تهران در میان سایر پایتختهای جهان رتبه نوزدهم غلظت ذرات معلق PM۲.۵ را به خود اختصاص داده است و در تهران به طور میانگین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است و همه اهالی شهر تهران هم تحت تاثیر آلودگی هوا بودهاند
شفاآنلاین>سلامت> آلودگی هوا دوباره بر هوای تهران سایه سنگین خود را گسترده است. حالا نه تنها تردد هزاران خودروی فرسوده در خیابانهای شهر به آلودگی هوا منجر شده که کمبود گاز و سوزاندن مازوت آلاینده در کارخانجات ایران قوز بالا قوز شده است و وضعیت را به شرایطی رسانده که تهران در مقاطعی از سال به عنوان یکی از 10 شهر آلوده جهان معرفی شود.
به گزارش شفاآنلاین: عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در همین زمینه گفته است که سال گذشته 28 هزار و 900 سال از عمر تهرانیها بر اثر آل،ودگی هوا از دست رفته است.
تهران در محاصره خودروهای فرسوده
ایران دومین مالک ذخایر گاز جهان است اما تحریم مانع از توسعه سرمایهگذاری در استخراج گاز شده و به همین دلیل تولید گاز از مصرف عقب مانده است و حالا دوباره وزارت نفت اطلاعیه داده که گاز برخی صنایع بزرگ مانند فولاد و سیمان قطع میشود.
این موضوع به معنی تعطیلی صنایع نیست بلکه به معنی استفاده آنها از سوخت بسیار آلاینده مازوت است.
به جز این مساله، تورم دو رقمی و صعود قیمت خودرو موجب شده که قدرت خرید بسیاری از رانندگان کاهش داشته و قادر به نوسازی خودروهای خود نباشند.
در همین زمینه جعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران دیروز در نشست شورای شهر به وضعیت وخیم آلودگی هوا اشاره کرده و گفت که تردد خودروها و موتورهای فرسوده در خیابانهای تهران بیداد میکند. او توضیح داد: «قانونگذار عمر مفید این وسائل را مشخص کرده و برخی به قدری فرسوده هستند که حتی با یک حادثه کوچک متلاشی میشوند و در یک دوره قرار بود دوربینهای کنترل سرعت معاینه فنی خودروها را چک کند و خودروهای فاقد معاینه جریمه شوند و تردد این خودروها کنترل شود.»
تشکریهاشمی ادامه داد: «شاهد هستیم که خودروهای بسیار فرسوده و حتی خودروهای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی در تهران تردد میکنند.»
گزارشهای شهرداری و محیطزیست نشان میدهد که در حال حاضر بیش از سه میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه خودروی فرسوده و افزون بر ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور در حال تردد است و چنانچه این روند ادامهدار باشد، تا سال ۱۴۰۴ شاهد تردد بیش از هشت میلیون دستگاه خودروی فرسوده و بالغ بر ۲۰ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور خواهیم بوده که بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان زیان به اقتصاد کشور وارد خواهند کرد.
این وضعیت آلودگی هوا باعث آسیب قابل توجهی به سلامت شهروندان ایرانی شده است. بر اساس توضیحات عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت میانگین غلظت ذرات معلق PM۲.۵ در شهرهای کشور در سال قبل ۲۹ میکروگرم بر متر مکعب بوده است. در سال ۱۳۹۹ شهرهای زابل، تهران، اهواز، اصفهان و مشهد بالاترین غلظت ذرات معلق را داشتند.
او توضیح داده است: «ایران در رتبه ششم آلودگی هوای غرب آسیا است و همچنین در بین ۱۰۶ کشور دنیا رتبه ۲۳ شاخص کیفیت هوا را داشته و تهران در میان سایر پایتختهای جهان رتبه نوزدهم غلظت ذرات معلق PM۲.۵ را به خود اختصاص داده است.»
شاهسونی درباره مقایسه وضعیت کیفیت هوای ایران با سایر کشورها با اشاره به اینکه ایران در منطقه غرب آسیا رتبه ششم آلودگی هوا را دارد، گفت: «با توجه به میانگین ذرات معلق در منطقه غرب آسیا، هیچکدام از کشورها نمیتوانند به رهنمودهای سازمان جهانی برسند.»
او با اشاره به اینکه در سال ۹۹ مجموع تعداد سالهای عمر از دست رفته در شهر تهران، ۴۵ هزار سال بوده است، افزود: «از این میان ۲۸ هزار و ۹۰۰ سال تعداد سالهای عمر مولدهای از دست رفته بر اساس آلودگی هوا بوده است. در مجموع، تعداد کل مرگهای منتسب به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در سالهای ۹۵ تا ۹۸ روند کاهشی و در سال ۹۹ روند افزایشی داشته است. همچنین ۱۰ درصد مرگ نوزادان زیر یک سال هم منتسب به آلودگی هوا است.»
شاهسونی تاکید کرد: «مطالعات نشان داده است که در بین همه عوامل خطر، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، در دنیا رتبه ششم و در ایران رتبه پنجم عوامل خطرِ بیشترین درصد موارد مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. از طرفی مقایسه درصد شاخص کیفیت هوا طی سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ در کشور نشان میدهد تعداد روزهایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده قابل قبول قرار داشته است، افزایش و تعداد روزهایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروههای حساس بود، کاهش یافته است.»
او در ادامه اظهار کرد: «اما این روند در سال ۱۳۹۹ برعکس شده است؛ به طوری که روزهایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروههای حساس و ناسالم برای همه گروهها بود، افزایش یافته است.»
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، گفت: «در شهرهای مورد مطالعه کشور ایران طی سالهای ۱۳۹۵ الی ۱۳۹۹ تقریبا در ۱۶.۱۴ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خوب پاک (رنگ سبز)، ۶۳.۲۵ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای قابل قبول (رنگ زرد)، ۱۵.۸۷ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای ناسالم برای گروههای حساس (رنگ نارنجی)، ۴.۰۴ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای ناسالم (رنگ قرمز)، ۰.۳۲درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خیلی ناسالم (رنگ بنفش)، ۰.۲۷ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خطرناک (رنگ قهوهای) بوده است.»
شاهسونی با اشاره به اینکه ایران در بین ۱۰۶ کشور دنیا رتبه بیست و سوم شاخص کیفیت هوا را دارد، تصریح کرد: «تهران در میان سایر پایتختهای جهان رتبه نوزدهم غلظت ذرات معلق PM۲.۵ را به خود اختصاص داده است و در تهران به طور میانگین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است و همه اهالی شهر تهران هم تحت تاثیر آلودگی هوا بودهاند.»
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان اینکه غلظت سالیانه ذرات معلق PM۲.۵ در کشور به طور میانگین ۶ برابر رهنمود سازمان بهداشت جهانی است، گفت: «یعنی میانگین غلظت ذرات معلق PM۲.۵ در شهرهای کشور در سال قبل ۲۹ میکروگرم بر متر مکعب بوده است. در سال ۱۳۹۹ شهرهای زابل، تهران، اهواز، اصفهان و مشهد بالاترین غلظت ذرات معلق را داشتند.»
شاهسونی تاکید کرد: «در شرایط آلودگی هوا، افزایش قابل توجه بیماریهای قلبی و ریوی در جامعه دور از انتظار نیست و همچنین افزایش مرگ زودرس این بیماران و سالمندان و افزایش قابل توجه علائم بیماریهای تنفسی در کل جمعیت را خواهیم داشت».
او گفت: «در این شرایط افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و عروقی، سالمندان و کودکان باید از هرگونه فعالیت فیزیکی خودداری کرده و سایرین هم باید فعالیت فیزیکی خود را در بیرون از منزل کاهش دهند و تا حد امکان کارهای غیرضروری را به زمانهای دیگر موکول کنند.»
بر اساس اعلام وزارت بهداشت مواجهه طولانی مدت با آلاینده ذرات معلق PM۲,۵ در کشور سالانه باعث بروز ۴۱ هزار و ۷۰۰ مورد مرگ زودرس میشود و مواجهه با ذرات معلق به طور میانگین باعث کاهش ۱,۸ سال از امید به زندگی در مردم دنیا میشود.
همچنین آلودگی هوا در سطح جهان، به عنوان چهارمین علت مرگ زودرس پس از فشار خون بالا، مصرف دخانیات و سوء تغذیه و دومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرواگیر پس از استعمال دخانیات شناخته شده است.
بر اساس آخرین برآورد موسسه معتبر بار بیماریها به ترتیب ۲۶ درصد از مرگهای ناشی از سکته مغزی، ۲۰ درصد از مرگهای ناشی از بیماریهای ایسکمیک قلبی (IHD)، ۱۹ درصد از مرگهای ناشی از سرطان ریه، ۲۰ درصد از مرگهای ناشی از دیابت، ۳۰ درصد از مرگهای ناشی از عفونت های تحتانی دستگاه تنفسی و ۴۰ درصد از مرگهای ناشی از بیماریهای مزمن انسداد ریوی منتسب به مواجهه طولانی مدت با آلودگی هوای آزاد است.
خداحافظی با خودروهای بنزینی تا سال 2030
این مسایل موجب شده است که خودروسازان جهان به سرعت به سمت توسعه فناوریهای تولید خودروی برقی بروند.
در همین زمینه هاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن انرژیهای تجدیدپذیر ایران گفته است: «تا سال 2050 تقاضای انرژی در جهان روند کاهشی پیدا میکند، یعنی تا 2030 تا حدی افزایش و تا 2050 کاهش خواهد یافت و این تعجبآور است زیرا انتظار این است که تا 30 سال آینده هم جمعیت جهان زیاد میشود و هم اینکه GDP جهان با شیب زیادی افزایش خواهد یافت، بنابراین وقتی هم جمعیت افزایش پیدا میکند و هم مردم جهان پولدار میشوند، باید تقاضای انرژی افزایش یابد اما شاهدیم که روند کاهشی است زیرا تکنولوژی به کمک انرژی میآید نتیجه اینکه علیرغم افزایش جمعیت و مصرف با توجه به اینکه راندمان مصرف انرژی هم بیشتر میشود تقاضای انرژی کاهش پیدا میکند، اما وقتی عمیقتر نگاه میکنیم بزرگترین دلیل اینکه مصرف انرژی در 30 سال آینده کاهش پیدا میکند این است که جهان به شدت به سمت برقی شدن میرود یعنی در 30 سال آینده علیرغم اینکه تقاضا انرژی کاهش مییابد، تقاضای نفت، گاز زغالسنگ و انرژی هستهای کاهش پیدا میکند بر خلاف آنها تقاضا برای برق دو برابر و در واقع عمق نفوذ این انرژی افزایش پیدا میکند.»
استاد دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: «تقریبا در تمام اروپا قانون شده که تا 2030 اجازه فروش خودروی برقی و دیزلی را نخواهند داد یعنی عمر خودروی دیزلی تا پایان این دهه است حتی نروژ پایان عصر خودروی بنزینی را سال 2025 اعلام کرده است، یعنی تا 10 سال بعد چیزی به نام خودروی غیربرقی نخواهیم داشت.»