کد خبر: ۲۹۷۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 25
پنج ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد. کارشناسان حوزه بهداشت برای کنترل کووید۱۹ به وزیر بهداشت جدید دل بسته بودند، اما دیری نگذشت که دکتر بهرام عین‌اللهی هم ناکارآمدی خود را نسبت به کنترل کرونا و دیگر وظایف‌اش نشان داد

شفاآنلاین>سلامت> پنج ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد. کارشناسان حوزه بهداشت برای کنترل کووید۱۹ به وزیر بهداشت جدید دل بسته بودند، اما دیری نگذشت که دکتر بهرام عین‌اللهی هم ناکارآمدی خود را نسبت به کنترل کرونا و دیگر وظایف‌اش نشان داد.

به گزارش شفاآنلاین: وزارت بهداشت دولت سیزدهم تسریع در واکسیناسیون عمومی را در حالی یکی از دستاوردهای بزرگ خود می‌داند که در حال حاضر بیماران زیادی در جست و جوی داروهای تجویزی سرگردان داروخانه‌ها هستند و نهایتا، اغلب، دست خالی برمی‌گردند، صدای اعتراض‌شان بلند شده و گاهی، به ویژه در حوزه بیماری‌های خاص، کار حتی به تجمع‌های پرسرو‌صدا هم کشیده شده است.

 بسیاری از داروهای وارداتی کمیاب شده و تعداد زیادی از داروهای داخلی حیاتی نیز به راحتی یافت نمی‌شوند و با بهای گزافی به دست بیماران و خانواده‌های‌شان می‌رسند. همزمان، تعیین‌تکلیف استخدام کادر درمانی و پرستاران در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مقامات وزارت بهداشت در حالی از کمبود کادر درمان سخن می‌گویند که حاضر نیستند قراردادها را با پرستاران فعال، منعقد کنند و وضعیت استخدامی آنان را سر‌وسامان دهند. در چنین فضایی، کمال حسین‌پور – عضو کمیسیون عمران- طرح استیضاح وزیر بهداشت را کلید زده و تا امروز ۲۲ نماینده امضای خود را پای طرح استیضاح گذارده‌اند وصول هم شد. هرچند، هنوز مدت زمان زیادی از وزارت عین‌اللهی نگذشته و این مجال اندک، برداشت زودهنگام بودن استیضاح را ایجاد می‌کند اما بانی استیضاح تاکید دارد: «به وزیر بهداشت تذکر داده شد، از او سوال کردیم و با او نشست برگزار کردیم اما متاسفانه‌ نتیجه‌ای نداشت… انتظار نداریم تمامی مسائل در چند ماه حل شوند اما باید برنامه و اقداماتی حداقلی را از وزیر بهداشت می‌دیدیم که ندیدیم. وزیر بهداشت در این چند ماهه واقعا، چه برنامه‌ای داشته است؟»

بی‌برنامگی عین‌اللهی در موضوعات غیرکرونایی به قضیه کرونا هم رسوخ کرده است. زیرا به تازگی بر اساس اعلام اپلیکیشن ماسک با افزایش موارد بستری، ۳۲ شهرستان از وضعیت آبی کرونا خارج شدند و در وضعیت زرد قرار گرفتند. علاوه‌بر آن، شهرستان اردکان از استان یزد در وضعیت نارنجی قرار گرفت. حتی دیروز وزیر بهداشت از افزایش چهار برابری مراجعان سرپایی به بیمارستان‌ها اطلاع داد اما همچنان همپایی ستاد مقابله با کرونا اصرار بر بازگشایی حضوری مدارس، دانشگاه‌ها و اماکن عمومی دارند. این در حالی است که دیروز به گفته دکتر مسعود یونسیان دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹، اومیکرون در کشور غالب شده است. غلبه اومیکرون در حالی رخ می‌دهد که همانند سال‌های پاندمی گذشته چرخه اقتصاد بر سلامت مردم اولویت دارد. چراکه نه‌تنها محدودیت‌های کرونایی اعمال نشده بلکه بیش از گذشته دولت سعی در عادی‌انگاری دارد. به عقیده کارشناسان حوزه بهداشت عادی‌انگاری شرایط پاندمی برای مردم خطرناک است، زیرا در حال حاضر به دلیل عادی‌انگاری‌ها استفاده از ماسک به زیر ۴۰ درصد نزول کرده است. همچنین عادی‌انگاری‌ها منجر به جدی نگرفتن تزریق دوز سوم در بین مردم شده است. بنابراین وزیر بهداشت نه تنها در حوزه‌های غیرکرونایی برنامه‌ای ندارد بلکه در حوزه کرونا هم برنامه‌ای ندارد!

ستاد، کرونا را شوخی گرفته!؟
دکتر حمید عمادی رییس گروه عفونی بیمارستان امام خمینی درمورد ناکارآمدی وزارت بهداشت  می‌گوید: در حال حاضر زنگ هشدار طغیان واریانت اومیکرون به صدا در آمده است. اما متاسفانه وزارت بهداشت و ستاد هیچ برنامه‌ای برای اعمال محدودیت‌ها ندارند. البته از ابتدای شیوع محدودیت‌های سختگیرانه‌ای در ایران اعمال نشده است. زیرا وضعیت اقتصادی کشور به گونه‌ای نبود که کسب‌و‌کار‌ها را برای مدت طولانی تعطیل کنیم. امروزه هم به دلیل ضررهای اقتصادی محدودیت‌های کرونایی اعمال نمی‌شود. با این حال عدم بازگشت محدودیت‌ها به ویژه در مدارس و دانشگاه‌ها برای من و دیگر اعضای کمیته علمی مقابله با کرونا سوال است. البته ما قبول داریم آموزش غیرحضوری به دلیل کیفیت پایین منجر به افت تحصیلی دانش‌آموزان شده است. ولی در واقعیت سلامت همگان بر همه چیز اولویت دارد.

وی افزود: این روزها شیوع اومیکرون در جهان فاجعه‌بار است؛ ما به جای اینکه از همین امروز از اشتباهات سال گذشته و دیگر کشورها درس عبرت بگیریم و محدودیت‌ها را هر چه سریع‌تر اعمال کنیم، با سر در همان چاهی که کشورهای اروپایی و دیگر کشورها رفتند، می‌رویم!؟ کمیته علمی مقابله با کرونا دیگر با چه زبانی باید به ستاد مقابله با کرونا که وزیر کشور در راس این ستاد است، بگوید که اومیکرون شوخی ندارد.

رییس گروه عفونی بیمارستان امام خمینی با تاکید بر اینکه هنوز هفت میلیون تن هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند، بیان کرد: با اینکه مرگ و میر در سویه اومیکرون زیاد نیست اما در حال حاضر هفت میلیون تن هیچ واکسنی دریافت نکردند. همین امر برای شروع فاجعه‌ای همانند پیک پنجم کافی است. از بین هفت میلیون نفری که واکسن نزدند اگر یک درصد آنها هم به اومیکرون مبتلا شوند، حدود ۷۰ هزار نفر باید در بیمارستان بستری شوند. این در حالی است که امروزه به ازای هر هزار نفر تنها ۵/۱ تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد. وضعیت کادر درمان هم مشخص است، ما به تازگی از پیک پنجم گذر کردیم و کادر درمان بسیار فرسوده است. آنها دیگر توان ایستادگی در مقابل پیک بعدی را ندارند. مگر چه می‌شود به جای عادی‌انگاری از شروع پیک جلوگیری کنند؟! با این حال به نظرم هیچ اراده راسخی در جهت کنترل و مدیریت کرونا وجود ندارد.

دکتر عمادی ادامه داد: به نظرم به دلیل قدرت زیاد سرایت سویه اومیکرون سالمندان، کودکان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و واکسن‌نزده‌ها در معرض خطر جدی قرار دارند. با سهل‌انگاری‌های وزارت بهداشت و ستاد، جان مردم به خطر خواهد افتاد، این در حالی است که فقط کافی است از همین امروز محدودیت‌ها به صورت جدی اعمال شود. وزیر کشور به گونه‌ای ابلاغیه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را منتشر کرده که انگار کرونا را شکست دادیم، در حالی که در واقعیت این‌گونه نیست. با این حال از صمیم قلب امیدواریم وضعیتی که در کشورهای اروپایی حاکم است گریبانگیر کشور نشود.

او ادامه داد: این روزها با وجود اینکه واکسیناسیون در کودکان ۵ تا ۱۱ ساله شروع شده اما خانواده‌ها به دلیل عادی‌انگاری‌ها از تزریق واکسن استقبال نکردند. حتی تعداد بسیار کمی دوز سومی دریافت کردند. بنابراین رفتار مسوولان به ذهن جامعه القا می‌کند که کرونا تمام شده و به راحتی مهمانی برگزار می‌کنند و استفاده از ماسک هم بسیار کمتر از قبل شده است. از همین رو مردم دیگر پاندمی را جدی نمی‌گیرند. به نظرم تبعات رفتار اشتباه مسوولان را در هفته‌های آینده خواهیم دید. پیک ششم با سویه اومیکرون شروع شده اما طبیعا دو هفته تا رسیدن به قله، زمان داریم؛ بنابراین امیدواریم هر چه سریع‌تر تصمیمات ستاد مقابله با کرونا تغییر کند.

مدیریت جدی برای مقابله با پیک ششم نداریم
همچنین دکتر حمید سوری – رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید۱۹- نیز با اشاره به اینکه افزایش چهار برابری بیماران سرپایی خطرناک است، گفت: افزایش تعداد مبتلایان به کرونا هشدار شروع طغیان اپیدمی همراه با سویه اومیکرون را می‌دهد. بنابراین پیک ششم از حالت محلی و منطقه‌ای به حالت کشوری تبدیل می‌شود. اعمال محدودیت‌ها بستگی به شرایط اپیدمی دارد. به نظرم وضعیت به نحوی نیست که با تعطیلی، چیزی درست شود. زیرا در حال حاضر واریانت در دل جامعه چرخیده و به سرعت همه را درگیر کرده است. با این حال تعطیلی به دلیل هزینه سنگینی که برای جامعه دارد، آخرین گزینه دولت است. وی افزود: در حال حاضر برای جلوگیری از وقوع فاجعه باید اقدامات موثرتر دیگری را بررسی کرد. چند روز پیش وزیر بهداشت اعلام کرد بیمارستان‌ها آماده پذیرش بیماران هستند؛ به نظرم چنین امری کافی نیست. چراکه پیشگیری به نسبت درمان، اولویت دارد. بنابراین باید تمهیدات مدیریتی موثری برای پیشگیری از طغیان موارد ابتلا اعمال کنیم. بهترین و موثرین روش افزایش تست‌ها و تحلیل روزانه داده‌های اپیدمی است که متاسفانه تحلیل داده‌های کووید۱۹ فنی و تخصصی صورت نمی‌گیرد. همچنین کانون‌های آلودگی باید شناسایی و بررسی شود. اگر همانند گذشته پیگیر این مسائل نباشیم، تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی زیاد می‌شود. در نتیجه به نظر رویکرد مدیریتی جدی و مناسبی برای مقابله با پیک ششم نخواهد بود. از آنجایی که اومیکرون پی‌سی‌آرگریز است، شناسایی مبتلایان بسیار سخت است. گاها بیمار به کرونا مبتلا شده اما تست او منفی کاذب است. همین امر منجر به چرخش ویروس در جامعه می‌شود، زیرا مبتلا با تصور اینکه به کرونا مبتلا نیست در جامعه تردد می‌کند. دکتر سوری با اشاره به چرخش ویروس و ایجاد واریانت‌های ایرانی اظهار کرد: این روزها به دلیل عدم رعایت فاصله فیزیکی سویه اومیکرون در جامعه به سرعت در حال چرخش است. با چنین وضعیتی به دلیل فقدان نظام مراقبت ژنومیک اگر کرونا جهش ایرانی پیدا کرده باشد، آن را تشخیص نداده‌ایم، اما به نظرم این ویروس جهش ایرانی هم داشته است. ولی به نظرم بسیار خفیف بوده است. با این حال خطر واریانت جدید در پی چرخش ویروس وجود دارد. او ادامه داد: در هر صورت به عقیده من با وجود اینکه میزان کشندگی واریانت اومیکرون کم است اما زمانی که موارد ابتلا و بستری‌ها افزایش پیدا کند، بالطبع آمار مرگ و میر کرونا هم زیاد می‌شود. چه‌بسا در حال حاضر آمار مبتلایان افزایش پیدا کرده و برای ما نگران‌کننده است. در نتیجه زنگ خطر‌ها باید به صدا در بیاید. با این حال بخشی از کنترل کرونا با مدیریت اپیدمی است و بخش دیگر به رفتار مردم بستگی دارد.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: