کد خبر: ۲۹۷۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 23
آن همه حرف و شعار از برخورد فراجناحی و استفاده از همه ظرفیت‌ها و… انگار یکباره فراموش شد. طبیعی هم هست بالاخره انتخابات، تمام شده و آقایان مشغول سیاست‌ورزی هستند

شفاآنلاین>سلامت>  آن همه حرف و شعار از برخورد فراجناحی و استفاده از همه ظرفیت‌ها و… انگار یکباره فراموش شد. طبیعی هم هست بالاخره انتخابات، تمام شده و آقایان مشغول سیاست‌ورزی هستند. همین است که شاهدیم بار دیگر بر اساس سلیقه و رویکردهای سیاسی با افراد برخورد می‌شود. کابینه که جای خود دارد، این رویه را در دانشگاه و فضای علمی و فرهنگی هم شاهدیم. یک روز بیژن عبدالکریمی را اخراج کرده و به تازگی هم محمد فاضلی و آرش اباذری از زیر تیغ اخراج گذشته‌اند.

به گزارش شفاآنلاین: اخباری که در چند روز گذشته از دانشگاه و برخورد با برخی استاتید از جمله محمد فاضلی جامعه‌شناس نزدیک به دولت قبل منتشر شده این نگرانی را ایجاد کرده که نکند شاهد تکرار دوران احمدی‌نژاد باشیم؛ همان دوران سیاهی که از یک سو اساتید به حاشیه می‌رفتند و از سوی دیگر دانشجوها ستاره‌دار می‌شدند.

از شعار تا عمل
از این رو است که برخوردهای صورت گرفته با محمد فاضلی با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شده است. محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و نماینده پیشین مجلس  می‌گوید: «شواهدی وجود دارد که بر پایه آن دور جدید از برخوردهای حذفی با اساتید در حال شکل‌گیری است. قبلا هم با آقای دکتر عبدالکریمی در دانشگاه آزاد برخورد کردند، الان هم با آقایان فاضلی و اباذری. علاوه بر این فضایی که در هیات جذب در دانشگاه‌ها وجود دارد، به اضافه مصوبه‌ای که اخیرا آقای رییسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی امضا کردند در کنار هم نشان‌دهنده شروع دور تازه‌ای از برخوردهای محدود‌کننده با اساتید دانشگاه است.»
او درباره تبعات این رویه می‌گوید: «وقتی با آقای دکتر فاضلی که مثل دکتر عبدالکریمی از افراد متفکر، دغدغه‌مند و صاحب قلم و بیان است، همچنین دغدغه‌های اجتماعی و ملی و سطح بالای علمی دارد؛ چنین برخوردی می‌شود، جامعه به طور عام و جامعه علمی به طور خاص دلسرد و ناامید می‌شود و خسران زیادی هم برای کشور ایجاد خواهد شد.»

این نماینده پیشین مجلس همچنین معتقد است که «به هرحال اگر ما دنبال توسعه به خصوص توسعه بنیان‌های علمی هستیم باید به اندیشمندان و اهل فکر و قلم احترام بگذاریم و به آنها مجال کار بدهیم. اما متاسفانه در شرایطی که فشارهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و… همچنین تنگناهایی در جامعه وجود دارد، این طور اقدامات عامل دلسردی بیشتر جامعه است.»
صادقی در پاسخ به اینکه آیا این رویه با شعارهای دولت سیزدهم همخوانی دارد یا خیر؟ می‌گوید: «دولت آقای رییسی چه در شعارهای انتخاباتی و چه بعد از آن ادعای برخورد غیرجناحی و استفاده از همه ظرفیت‌ها را داشته است؛ همچنین می‌گفتند که دنبال توسعه کشور هستند اما این طور برخوردها کاملا برخلاف آن شعارهایی است که می‌دادند.»

وی تاکید می‌کند «آقای رییسی از آنجا که رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند، در کل این روند نقش تعیین‌کننده‌ای دارند لذا هم به صورت موردی می‌توانند مانع این مساله شوند و هم به طور کلی می‌توانند مانع این حرکتی که به نظر می‌رسد شروع شده، بشوند. به هرحال رییس‌جمهور به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش ویژه‌ای در دانشگاه‌ها و به خصوص هیات‌های جذب دارد لذا او می‌تواند به نحوی سیاستگذاری کند که اولا ترکیب هیات‌های جذب، ترکیب یک‌طرفه سیاسی نباشد، ثانیا توصیه کنند که با دانشگاهیان برخورد غیرعلمی صورت نگیرد.»
صادقی در پاسخ به اینکه رییس‌جمهور دقیقا چطور می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرینی کند، می‌گوید: «بدیهی است که کسی با اعمال ضوابط علمی مشکلی ندارد و لازم است که حتما مقررات رعایت شود اما برخوردها نباید تبعض‌آمیز باشد؛ گاهی نسبت به فردی که به او نظر مثبتی ندارند، سخت‌گیری‌های زیادی می‌کنند در حالی که نسبت به افرادی از طیف خود سهل‌گیری می‌کنند. آقای رییس‌جمهور حتما می‌توانند توصیه کرده یا سیاستگذاری کنند که در فرآیند جذب، اعمال‌نظرهای سلیقه‌ای و جناحی نشود و به نوعی مساله را کنترل کنند. »

وی همچنین می‌گوید: «نکته مهم‌تر سیاستگذاری برای استقلال دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی است. الان متاسفانه شاهد روندی هستیم که از قبل شروع شده بود و الان تشدید می‌شود و استقلال دانشگاه‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است. موضوع جذب هیات علمی یک بحث است و بحث دیگر هم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ شاهد هستیم که نحوه بودجه‌ریزی به نحوی است که استقلال دانشگاه لطمه می‌بیند و هیات‌های امنا که باید مستقل باشند، تضعیف می‌شوند. نقش سیاستگذاری هیات دولت و رییس‌جمهور چه به عنوان رییس‌جمهور و چه به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار تعیین‌کننده و مهم است.»

درخواست از رییس‌جمهور
بسیاری دیگر از اساتید دانشگاه، سیاسیون و تشکل‌ها هم در پی برخوردی که با محمد فاضلی شد، واکنش نشان داده و انتقاد کرده‌اند. مثلا انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در بیانیه‌ای آورده است: « انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ضمن نکوهش این اقدام (اخراج دکتر محمد فاضلی توسط هیات جذب دانشگاه شهید بهشتی) هرگونه اقدام تنگ‌نظرانه مشابه را نه‌تنها شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌داند بلکه آن را در تعارض آشکار با ارزش‌های بنیادین نظام جمهوری اسلامی می‌شمارد. بر این اساس انجمن خواستار تجدیدنظر فوری در این تصمیم است و از مسوولان محترم و در رأس آنها رییس‌جمهور محترم مجدانه می‌خواهد مانع از وارد شدن چنین خسارت بزرگی به دانشگاه و جامعه شود و از همه همکاران و تشکّل‌های دانشگاهی انتظار دارد به نحو مقتضی و قانونی مراتب اعتراض خود را نسبت به این قبیل رویه‌ها و اقدامات تنگ‌نظرانه و خسارت‌بار اعلام کنند.»

نقش گروه‌های درون دانشگاه
محمد فاضلی اما شخصا مایل است که مساله را کمتر سیاسی ببیند. او در گفت‌وگویی با «فارس» گفت: «من چنین ادراکی ندارم که دولت سیزدهم و یا وزیر علوم به دنبال این مساله باشند که بخواهند فاضلی از دانشگاه اخراج شود.»

او تاکید کرده که «درون دانشگاه گروه‌هایی وجود دارند که به هر وسیله‌ای مانع از اجرای امور استخدامی شدند و کار به جایی رسید که دانشجویان در ترم جدید متوجه شدند که هیچ واحدی برای بنده در دانشگاه ارائه نشده است.»

فاضلی همچنین توضیح داد: «من از شهریور ماه تا به حال سکوت کرده بودم و به دنبال ایجاد قائله سیاسی درباره پرونده خودم نبودم و می‌دانم که بروز چنین وضعیتی برای دولت آقای رییسی که با مشکلات زیادی درگیر است، به نفع دولت هم نبوده، لذا خیلی از دوستانی که از موضوع مطلع شدند، ابراز گلایه کردند که چرا در همان شهریورماه درباره وضعیت اداری خودم به آنها هیچ اطلاعی ندادم.»روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: