کد خبر: ۲۹۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 24
در صورتی که بیمه‌ها کمبود منابع برای پوشش این خدمات داشته باشند می‌توان به سراغ خلق منابع در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه رفت.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت‌ که در جلسه امروز این کمیته بر لزوم افزایش پوشش خدمات پایه‌ای برای افراد دارای معلولیت تأکید شد.

به گزارش شفاآنلاین:محمدعلی محسنی‌بندپی با اشاره به جلسه امروز کمیته بهزیستی و توانبخشی گفت: این جلسه با حضور نمایندگانی از مرکز پژوهش‌ها، معاونت قوانین، شورای عالی بیمه سلامت، انجمن‌های توانبخشی و وزارت بهداشت تشکیل شد و اعضای کمیته بر لزوم افزایش پوشش خدمات پایه‌ای و توانبخشی تأکید کردند.

وی توضیح داد: خدمات پایه‌ای تحت پوشش بیمه‌ها بسیار قدیمی است به طوری که اگر یک فرد احتیاج به فیزیوتراپی داشته باشد تنها دو، سه قلم آن تحت پوشش بیمه قرار گرفته و مابقی آزاد حساب می‌شود لذا بر این موضوع تأکید شد که سازمان‌های بیمه‌گر به ویژه شورای عالی بیمه سلامت و وزارت بهداشت متعهد شوند که خدمات پایه‌ای بیمه‌ای برای افراد دارای معلولیت و همچنین خدمات توانبخشی افزایش پیدا کند.

محسنی بندپی افزود: در صورتی که بیمه‌ها کمبود منابع برای پوشش این خدمات داشته باشند می‌توان به سراغ خلق منابع در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه رفت.

این عضو کمیسیون بهداشت  درمان مجلس افزود: علاوه بر این در این جلسه تأکید شد که شورای عالی بیمه سلامت و وزارت بهداشت راهکارهای حذف فرانشیز از خدمات توانبخشی در افراد دارای معلولیت و سالمندان را به کمیته ارائه کنند. در حال حاضر ۳۰ درصد خدمات به صورت فرانشیز توسط مردم پرداخت می‌شود حال اینکه معمولا این افراد از اقشار کم درآمد و دارای مضیقه مالی هستند. تأکید بر این است که پرداختی افراد دارای معلولیت،‌سالمندان و بازنشستگان از جیب‌شان کمتر شود لذا سازمان‌های بیمه‌گر مأمور شدند که راهکارهای کاهش و حذف فرانشیز را به کمیته بهزیستی و توانبخشی ارائه کرده تا در نهایت در کمیسیون بهداشت بررسی و به صورت مصوبه به صحن علنی ارائه شود.

بندپی با بیان اینکه ۹۹.۵ درصد از منابع سازمان‌های بیمه‌گر صرف ارائه خدمات درمانی و تشخیص می‌شود،‌گفت: تنها نیم درصد از این منابع برای خدمات توانبخشی است به همین دلیل باید بررسی شود که چطور از این نیم درصد می‌توان سهم پرداختی معلولان و سالمندان برای درمان‌شان را کاهش داد.

وی در پایان گفت: با وجودی که سهم نظام سلامت و درآمد ناخالص ملی ۸.۱ درصد است میزان رضایتمندی مردم از وضعیت نظام سلامت کم است به همین دلیل تأکید شد که با کمک انجمن‌های علمی این موضوع مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا بتوان با مدیریت منابع بازنگری‌هایی را انجام داد.

برچسب ها: پوشش ، خدمات ، معلولان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: