کد خبر: ۲۹۸۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 26
کارخانه مثل خودروسازی است که فقط قطعات را سر هم می‌کنیم. اما، صنعت آن است که خط تولید خود را نیز دارد و این مهم، در زمینه تولید محصولات بایوتک وجود دارد
شفاآنلاین>سلامت>سورنا ستاری از دخالت دولت در حوزه ساخت واکسن و دارو انتقاد کرد و گفت که از دانشگاه، واکسن و دارو بیرون نمی‌آید زیرا ساختار دولت به گونه‌ای نیست که بتواند این محصولات را تولید کند، بلکه کار دولت این است که ریسک سرمایه‌گذاری را برای بخش خصوصی پایین بیاورد
 
 به گزارش شفاآنلاین:«ساختار دولت به گونه‌ای نیست که بتواند واکسن و دارو تولید کند.» این نکته‌ای است که سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دیروز در افتتاحیه دومین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته اعلام کرد و گفت: از دانشگاه، واکسن و دارو بیرون نمی‌آید زیرا ساختار دولت به گونه‌ای نیست که بتواند این محصولات را تولید کند، بلکه کار دولت، تسهیل‌گری است. کار دولت این است که ریسک سرمایه‌گذاری را برای بخش خصوصی پایین بیاورد.» او در ادامه تاکید کرد: «از شرکت‌های دارویی بایوتک می‌خواهم وارد حوزه غذا شوند. زیرا بازار غذا تضمین شده است و ما نباید ۱۰ میلیارد دلار غذا وارد کنیم و مشکل ما را بایوتک حل می‌کند. البته که مبارزه با تفکر نفتی، نیازمند حمایت از تولید محصولات بیوتکنولوژی است.»

به گفته ستاری ستاری هرجا که تعداد شرکت‌های دانش بنیان کمتر بوده است، سوبسید بیشتر داده‌ایم و بیشترین بودجه و دلار ۴۲۰۰ تومانی را بابت عدم توجه به شرکت‌های دانش بنیان داده‌ایم.

سورنا ستاری: از دانشگاه واکسن و دارو بیرون نمی‌آید
دومین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته از صبح سه شنبه پنجم بهمن ۱۴۰۰ در هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد و به مدت سه روز در محل هتل المپیک تهران در حال برگزاری است. در افتتاحیه این رویداد سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بهرام دارایی، معاون وزیر بهداشت حاضر شده و به ایراد سخنرانی پرداختند. البته در این رویداد همچنین جمع بزرگی از مدیران صنعت بیوتکنولوژی پزشکی، حضور داشتند. در این گردهمایی سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با برشمردن ارزش حوزه فناوری در تولید غذا و دارو از شرکت های دارویی بایوتک خواست وارد حوزه تولید غذا شوند. او با اشاره به جایگاه بایوتک در عرصه تولید محصولات مختلف از جمله داروهایی با فناوری بالا، گفت: «از شرکت‌های دارویی بایوتک می‌خواهم وارد حوزه غذا شوند. زیرا بازار غذا تضمین شده است و ما 
نباید ۱۰ میلیارد دلار غذا وارد کنیم. زیرا، مشکل ما را بایوتک حل می‌کند.»

ستاری با عنوان این مطلب که بین صنعت و کارخانه فرق است، گفت: «کارخانه مثل خودروسازی است که فقط قطعات را سر هم می‌کنیم. اما، صنعت آن است که خط تولید خود را نیز دارد و این مهم، در زمینه تولید محصولات بایوتک وجود دارد.»

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با عنوان این مطلب که فناوری ماحصل سرمایه‌گذاری بخش در پژوهش است، افزود: «از دانشگاه، واکسن و دارو بیرون نمی‌آید. زیرا، ساختار دولت به گونه‌ای نیست که بتواند این محصولات را تولید کند، بلکه، کار دولت تسهیل‌گری است.»
ستاری ادامه داد: «کار دولت این است که ریسک سرمایه‌گذاری را برای بخش خصوصی پایین بیاورد و مبارزه با تفکر نفتی نیازمند حمایت از تولید محصولات بیوتکنولوژی است و توسعه هیچ چیزی جز فرهنگ نیست. اگر فرهنگ درست شود، سخت‌افزار آن هم می‌آید. کنار گذاشتن فرهنگ نفتی، نیازمند حمایت از توسعه فرهنگی در زمینه تولید محصولات بیوتکنولوژی است.»

ستاری افزود: «هر جا که تعداد شرکت‌های دانش بنیان کمتر بوده است، سوبسید بیشتر داده‌ایم و بیشترین بودجه و دلار ۴۲۰۰ تومانی را بابت عدم توجه به شرکت‌های دانش بنیان داده‌ایم.»

بهرام دارایی: یک سنت هم برای واکسن آسترازنکا نداده‌ام
بهرام دارایی، معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو دیگر سخنران این رویداد بود که بر توسعه فناوری‌های تولید دارو در ایران تاکید زیادی کرد و گفت که واکسن کرونا یکی از تلاش‌های ارزشمند در این زمینه بوده است.

رییس سازمان غذا و دارو در این کنگره با تاکید بر حمایت از واکسن های تولید داخل، گفت: «بنده یک سنت هم بابت واکسن آسترازنکا نداده‌ام و آنچه وارد می‌شود در قالب اهدا و سبد کووکس است.»

او با عنوان این مطلب که کسی فکر نمی‌کرد داروهای بایوتک به این سرعت پیشرفت کند، افزود: «در حال حاضر محصولات بایوتک، سهم زیادی از تشخیص و درمان بیماری‌ها را به خود اختصاص دهند.»


رییس سازمان غذا و دارو به بازار واکسن‌های تولید داخل اشاره کرد و گفت: «از روزی که آمده‌ام، یک سنت هم بابت واکسن آسترازنکا نداده‌ایم و آنچه می‌آید، واکسن‌های اهدایی و از محل سبد کووکس است.»


دارایی با عنوان این مطلب که در دو سال پاندمی کرونا تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌ایم، افزود: «در حال حاضر ۳۰ میلیون دوز واکسن تولید داخل داریم که به زودی ماهانه ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا تولید خواهد شد که می‌تواند نیاز داخلی را تامین کند.»

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: «دو واکسن تولید داخل مجوز مصرف برای کودکان را گرفته‌اند و امیدواریم قبل از پیک اومیکرون، روند تزریق دوز سوم واکسن کرونا را سرعت ببخشیم و سال را به خوبی به پایان برسانیم.» او در ادامه به رشد توسعه داروهای بابوتک در کشور اشاره کرد و گفت: «رشد ۱۲.۵ درصدی تولید داروهای بایوتک، نشان از توسعه حوزه بیوتکنولوژی است.»
وی افزود: «صادرات دارویی علاوه بر اینکه آورده‌های غیرنفتی را افزایش می‌دهد و باعث کاهش مخارج ارزی می‌شود، اهمیت کیفیت محصولات تولید داخل را نشان می‌دهد.» او با انتقاد از سنگ‌اندازی در مسیر صادرات دارو در گذشته، گفت: «متاسفانه نفس صنعت داروسازی را گرفته‌ایم و باعث شدیم حجم صادرات ۱۵۰ میلیون دلاری، به ۴۰ میلیون دلار برسد. در حالی که اگر اجازه می‌دادیم، امسال باید ۲۰۰ میلیون دلار صادرات دارو داشته باشیم.»

دارایی با گلایه از آسیب‌های ارز دولتی، افزود: «کار سازمان غذا و دارو، شده ارزپاشی و این شان سازمان نیست.»
او ادامه داد: «90 درصد مشکلات ما، مباحث ارزی است. عبور از این مرحله یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، نیازمند شجاعت و مدیریت قوی است.»

چین و هند به پای ایران نمی‌رسند!
در دومین رویداد محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته، شرکت‌های فعال در حوزه تولید داروهایی با فناوری بالا حضور دارند که هدف اصلی آنها، صادرات محصولات پزشکی دانش بنیان به خارج از کشور است.

حسام‌الدین مدنی، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی، با اشاره به فعالیت ۴۰ شرکت بایوتک در کشورگفت: «5 هزار نفر در کشور به صورت مستقیم و ۸۲ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این حوزه فعالیت دارند.»
او با اشاره به صرفه جویی ارزی محصولات بایوتک که سالانه ۱.۸ میلیارد دلار است، افزود: «تاکنون ۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی ناشی از تولید محصولات بابوتک در کشور داشته‌ایم.»
مدنی با عنوان این مطلب که ۲۸ محصول بایوتک در حال تولید است و ۱۵ محصول در حال تحقیق و توسعه است، گفت: «واکسن اسپایکوژن و آنفلوانزا، از جمله محصولات بایوتک هستند که وارد بازار دارویی کشور شده‌اند.» او همچنین از ورود واکسن اسپوتنیک تولید داخل به بازار دارویی کشور خبر داد و افزود: «این واکسن تولید داخل، به زودی وارد چرخه واکسن‌های ضد کرونایی خواهد شد.»
مدنی گفت: «تولید محصولات بیوتکنولوژی باعث شده ۵۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای بیمه‌ها ایجاد شود.» او با اشاره به انتقال دانش ۶ مورد محصولات بیوتکنولوژی به کشورهای اطراف، افزود: «ایران در زمینه تولید محصولات بایوتک، جایگاه اول آسیا را دارد و حتی کشورهای چین و هند نیز، تنوع محصولات ایران را ندارند.»
گفتنی است صبح دیروز سه شنبه ۵ بهمن ماه دومین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی ایران بایو با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران و سفرایی از کشورهای خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک آغاز به‌کار کرد.
این نمایشگاه با حدود ۵۰ غرفه در حوزه زیست‌فناوری، تولید دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن، جدیدترین دستاوردهای محصولات بیوتکنولوژی ایران را به نمایش گذاشته است.
دومین کنگره بین‌المللی محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته (ایران بایو) با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فعالان صنعت بیوتکنولوژی کشور، فراهم نمودن فضای تبادل اطلاعات و تکنولوژی، توسط انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولان بیوتکنولوژی پزشکی ایران، طی دو سال متوالی برگزار می‌شود.
برگزاری سخنرانی و پنل‌های تخصصی توسط چهره‌‌های شاخص حوزه محصولات بیوتکنولوژی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور مدرسین بین‌المللی، برپایی تورهای دانشجویی، برگزاری استارتاپ‌آپ شو و ایده بازار حوزه بیوتکنولوژی، برگزاری کارگاه‌های مطالعه موردی و انتقال فناوری توسط مدرسان داخلی و بین‌المللی از جمله برنامه‌های این رویداد است که از ۵ تا ۷ بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.روزنامه سپید 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: