کد خبر: ۲۹۷۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 25
روز گذشته در حالی ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از مصوبه ۹۰ هزار میلیارد تومانی کمیسیون تلفیق بودجه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان خبر داده که همزمان در توئیتی اعلام کرده، درخواست ما برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و تلاش خواهیم کرد که این مبلغ در صحن علنی مجلس تصویب شود

شفاآنلاین>سلامت> روز گذشته در حالی ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از مصوبه ۹۰ هزار میلیارد تومانی کمیسیون تلفیق بودجه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان خبر داده که همزمان در توئیتی اعلام کرده، درخواست ما برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و تلاش خواهیم کرد که این مبلغ در صحن علنی مجلس تصویب شود.

به گزارش شفاآنلاین: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به خصوص مستمری‌بگیران تامین اجتماعی که اکثر قریب به اتفاق آنها نیز ازجمله حداقلی‌بگیران هستند در طول یک سال گذشته یکی از مهم‌ترین و در عین حال چالش‌برانگیزتر موضوعات اقتصادی و اجتماعی کشور بوده است؛ امری که شواهد آن را در تجمعات اعتراضی اقشار مختلف مشاغل در جای جای کشور شاهد هستیم. با این حال و در شرایطی که اعلام شده بود از اول مهرماه سال ۱۳۹۹ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اجرایی می‌شود، این امر نه‌تنها تاکنون به طور کامل محقق نشده، بلکه با ابهامات، پیچیدگی‌ها و اما و اگرهای فراوانی نیز همراه بوده است.

چالش تامین منابع همسان‌سازی
در واقع در حالی که تورم افسارگسیخته روز‌به‌روز سبد معیشت بازنشستگان را کوچک‌تر کرده و فشارهای مضاعفی را روی آنها تحمیل می‌کند، شواهد نشان می‌دهد که همسان‌سازی یا حتی متناسب‌سازی بازنشستگان و حداقلی‌بگیران تامین اجتماعی به هیچ عنوان همپای کارمندان کشوری و لشکری صورت نگرفته و احکام این موضوع با گذشت نزدیک به یک سال و نیمی که وعده خبرهای خوش در این خصوص داده می‌شد، همچنان در پیچ و خم موانع و مشکلات اقتصادی و بوروکراسی متوقف مانده است.

یکی از مشکلات همسان‌سازی حقوق برای بازنشستگان به خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری این است که سال گذشته مبلغ ۸۹ هزار میلیارد تومان از این بابت در بودجه ۱۴۰۰ اختصاص داده شده، اما در لایحه بودجه سال آینده برای این مساله منابعی در نظر گرفته نشده است. در همین راستا یکی از مشکلات اجرای همسان‌سازی که گفته می‌شود برای مستمری‌بگیران تامین اجتماعی تنها در حد ۴۰ درصد انجام شده و حقوق آنها نزدیک به یک دهه است که دائماً از نرخ تورم عقب می‌ماند، تامین مالی رقم ۹۰ هزار میلیارد تومانی مصوب شده با توجه به محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی دولت است.

در این رابطه رییس کمیسیون اجتماعی مجلس دو موضوع را برای تامین منابع لازم برای همسان‌سازی عنوان کرده است. یکی از محل هدفمندی یارانه‌ها و دیگر دیون تامین اجتماعی که اکنون در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

حقی که از بازنشستگان تامین اجتماعی ضایع می‌شود
این مساله از دو جهت حائز اهمیت است. نخست اینکه با وجود دو مرحله همسان‌سازی حقوق از مرداد پارسال تاکنون، بازنشستگان نسبت به این موضوع اعتراض داشته و شواهد هم نشان می‌دهد که منابع صرف شده در این راستا در چاه عمیق تورم هدر رفته است. به همین دلیل هم هست که بازنشستگان تامین‌اجتماعی معترض هستند که با توجه به وضعیت معیشتی و میزان حقوقی که دریافت می‌کنند، استفاده از فرمول همسان‌سازی مطابق صندوق‌های کشوری و لشکری چیزی جز ضایع شدن حق آنها نیست.

مساله دوم نیز بحث و مشکلات و بحرانی است که‌سازمان تامین اجتماعی به واسطه نحوه رفتار و سیاستگذاری‌هایی که دولت‌ها در قبال این‌سازمان داشته‌اند، به آن گرفتار شده و مشخص نیست این موضوع که روز‌به‌روز باعث انباشت مشکلات می‌شود به چه طریقی قرار است حل و فصل شود؟

فشار مضاعف دولت بر‌سازمان تامین اجتماعی
طبق قانون،‌ سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک‌سازمان مردم‌نهاد، وظیفه تامین منابع خود را دارد. با این حال اکنون برآوردهای بدهی دولت به این‌سازمان از رقمی بین ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. امری که محصول اقدامات تمامی دولت‌ها بوده و همچنان نیز نحوه پرداخت این بدهی‌ها تعیین‌تکلیف نشده است. دقیقا در همین نقطه است که با پیش آمدن موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که حق مسلم آنها نیز هست، بار مالی مضاعف‌تری به‌سازمان تحمیل می‌شود.

در واقع بررسی روند گذشته نشان می‌دهد که دولت‌ها سیاستی را در قبال صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری دنبال کرده‌اند که موجب ورشکستگی آنها شده و اکنون هم با هزینه‌هایی که به‌سازمان تامین اجتماعی تحمیل می‌شود، این‌سازمان را نیز در آستانه ورشکستگی کامل قرار داده است؛ امری که با توجه به میزان افراد تحت پوشش آن می‌تواند به چالشی عظیم و غیرقابل مهار تبدیل شود.

طبق اطلاعاتی که پیش از این علی دهقان‌کیا رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران داده بود: میزان بازنشستگان تامین اجتماعی دو و نیم برابر صندوق‌های کشوری و لشکری است و دولت ماهانه در حدود ۵/۴ هزار میلیارد تومان به این‌سازمان هزینه تحمیل می‌کند.
نکته حائز اهمیت این است که طبق گفته وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی این‌سازمان ماهانه پنج هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. با این حال شاهد هستیم که در بودجه سال آینده یک ریال هم برای تامین اجتماعی در نظر گرفته نشده و قرار هم هست که بدون دریافت مطالبات از دولت و نیز کسری بودجه قابل ملاحظه، بحث همسان‌سازی بازنشستگان خود را نیز اجرایی کند!روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: