کد خبر: ۲۹۷۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 24
علی‌رغم این آسیب‌پذیری باید فواید آن را هم دید. فایده نسخه‌نویسی الکترونیک برای نظام سلامت بسیار بالا است و چرا نباید بعد از ۱۶ سال به نتیجه برسد؟

شفاآنلاین>سلامت> موضوع بیمه خدمات درمان ناباروی، حذف ارز دارو و نسخه نویسی الکترونیک از جمله مباحث مهم حوزه سلامت در این روزها بوده است. اقداماتی که بخش بسیار زیادی از آن در سازمان بیمه سلامت در حال پیگیری است. این موضوعات که پرسش‌های زیادی را در اذهان و افکار عمومی به وجود آورده است موجب شد تا مدیرعامل سازمان بیمه سلامت روز یکشنبه در یک نشست رسانه‌ای به پرسش‌های مطرح شده در این رابطه پاسخ دهد.

به گزارش شفاآنلاین: محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ ، مبنی بر چالش‌های نسخه‌ نویسی الکترونیک و اختلاف نظر سازمان نظام پزشکی با بیمه‌‌ها اظهار کرد: «بیمه سلامت مجری اولیه اجرای طرح نسخه الکترونیک نبود. باید شورای عالی بیمه و معاونت‌های مرتبط در وزارت بهداشت این کار را پیگیری می‌کردند. پس از اینکه اجرای این طرح عملی نشد، قانون‌گذار تکلیف این کار را بر عهده بیمه‌ها گذاشت. علی‌رغم تمامی چالش‌ها و عدم همکاری‌ها پروژه نسخه الکترونیک اجرایی شد.»

وی با بیان اینکه نسخه‌نویسی الکترونیک یک نهال نوپا و آسیب پذیر است، گفت: «علی‌رغم این آسیب‌پذیری باید فواید آن را هم دید. فایده نسخه‌نویسی الکترونیک برای نظام سلامت بسیار بالا است و چرا نباید بعد از ۱۶ سال به نتیجه برسد؟ درست است کدینگ‌ها ناهماهنگ است و پرونده الکترونیک سلامت کامل نشده است، از عزیزان هم تقاضای حمایت داریم. آقایی که در رسانه‌ها به نسخه نویسی الکترونیک انتقاد کرده است یا تصویر کارت واکسن وزیر بهداشت را منتشر کرده است را چک کردیم و دیدیم حتی یک نسخه هم ننوشته است، پس به چه چیزی انتقاد دارد؟ با نسخه نویسی الکترونیک می‌توان جلوی تخلفات را گرفت و از سایر دستگاه‌ها هم می‌خواهیم کمک کنند.»
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، اظهار کرد: «اینکه انتقاداتی در مورد قطعی این سامانه‌ها وجود دارد، باید گفت که سامانه بیمه سلامت قطعی چندانی ندارند سامانه‌های پشتیبانی قطع می‌شود. در تهران هم مشکل بیشتر از شهرستان‌ها است. در استان‌ها نسخه نویسی تا حد زیادی موفق بوده است.»

وی با بیان اینکه نظام پزشکی به عنوان یکی از ارکان نسخه نویسی الکترونیک در دبیرخانه آن عضویت دارد، گفت: «اینکه این سازمان از منتقدان این طرح است جای تعجب دارد و باید خودشان فعال باشند. پنل درست کردن وظیفه ما نیست تا بعد از آن آماج حمله قرار بگیریم. آیا وظیفه سازمان نظام پزشکی است که امضای الکترونیک را ساماندهی کند یا بیمه سلامت؟ ۵۰ هزارنفر در سامانه نظام پزشکی بدون سخت افزار‌های موجود امضای دیجیتال گرفتند، درحالی که نزدیک ۲۰۰ هزار پزشک شماره نظام پزشکی دارند. مرتب به امنیت سامانه انتقاد دارند، اما امنیت سامانه وظیفه چه کسی بوده است؟»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر وجود گزارش‌هایی در رابطه با استفاده پزشکان از اشخاص غیر پزشک برای نسخه نویسی و افزودن مبلغی بر حق ویزیت و قانونی بودن این کار، گفت: « در تعرفه 1400، برای نسخه نویسی الکترونیک افزایش 20 درصدی تعرفه پیش‌بینی شده است و اگر همین درصد به حق ویزیت پزشکی که نسخه الکترونیک تولید می‌کند افزود شود قانونی است و مشکلی ندارد اما بیشتر از این تخلف است. از سوی دیگر اگر پزشکی توانایی نسخه نویسی الکترونیک نداشته باشد می‌تواند از شخص دیگری کمک گیرد و همین امر هم حتی سبب کاهش خطا در نسخه خوانی و نسخه پیچی می‌شود. جهت افزایش تجهیزات این مبحث هم امکانی برای اینکه پزشکان بدون ضامن بتوانند وام بگیرند تا تجهیزات را افزایش دهند وجود دارد.»

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر در رابطه با عدم به سرانجام رسیدن پرونده الکترونیک سلامت به عنوان پیش‎نیاز نسخه الکترونیک، گفت: «ما سخت‌ترین کار را که آنلاین کردن نسخه الکترونیک بود انجام دادیم، در حالیکه پرونده الکترونیک یک کار آفلاین است. پرونده الکترونیک راحت‌ترین کار است که هنوز انجام نشده و اگر ما این کار را انجام نمی‌دادیم انتظار نداشتیم ۱۰ سال دیگر هم اجرایی شود. سخت‌ترین کار در نظام الکترونیک سلامت در زمینه نسخه الکترونیک انجام شده است. هرچند که اشکالاتی وجود دارد و در این زمینه از حوزه فن‌آوری اطلاعات وزارت بهداشت هم تقاضای کمک کردیم.»

عدم همکاری بیمه‌های تکمیلی در نسخه نویسی الکترونیک
ناصحی در ادامه با انتقاد از بیمه‌های تکمیلی اظهار کرد: «سازمان‌های بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی بیشترین هزینه را کرده‌اند در حالی که خیلی‌ها از جمله بیمه‌های تکمیلی پای کار نیامدند و اکنون اعلام می‌کنند که مردم کاغذ بیاورند پول آن‌ها را بدهیم. برای اینکه این سامانه آماده شود در بیمه سلامت به بیمه‌های تکمیلی لینک دادیم تا مردم بتوانند بدون مراجعه به بیمه تکمیلی هزینه اسناد را دریافت کنند.»

ناصحی در ادامه با اشاره به تاثیر‌های مثبت نسخه نویسی الکترونیک،گفت: «ما جزئیات کار را در این سامانه‌ها رصد می‌کنیم که مثلا اینکه یک دارو چه هزینه‌ای را بر نظام سلامت تحمیل کرده است و مثلا در شهرستان قم میانگین تعداد اقلام دارویی تجویزی ۴.۹ است و در مازنداران ۳.۷ است؛ درحالی که میانگین جهانی نزدیک ۲ است. یا اینکه در فواصل کم و زمان‌های کوتاهی می‌توانیم بیشترین هزینه‌ها را استخراج کنیم مثلا بیشترین هزینه سازمان بیمه سلامت در دی ماه در زمینه کووید بوده که بیش از ۵ میلیارد تومان است در حالیکه سهم بیمار 500 هزار تومان بوده است. با این اطلاعات به روز به داد مردم در پرداخت هزینه‌ها می‌رسیم در غیر این صورت نمی‌توان هزینه‌های کمرشکن و مخرب را ساماندهی کرد. مطمئنا استخراج اطلاعات شش ماه و یک سال خیلی مفید است؛ چون جلوی سوءاستفاده‌ها را می‌گیرد و مثلا دارو کد اصالت می‌خورد و دیگر قاچاق نمی‌شود و تولید کننده بر اساس آمار سازمان بیمه سلامت می‌داند دارو را چقدر تولید کند و کجا توزیع کند، این مشکلات با نسخه نویسی برطرف می‌شود.» وی یادآور شد: «در حوزه بیمه سلامت فقط ۲ استان کمتر از ۹۸ درصد نسخه نویسی الکترونیک را اجرایی کردند. ما چندان به مردم سخت نمی‌گیریم تا روند اجرایی شود. خراسان رضوی به ۸۹ درصد و تهران به ۸۷ درصد رسیده است. استان‌هایی هم هستند که زیرساخت اینترنتی ضعیف‌تری داشتند، اما همت بهتری داشتند. روزانه حدود ۱۶۸ هزار نسخه نوشته می‌شود که ۱۶۱ هزار نسخه تمام الکترونیک است و حدود ۷۰۰۰ نسخه نیز نیمه الکترونیک بوده است.»

وی درباره رسیدگی به تخلفات پزشکان مبنی بر انتشار اطلاعات بیماران نیز تصریح کرد: «سازمان بیمه سلامت به عنوان شاکی در صورت سوء استفاده از سامانه‌ها می‌تواند ورود کند، اما در حوزه قضایی باید دفاتر حقوقی مربوط به وزارت بهداشت پیگیری کند.»

ارز دارو حذف نمی‌شود
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ادامه به موضوع ارز دارو پرداخت و گفت: «احتمالا ارز دارو حذف نشود، زیرا مهم است که به سازوکار‌های مدیریتی توجه و بازار دارویی به خوبی مدیریت شود. اصل قضیه حدف ارز دولتی کار ارزشمندی برای کشور است و آرزوی ما این است که مدیریت صحیح منابع رخ دهد. اما این که در چه زمانی و با چه اطمینانی حذف ارز دولتی انجام شود، بسیار مهم است. ما در بیمه سلامت آمادگی داریم ارز دولتی دارو‌ها حذف شود؛ اما این مسئله دو شرط مهم دارد که منابع کامل و به‌موقع پرداخت شود؛ زیرا در غیر این صورت بیمه در پرداخت‌ها دچار مشکل خواهد شد.»

ناصحی همچنین در خصوص بودجه مورد نیاز برای حذف ارز دولتی داروها، تصریح کرد: «مبالغ و بودجه مورد نیاز پیش‌بینی شده صرفا برای حذف ارز دارو ۳۷ هزار میلیارد تومان در بیمه سلامت و ۸۰ هزار میلیارد تومان در کل بیمه‌ها است و به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای حذف ارز دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی نیاز است.»

ناصحی در ادامه با بیان اینکه «در بحث مدیریت منابع نظام سلامت تلاش ما این است که منابع سلامت حتما تجمیع شود و ساز و کار‌های الکترونیک هم این منابع را شفاف کند. اکنون نمی‌دانیم منابعی که به یک موضوع تخصیص داده می‌شود، صرف چه اموری می‌شود. به طور مثال اگر منابعی برای نازایی تخصیص داده می‌شود، نمی‌دانیم به زوجین نابارور تخصیص پیدا می‌کند یا صرف ساخت ساختمان می‌شود. باید توزیع منابع شفاف باشد. کار‌های بزرگی در این دوره در حال انجام بوده که یکی از آنها پیگیری و ساماندهی پزشکی خانواده و نظام ارجاع است و ما هم در صندوق پوشش همگانی دو خدمت فشارخون و دیابت را زیر پوشش نظام ارجاع بردیم تا نیاز القایی کنترل شود.»
وی افزود: «بر اساس اعلام وزیر بهداشت، نزدیک به ۷۰۰ میلیون یورو فقط تعهدات سخت افزاری تجهیزات برای وزارت بهداشت گذاشته شده که شاید دو سوم آن غیرضروری باشد. اینکه یک بیمارستان ۲۰ تخته مجهز به دستگاه سی تی اسکن شود در هیچ نظام سلامت مترقی وجود ندارد و سبب نیاز القایی می‌شود؛ بنابراین منابع سلامت باید تجمیع و نشان‌دار شود. در ساختار بیمه‌ای منابع نشان‌دار است و غیر از آن را نمی‌توان پرداخت کرد و اگر اعتباری می‌آید باید برای یک موضوع خاص باشد تا به هدف بنشیند. جای مهمی که می‌تواند این موضوع را اداره کند، بیمه‌ها هستند.»

برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت سازمان بیمه سلامت
ناصحی همچنین در خصوص برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت این سازمان گفت: «در بحث ساماندهی خدمات الکترونیک در نظام سلامت مشارکت خواهیم کرد. در نظام ارجاع و پزشکی خانواده در صندوق بیمه همگانی و تطابق آن با برنامه وزارت بهداشت همکاری لازم را خواهیم داشت. در زمینه بیمه رایگان به خصوص در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین به طور جدی وارد شدیم تا هر ایرانی که بیمه ندارد، حتما تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرد. این فرصت و حقی که برای مردم وجود دارد را حتما باید اجرا کنیم تا نگرانی برای پوشش بیمه‌ای وجود نداشته باشد.»
وی تاکید کرد: «توجه ویژه ما در زمینه بیماران صعب العلاج و سرطانی است. برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در فاز اول قانون بودجه گنجانده شد تا به این دسته از بیماران خدمات ویژه بدهیم و هزینه‌های پرداختی از جیب این بیماران کاهش یابد.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، افزود: «نگاه ما این است که رسانه‌ها نیز کمک کنند تا بنیاد‌ها و ستاد‌ها که منابع و درآمد خوبی دارند، به حوزه سلامت توجه داشته و به ما کمک کنند تا بتوانیم تلفیق بیمه پایه و تکمیلی را داشته باشیم. به طور مثال یک روستایی بتواند در کنار بیمه پایه، یک بیمه مکمل هم داشته باشد و بیمه خوبی با حداقل هزینه را برای مردم فراهم کنیم. به طور مثال اگر کسی دچار سرطان شد و بیمه پایه داشت و از نظام ارجاع مراجعه کند، هزینه‌هایش به طور کامل پرداخت شود. باید منابع به سمتی سوق داده شود که مردم از آن نفع برند.»
ناصحی بیان کرد: « برنامه مهم دیگر، خرید راهبردی خدمات سلامت است که در کنار نوشتن راهنما‌های بالینی می‌تواند اجرایی شود. جلسات مربوط به آن در دوره گذشته وزارت بهداشت برگزار شده و این جلسات ادامه پیدا خواهد کرد.»

بیمه رایگان 4 میلیون نفر
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ادامه این نشست به موضوع پوشش رایگان بیمه‌ افراد در حواشی شهرها و مناطق محروم پرداخت و گفت: «عمده بیمه‌شدگان، بیمه شده در دو بخش روستایی و همگانی هستند و در سایر صندوق‌ها هم در کل کشور تا دورترین نقاط را پوشش داده‌ایم. این یک افتخار است که به مردم خدمت کنیم در این راستا همه حوزه‌های سازمان بیمه سلامت درصدد بهبود خدمات هستند.»

وی افزود: «در سطح پوشش خدمات می‌خواهیم مردم کم برخوردار در حاشیه شهر‌ها که نه داخل شهر هستند و نه روستا، بیمه شوند. با همکاری سایر نهاد‌ها کار را آغاز کردیم که این قسمت جامعه را بیمه رایگان کنیم. در منطقه هرندی تهران نزدیک ۱۰ هزار نفر بیمه شدند و در ۲۴۳ منطقه تهران هم برنامه داریم که به سرعت کار را اجرایی کنیم و سعی داریم تا پایان سال بتوان حاشیه شهر تهران را پوشش کامل بیمه دهیم. در سایر استان‌ها هم کار آغاز شده است و ۲۰۲۰ منطقه کم برخوردار داریم که برخی از استان‌ها همچون کرمان در این امر پیشگام بودند در سایر استان‌ها هم کار آغاز شده است تا این قشر از مردم هم از طریق یک توجه ویژه بیمه شوند. در مجموع هر ایرانی که بیمه ندارد با آغوش باز بیمه می‌شود.»

ناصحی در پاسخ مبنی بر برآورد تعداد افراد هدف در این برنامه و منابع اختصاص یافته به آن گفت: «صندوق پوشش همگانی برای کسانی است که بیمه نشده‌اند، ولی حساب و کتاب دارد تا نیاز القایی ایجاد نشود. پیش بینی ما این است که حدود ۴ میلیون نفر بیمه نباشند و تحت پوشش بیمه قرار ‌گیرند.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت همچنین رابطه با پوشش بیمه درمان ناباروری گفت: «از زمان ابلاغ این برنامه تاکنون اعتباری برای آن داریم و به شدت هم پیگیر این کار هستیم. با موسسات وارد مذاکره و قرارداد شدیم و آمادگی پرداخت حق بیمه را طبق قانون در این حوزه را داریم. از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم که با اطلاع رسانی کافی زوجین نابارور را آگاه کنند تا بامراجعه به پزشکان نشان‌دار شوند و از این خدمات بهره ببرند.»

وی همچنین در خصوص بیمه توانبخشی معلولان نیز گفت: «در بخش توانبخشی معلولین و بیماران اوتیسم از ابتدای سال تلاش کردیم و به تمام موسسات اطلاعیه دادیم و آمادگی خود را برای فعالیت در این حوزه اعلام کردیم. در این بخش تلاش کردیم اعتباری که با توافق بهزیستی جذب شده است هزینه شود، ولی یک سری موانع سبب شد منابع به صورت کافی جذب نشود. طبق قانون باید تعرفه دولتی در نظر بگیریم، پیشنهادی به شورای عالی بیمه دادیم تا بتوان تعرفه غیردولتی هم پرداخت کنیم و تقریبا یک سوم معلولین با این امکانات به مراکز طرف قرارداد ما مراجعه کردند.»

وی افزود: «هرچند تعداد معلولینی که تحت پوشش رفته‌اند به نظر ما کم است و ظرفیت بیشتر است. محدودیتی بر واژه «معلولین» گذاشته شده و لازم است تعریف وسیع‌تری صورت گیرد، کسی که به واسطه حادثه‌ای دچار آسیب جسمی و مغزی می‌شود زمان طلایی خدمت به او ۶۰ روز اول است و باید بتواند از خدمات استفاده کند، بنابراین تعریف این بخش محدودیت‌هایی دارد که باید جامع‌تر شود.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: