کد خبر: ۲۹۷۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 24
بیماری مزمن کلیه معمولاً هیچ علامت مشهودی ندارد و اگر هم علامت داشته باشد، بسیاری از افراد با آن آشنایی ندارند. گاهی اوقات علائمی مثل خستگی، مشکلات مربوط به خواب، خارش پوست، ادرار مکرر و ادرار خونی می تواند جزء علائم آن باشد

شفاآنلاین>سلامت> بیماری‌های کلیه علائم پنهانی دارند، یکی از نشانه های مهم مشکلات کلیه وجود علائمی در دهان است که آگاهی از آن‌ها به تشخیص سریع تر بیماری کمک می کند.

به گزارش شفاآنلاین: بیماری مزمن کلیه معمولاً هیچ علامت مشهودی ندارد و اگر هم علامت داشته باشد، بسیاری از افراد با آن آشنایی ندارند. گاهی اوقات علائمی مثل خستگی، مشکلات مربوط به خواب، خارش پوست، ادرار مکرر و ادرار خونی می تواند جزء علائم آن باشد؛ اما در این قسمت قصد داریم که یک علامت مهم تر و دقیق تر را به شما معرفی کنیم.

ارتباط پوسیدگی دندان و عفونت لثه با بیماری کلیوی

اگر مدام به پوسیدگی دندان و عفونت لثه مبتلا می شوید، ممکن است مشکلات کلیوی داشته باشید. افراد مبتلا به بیماری‌ های کلیوی معمولاً بیشتر مستعد پوسیدگی دندان و عفونت لثه هستند و بین این دو ارتباط مستقیمی وجود دارد.

بیماری مزمن کلیه عامل ایجاد مشکلات استخوان، بیماری قلبی و فشار خون بالا می شود که همگی ممکن است با بیماری لثه مرتبط باشد.‌ معمولاً بیماری کلیه روی کیفیت و میزان بزاق دهان اثرگذار است و احتمالاً عفونت دهانی را افزایش می‌ دهد. پوسیدگی دندان به خاطر تخریب مواد داخل دندان از طریق اسید تولید شده توسط پلاک اتفاق می افتد که علت آن هم کیفیت نامناسب بزاق است که ریشه آن به کلیه برمی گردد.

اثر بهداشت ضعیف دهان و دندان بر کلیه

وضعیت کلیه روی سلامت دندان مؤثر است و مهم تر از همه این که اگر شما بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید و از آن ها خوب مراقبت نکنید، احتمالاً آسیب و مشکل برای آن به وجود می‌ آید و بسیار مهم است که به بهداشت این ناحیه اهمیت دهید. وقتی که لثه ها و دهان عفونی می‌ شود، بدن می خواهد با این التهاب مبارزه کند. به این صورت که گلبول های سفید را به محل مورد نظر می برد تا از بدن در برابر عفونت دفاع کند. شما نیز باید این عفونت‌ها را جدی بگیرید و به بهداشت اهمیت دهید.

ردپاهای دیگر بیماری کلیه داخل دهان

ممکن است علائم دیگری را در دهان مشاهده کنید. در کنار پوسیدگی و عفونت لثه که توضیح دادیم، ممکن است علائم دیگری هم به خاطر بیماری کلیوی ایجاد شده باشد که شامل التهاب لثه ها، خشکی دهان، بد مزگی داخل دهان، عفونت قارچی، ایجاد لکه های سفید و عفونت های ویروسی می شود که پزشک می‌ تواند علت را بهتر تشخیص دهد.

لکه سفید دهان

نکات مهم برای مراقبت و پیشگیری

برای بهداشت مناسب دهان این مراحل را در پیش بگیرید:

    از آنجایی که سلامت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و بر روی سلامت کلی مؤثر است و باید به آن توجه بیشتری داشته باشید، بسیار مهم است که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

    دو بار در روز مسواک بزنید. مسواک باید نو و با دندانه نرم باشد. خمیر دندان نیر باید حاوی فلوراید باشد.

    حتما باید به طور منظم به پزشک مراجعه کرده و دندان خود را نشان دهید. اگر احساس می کنید که عامل مشکل کمبود بزاق است، احتمالاً کلیه ها مشکل دارند. در چنین حالتی هم باید به پزشک مراجعه کنید و هم بایدآدامس بدون قند بجوید.

    از شکلات بدون قند استفاده کنید یا در طول روز بیشتر آب بنوشید تا خشکی دهان برطرف شود و دهان بزاق بیشتری تولید کند و باکتری ها زودتر از بین بروند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: