده گسترده تعطیل کرده اند. بدیهی است که قبل از اجرای گسترده هر طرحی باید زیرساخت‌های آن فراهم شود و معایب آن مورد شناسایی قرار گیرد چه برسد به این نوع طرح‌ها که ارتباط مستقیمی با جان مردم و سلامت آنها دارد اما الان شرایط به گونه‌ای رقم خورده که طرحی بدون زیرساخت‌های کافی اجرا شده،چالش‌های زیادی به وجود آورده است اما هنوز برای رفع مشکلات و نواقص طرح کاری انجام نشده است.

حریم خصوصی بیمار در این سیستم به محاق رفته است
بابک قرائی مقدم پزشک متخصص مغز و اعصاب در این باره گفت:«من کاملا از این روند گلایه دارم و یکی از مهمترین مسائل ایجاد شده توسط این طرح مسائل حریم خصوصی بیمار است.اصلا ما نمی‌دانیم که در این سیستم نسخه نویسی الکترونیک چه کسانی در جریان بیماری اشخاص قرار می‌گیرند. الان بنده یک داروی روانپزشکی را برای یک بیماری تجویز کنم و این به یک سیستمی می‌رود که ظاهرا در تمام کشور کارایی دارد و با وارد کردن یک کد تمام اطلاعات بیمار و داروهای او اعلام می‌شود. در این طرح مشخص نیست حریم بین بیمار و پزشک در کجا قرار دارد.بنده به عنوان یک پزشک از نظر قانونی حق ندارم کوچکترین اطلاعات بیمار را به دیگران عنوان کنم.در چنین سیستمی که ما اصلا نمی‌دانیم چه کسانی به این سیستم دسترسی دارند حریم خصوصی بیمار به راحتی در معرض خطر قرار می‌گیرد. بسیاری از بیماران اصلا تمایلی ندارند دیگران از بیماری آن‌ها با خبر شوند.برای مثال وقتی فردی سرطان دارد و در تمام سیستم‌های کشور به وسیله دارو اعلام می‌شود که فرد مذکور سرطان دارد دیگر حریم بیمار حفظ نمی‌شود. »

 فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم
وی ادامه داد:« ما برای اجرای این طرح زیرساخت کافی نداریم به اضافه مواردی که اشاره شد. بازهم سیستم‌های درمانی کشور دارند بار کاری و هزینه‌ای را به دوش بیمار و پزشک می‌اندازند.پزشکان باید سیستم و اینترنت را فراهم کنند که این یک وقت بری اضافه‌ای را ایجاد می‌کند و پزشکان نمی‌توانند وقت مناسبی را برای ویزیت بیماران خود صرف کنند.در این شرایط بسیاری از پزشکان این کار را به عهده منشی‌ها قرار داده‌اند و بسیاری از داروها تشابه اسمی دارند و با کوچک‌ترین اشتباهی ممکن است جان بیماران به راحتی به خطر افتد. بنابراین چالش‌های بسیار بسیار متعددی ایجاد شده است ولی به نظر می‌رسد که تامین اجتماعی و خدمات درمانی باز تمایل دارند با سیستم زورگویی به خواسته‌های خود برسند در صورتی که حتی زیرساخت‌های لازم فراهم نشده است. »

 باید در این باره به افکار عمومی و پزشکان توضیح داده شود
قرائی مقدم در آخر تصریح کرد:« مسئله حریم خصوصی بیمار همچنان به نظر من مهمترین مسئله است زیرا از نظر قانونی افشای حریم خصوصی بیمار جرم است.کسی حق ندارد به حریم خصوصی بیمار وارد شود و معلوم نیست سیستم نسخ الکترونیک چه مشکلاتی را در این باره ایجاد می‌کند.هیچ توضیحی نمی‌دهند و فقط با استفاده از زور و امکانات مالی می‌خواهند این سیستم را رواج دهند.باید در این باره به افکار عمومی و پزشکان توضیح داده شود که دسترسی به اطلاعات بیماران در این سیستم به چه گونه‌ای خواهد بود »

بهتر است مطب را تعطیل کنم
پزشک متخصص اطفالی در این باره گفت:« من حدود 40 سال است که طبابت می‌کنم.در واقع با توجه به این سابقه به راحتی می‌توانید متوجه شوید که سن من به گونه‌ای است که شرایط یادگیری کار با این سیستم‌های جدید را ندارم؛ از سمت دیگر من تنها می‌توانم حوصله و دقت محدود خودم را صرف ویزیت بیماران کنم و اگر بخواهم نسخه الکترونیکی بنویسم در روز بسیاری از بیماران را نمی‌توانم معالجه کنم. همچنین بیماران من اغلب پدر و مادرانی هستند که درد نوزاد و اطفال شان آن‌ها را پریشان ساخته است و زودتر در پی یافتن راه درمانی هستند و اصلا خودشان وقت ندارند تا نسخه الکترونیکی نوشته شود.در این شرایط من این کار را به عهده منشی‌های خود گذاشتم که آن‌ها هم چون سواد کافی در این باره ندارند گاهی اوقات داروها را اشتباه وارد می‌کنند و جان بیماران به خطر می‌افتد. از سوی دیگر بسیاری از اوقات خود سیستم مشکل دارد و به دلیل سرعت پایین اینترنت کارها کاملا مختل می‌شود و من، منشی‌ها و بیماران کلاقه می‌شویم.این‌ها بخشی از چالش‌های ایجاد شده توسط طرح جدید مسئولین در این حوزه است و فکر می‌کنم بهتر است من مطب خود را تعطیل کنم زیرا این حجم چالش غیرقابل تحمل شده است. کما اینکه الان هم بسیار محدودتر از قبل به مطب می‌آیم و بیماران را ویزیت می‌کنم. »آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: