کد خبر: ۲۹۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 22
مجلس قانون ارتقای بهروری را برای پرستاران تصویب کرد، اما دولت هنوز اجرایی نکرده است. شغل پرستاری از نظر فعالیت جسمی و روحی از جمله مشاغل سخت است.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مشکل اصلی در حوزه خدمات پرستاری کمبود نیروست که باعث کاهش کیفیت خدمات، اضافه کاری های اجباری و فرسودگی پرستاران شده است، کمبود نیروی پرستار باعث شده هنوز دولت‌ نتوانسته قانون ارتقای بهره وری را به طور کامل اجرا کند.
به گزارش شفاآنلاین:«حسینعلی شهریاری»، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: برای توسعه خدمات پرستاری لازم است تعداد پرستاران به اندازه کافی باشد، متاسفانه اکنون تعداد پرستاران به اندازه کافی نیست. نبود نیرو مشکل اصلی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. اگر بخواهیم کیفیت خدمات پرستاری را افزایش دهیم باید به اندازه کافی نیروی پرستار استخدام کنیم تا با کیفیت بالاتری خدمات مراقبتی برای بیماران انجام شود و پرستاران هم فرسوده و خسته نشوند. 

وی ادامه داد: مجلس قانون ارتقای بهروری را برای پرستاران تصویب کرد، اما دولت هنوز اجرایی نکرده است. شغل پرستاری از نظر فعالیت جسمی و روحی از جمله مشاغل سخت است. طبق قانون ارتقای بهروری ساعت کاری پرستاران باید کم می‌شد، اما دولت‌ها به دلیل کمبود نیرو نتوانستند این قانون که به طور کامل را اجرا کنند و با افزایش اضافه کار و شیفت‌های طولانی برای پرستاران، باعث شد کیفیت خدمات پایین و خستگی پرستاران افزایش پیدا کند. 

بر اساس قانون ارتقای بهره وری خدمات پرستاری، ساعت کاری شاغلین رسته‌های بالینی در بخش‌های دولتی (کشوری و لشکری) و غیر دولتی باید با توجه به صعوبت کاری، سابقه خدمت و نوبت کاری تا هشت ساعت در هفته کاهش یابد و شاغلان بخش‌های روانی و سوختگی از یک ماه مرخصی سالانه علاوه بر مرخصی استحقاقی برخوردار شوند. 

شهریاری اضافه کرد: حدود ۴۲ هزار کادر درمان بهداشتی در کشور کمبود داریم که مجوز استخدام داده نمی‌شود، با توجه به افزایش تخت‌های بیمارستانی و بیماران نیاز به نیرو در نظام سلامت و بخش درمانی حس می‌شود و مشکلات جدی مراکز درمانی همین کمبود نیرو است. 

رئیس کمیسیون درمان و بهداشت مجلس تصریح کرد: تبعیض پرداختی بین گروه پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری نیز باعث ناعدالتی و کاهش انگیزه در گروه درمانی می‌شود و این مشکل نیز باید برطرف شود. 

شهریاری درباره اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: با دستورمقام معظم رهبری در خصوص اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در روز پرستار، این قانون که سال‌ها پیش در مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شده بود، به جریان افتاد و قرار است هرچه سریعتر قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برای پرستاران اجرا شود. 

وی درباره روند اصلاح خدمات سلامت در کشور گفت: ضروری است سیستم خدمات درمانی کشور بیشتر به سمت پیشگیری از بیماری حرکت کند. و با ارائه آموزش‌های سلامت محور و تغذیه‌ای نگذاریم بیماری در جامع گسترش پیدا کند زیرا هزینه بیماری هم برای مردم و هم برای کشور بسیار بیشتر از هزینه‌های آموزشی و پیشگیرانه است. 

رئیس کمیسیون درمان و بهداشت مجلس ادامه داد: باید دستوری که مقام معظم رهبری درباره شبکه بهداشت و درمان فرمودند؛ را جدی بگیریم و آن را تقویت کنیم، برای مثال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با راه انداختن شبکه بهداشت و درمان در سطح کشور توانستیم باعث کاهش بیماری و مرگ میر شویم، اکنون نیز با گسترش و به روزرسانی شبکه بهداشت و درمان در سطح کشور می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.
برچسب ها: قانون ، کمبود ، پرستار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: