کد خبر: ۲۹۷۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 23
برگشت محصولات کشاورزی ایران همچون فلفل‌دلمه‌ای، سیب‌زمینی و کیوی هیچ ارتباطی به باقی‌مانده سموم نداشته است

شفاآنلاین>سلامت> هر کشوری در بحث واردات محصولات تولیدی به‌ویژه در حوزه موادغذایی و کشاورزی دارای یک‌سری استانداردها است؛ اگر پس از ورود محصول و انجام آزمایش‌های اولیه مشخص شود آن محصول طبق استانداردها و قوانین آن کشور نیست، این محصول به کشور مبدا برگشت داده خواهد شد.

به گزارش شفاآنلاین: داستان برگشت سریالی محصولات کشاورزی از کشورهایی مانند روسیه، ازبکستان، ترکمنستان و هند این ذهنیت را در بین مردم ایجاد کرده است که این محصولات طبق استانداردها تولید نشده است و استفاده از سموم بیش از حد مجاز امکان دارد سلامتی آنها را به خطر بیندازد. این در حالی است که کشاورزان و گلخانه‌داران وجود سم و ویروس در محصولات کشاورزی را کذب محض می‌دانند و علت اصلی آن را افت قیمت برای خریداران خارجی می‌دانند.

با این حال مسعود گیل‌آبادی، رییس انجمن تولیدکنندگان سم کشور با بیان اینکه محصولات کشاورزی تولید ایران سالم است، گفته: «برگشت محصولات کشاورزی ایران همچون فلفل‌دلمه‌ای، سیب‌زمینی و کیوی هیچ ارتباطی به باقی‌مانده سموم نداشته است. فلفل‌دلمه‌ای برگشتی ایران از روسیه به دلیل باقی‌مانده سموم نبوده، زیرا چهار نوع سم درمبارزه با آفات این فلفل‌ها مصرف شده که در روسیه رجیستر نشده است. این درحالی است که در هشت ماه گذشته فدراسیون حمایت از مصرف‌کنندگان روسیه این پروتکل را به ایران اعلام کرده بود و باید به گلخانه‌داران اطلاع‌رسانی می‌شد، اما مقررات جدید صادرات به دلیل سهل‌انگاری اعلام نشده بود.» گیل‌آبادی درباره برگشت سیب‌زمینی از ازبکستان نیز گفت: «سیب‌زمینی برگشتی ایران از ازبکستان به میزان ۵۰ تن و به دلیل ناخالصی خاک بوده است و هیچ ارتباطی به باقی‌مانده سموم نداشت.» وی با بیان اینکه سیب‌زمینی و خیار ایران نیترات بالایی دارد، اظهار کرد: «این مهم نیز به عرضه کودهای یارانه‌ای با قیمت‌های پایین مربوط می‌شود.»
این سخنان در حالی بیان می‌شود که تمام محصولات کشاورزان و گلخانه‌دارانی که یک سال بابت آن زحمت کشیدند به دلیل سهل‌انگاری مسوولان نابود شده است.
سمی در کار نیست!
این در حالی است که سعید میرحیدری، یک گلخانه‌دار با اشاره به اینکه ماجرای اصلی برگشت خوردن محصولات کشاورزی سم ویروس نبوده می‌گوید: به نظرم برگشت محصولات کشاورزی بیشتر از بازی‌های سیاسی نشأت می‌گیرد. محصولات کشاورزی دارای سم و ویروس نیستند. بنده گلخانه فلفل دلمه‌ای دارم و این نوع محصول ایران در جهان بهترین خواهان و کیفیت را دارد. در حال حاضر هفته‌ای ۱۰ تا ۱۲ تن فلفل دلمه‌ای صادر می‌کنیم. با این حال تعداد بسیار محدودی برگشت خورده و همچنان روند صادرات ادامه دارد. اما بحث بر سر قیمت‌گذاری‌ها است. قبل از این اتفاقات فلفل را کیلویی ۴۰ هزار تومان در بازار جهانی می‌فروختیم اما حالا روسیه همان محصول را به قیمت هشت هزار تومان از ما می‌خرد. ولی در بازارهای روسیه کیلویی ۱۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود. به همین دلیل ما بر این عقیده‌ایم که برگشت محصولات کشاورزی بهانه‌ای بود برای شکستن قیمت‌ها وگرنه هیچ سم و ویروسی داخل آنها نبود. چه بسا تمامی محصولات را به آزمایشگاه فرستادیم و جوابیه آن را به شما ارسال کردیم.
وی با اشاره به کیفیت پایین کود و سم‌های دریافتی از جهادکشاورزی اظهار کرد: جهادکشاورزی پنج نوع سم را به تمامی کشاورزان معرفی کرده که هیچ‌گاه از آن سم‌ها برای محصولات مصرف نکنیم. این در حالی است که این پنج نوع سم در ایران موجود نیست. در نتیجه هیچ کشاورزی مصرف نمی‌کند. البته به دلیل تحریم‌ها بی‌کیفیت‌ترین سم و کودها را با قیمت چندین برابر نمونه درجه یک آن که متعلق به اسپانیا و هلند است، از چین خریداری می‌کنیم. چه بسا اگر تحریم نبودیم، قیمت سم و کودهای اسپانیایی از آشغال‌های چینی ارزان‌تر تمام می‌شد. کیفیت سم و کودهای چین به قدری کم است که سم‌های چینی بر کنه بوته خیار اثر نمی‌کند. به نظرم سم‌های چینی تقلبی است. اگر چه جهادکشاورزی ناظر تهیه سم و کود از چین است. اگر شرکت‌های وارد‌کننده سم و کودهای غیراستاندارد وارد کنند، وظیفه جهاد است که دستور توزیع بین کشاورزان را ندهد.
این گلخانه‌دار افزود: قیمت تمام‌شده یک کیلو فلفل برای من ۱۵ هزار تومان است. این در حالی است که در حال حاضر روسیه فلفل را کیلویی هشت هزار تومان از ما می‌خرد. در نتیجه در حال حاضر کیلویی هفت هزار تومان ضرر می‌دهیم. به همین دلیل همکاران ما در آستانه ورشکستگی هستند. آنها دیگر امیدی به ادامه این شغل ندارند. چرا که فروش فلفل در داخل کشور هم زمین خورده است. در حالی که پیش از ارسال محصول تمام کشاورزان باید آزمایش دهند، چه بسا بعد از این قضایا هم باز آزمایش دادند و جواب منفی است. در صورتی که اگر این فلفل دارای کود و سم بود از شکل و شمایلش می‌افتد ولی با گذشت ۳۰ روز راه تا روسیه محصول هنوز تازه بود.
وی افزود: اگر کشاورزان و گلخانه‌داران ورشکسته شوند، تعداد قابل‌توجهی کارگر بیکار می‌شوند. بنده ۷۰ کارگر دارم. اگر تمامی ما ورشکسته شویم، نه تنها ما، بلکه همگان زمین‌ می‌خوریم.
میرحیدری درخصوص اینکه چرا جهادکشاورزی خود را کنار کشیده، گفت: تمامی کشاورزان و گلخانه‌داران بابت پیگیری مشکلات نزد جهاد رفتند اما تاکنون هیچ اقدامی در راستای حل مشکل نکردند. مسوولان هم درخصوص این موضوعات عقب‌نشینی کردند. وقتی مدیریت درستی نباشد، وضعیت کشاورزان همین است. کشاورزان و صادر‌کننده هر روز مشکلاتی از این دست دارند.
استانداردهای جهانی را رعایت نکردیم
دکتر شیرین بیاتی، مدیر آزمایشگاهی که از محصولات کشاورزان آزمایش گرفته درخصوص آن گفت: محصولاتی که صادر می‌شدند و دغدغه عدم تایید را داشتند آزمایش کردیم ولی ویروس نداشتند. اگرچه به نظرم محصولات کشاورزی مدام باید چک شوند و نباید به یک آزمایش بسنده کرد. زیرا امکان دارد ویروس از طریق کشور و بذری دیگر وارد شود. با این حال هر کشوری درخصوص میزان و نوع سم و کودها استانداردهایی دارد. مدتی پیش قوانین قرنطینه در برخی کشورها تغییر کرد ما هم باید بر اساس آن استانداردها پیش می‌رفتیم.
وی افزود: محصولات گلخانه‌ای ازجمله فلفل‌دلمه‌ای، بادمجان و سیب‌زمینی را مورد آزمایش قرار دادیم. البته مشکلاتی همانند باکتری‌های ریز و ساده در سیب‌زمینی‌ها وجود داشت که محصول را رد کردیم. ولی براساس تست‌های سلامتی که روی فلفل‌دلمه‌ای و بادمجان‌های شرکت‌های مختلف انجام دادیم، آنها کاملا سالم بودند.
دکتر بیاتی اظهارکرد: در هر صورت یک سری سم‌ها در محصولا کشاورزی مصرف می‌شود که باید حذف شوند. زیرا به طور کلی مصرف این نوع سم‌ها نباید در چرخه تولید زیاد باشد. به‌ویژه تولیدکننده‌های کلان، زیرا گاه مصرف نوع سم برای تولید‌کننده‌های کوچک اهمیت چندانی ندارد. ولی تولید‌کننده‌های کلان تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا محصول به استانداردهای جهانی برسد. رسیدن به استانداردهای جهانی برای تولیدکننده‌های کلان کار سختی نیست.
او ادامه داد: به طورکلی سم‌هایی درون بازار وجود دارد که از نظر ما باید حذف شود. اما حضور آنها مبتنی بر این نیست که تمامی کشاورزان از آنها استفاده می‌کنند. زیرا بیشتر وقت‌ها مدیریت یک گلخانه اجازه استفاده از آن سم را نمی‌دهد. البته برخی گلخانه‌ها به دلیل شرایط خاک، آب و هوا و مدیریت مزرعه به سمتی که نیازی به استفاده از سم ندارند، تا بخواهد باقی مانده‌ای داشته باشد. در حال حاضر هم بسیاری از محصولات بدون هیچ مشکلی صادر می‌شود. اگر چه نحوه ارائه این خدمات و معرفی محصولات به دیگر کشورها سخت بوده ولی غیرممکن نیست.
این مدیر آزمایشگاه عنوان کرد: با این حال وجود سم‌های غیراستاندارد در بازار بدین معنا نیست که میوه‌های سم‌دار مصرف می‌کنیم. دلیل اصلی برگشت خوردن محصولات کشاورزی به این خاطر بوده که سیستم قرنطینه و بازرسی که باید انجام می‌شده را کامل ننوشتند. یعنی در اصل توضیحات ما طبق گواهی درخواستی کشور مقصد نبوده است. همین امر بدین معناست که ما به استاندارد‌های آنها احترام نگذاشتیم. البته مشخص نیست چنین موضوعی از قبل به ایران اطلاع داده شده و مسوولان درخصوص اعلام آنها کوتاهی کردند یا اینکه در بازه زمانی کوتاهی تصمیم بر تغییر استانداردها گرفتند. روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: