کد خبر: ۲۹۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۳۰ دی ۱۴۰۰ - 2022January 20
تاکنون تنها ۱۴کشور واکسیناسیون بالای ۸۰درصدی داشته‌اند. تمرکز برخی کشورها بر تزریق دوز سوم، توزیع ناعادلانه واکسن و مقاومت گروه‌ها و افراد مخالف واکسن، باعث شده تا واکسیناسیون برای ۵۰درصد جمعیت جهان تکمیل یا تزریق نشود

شفاآنلاین>سلامت> بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد، تنها ۵۰درصد جمعیت جهان 2دوز واکسن دریافت کرده‌اند و ۶۱درصد هم حداقل یک دوز را زده‌اند. سازمان بهداشت جهانی، نگران وضعیت کشورهایی است که آمار واکسیناسیون در آنها پایین است، چرا که خطر بیماری و مرگ در افرادی که واکسینه نشده‌اند چندبرابر است.

به گزارش شفاآنلاین: براساس آخرین آمار منتشر شده تاکنون بیش از ۹میلیارد و ۶۰۰میلیون دوز واکسن کرونا در جهان تزریق شده و تنها 9.6درصد از مردم در کشورهای کم‌درآمد حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند. این در حالی است که به‌گفته متخصصان برای مقابله با سویه اومیکرون، باید آمار جمعیت هدف واکسینه شده که پیش از این ۷۰ تا ۷۵درصد عنوان می‌شد به بیش از ۸۵درصد برسد.

تاکنون تنها ۱۴کشور واکسیناسیون بالای ۸۰درصدی داشته‌اند. تمرکز برخی کشورها بر تزریق دوز سوم، توزیع ناعادلانه واکسن و مقاومت گروه‌ها و افراد مخالف واکسن، باعث شده تا واکسیناسیون برای ۵۰درصد جمعیت جهان تکمیل یا تزریق نشود. مایک رایان، مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت هم با اشاره به سرعت بالای سرایت اومیکرون، احتمال افزایش موارد مرگ و بستری را داده و بیش از همه نسبت به کشورهایی با واکسیناسیون کمتر اعلام نگرانی کرده است.


چین با 2.937.632.000 تزریق، کره‌جنوبی با 109.835.312 تزریق، اسپانیا با 86.659.108 تزریق، شیلی با ۴۵،۶۳۱،۷۸۵ تزریق، کوبا با 32.600.145 تزریق، کامبوج با 31.639.875 تزریق، امارات با 22.985.689 تزریق، پرتغال با 20.376.463 تزریق، دانمارک با 12.736.242 تزریق، سنگارپور با 12.132.375 تزریق، مالت با 1.168.755 تزریق و برونئی با 922.950 تزریق تنها کشورهایی هستند که آمار واکسیناسیون کامل‌شان یعنی 2 دوز، بالای 80درصد است. ایران هم در میان کشورهای با بیشترین تزریق واکسن قرار دارد و رتبه‌اش 17 است. در ایران تا ظهر دیروز ۶۰میلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۴۶ نفر دوز اول، ۵۳ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۹۰۸نفر دوز دوم و ۱۳میلیون و ۴۷۶هزار و ۹۱۶نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۷میلیون و ۲۱۶هزار و ۷۷۰دوز رسید. حالا بحران بر سر سویه جدید کرونا، یعنی اومیکرون است. این سویه در یک هفته گذشته 18میلیون مورد جدید ابتلا در جهان ثبت کرده است. هم‌اکنون روزانه بیش از ۸۰۰هزار مبتلا در آمریکا شناسایی می‌شوند. این نخستین بار از شروع پاندمی کروناست که این میزان ابتلای روزانه به ثبت می‌رسد. کشورهای اروپایی رکورد تازه‌ای از نظر آمار ابتلا ثبت کرده‌اند؛ کشورهایی مثل فرانسه که از تقریبا نیم میلیون مورد جدید در روز سه‌شنبه خبر داد. ترکیه هم مانند بسیاری از کشورهای اروپایی با معضل افزایش چشمگیر ابتلا به کووید-19مواجه است. آمار بستری شدن در بیمارستان‌های این کشور 10درصد افزایش یافته و موارد روزانه ابتلا 4برابر شده است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده افزایش تصاعدی موارد ابتلا به اومیکرون، صرف‌نظر از شدت سویه‌ها، به افزایش اجتناب‌ناپذیر بستری شدن و مرگ منجر می‌شود. دبیر کل سازمان جهانی بهداشت دیروز اعلام کرد که همه‌گیری کرونا اصلا به نقطه پایان نزدیک نشده است. تدروس آدهانوم گبریسوس این هشدار را داد که احتمال ظهور سویه‌های جدید نیز وجود دارد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: