کد خبر: ۲۹۷۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۹ دی ۱۴۰۰ - 2022January 19
نتایج نشان داد افرادی که در نهایت بر اثر کووید جان خود را از دست دادند، به طور متوسط ۱۲۴ درصد میزان بالاتری از نشانگرهای خونی داشتند که نشان دهنده آسیب مغزی بود.
شفاآنلاین>سلامت>نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد ابتلا به کووید ۱۹ می‌تواند بیشتر از مبتلا شدن به آلزایمر به مغز افراد مسن آسیب برساند.
 به گزارش شفاآنلاین:یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه نیویورک دریافتند که برخی از بازماندگان مسن کووید ممکن است به بیماری به نام «آنسفالوپاتی متابولیک سمی» (TME) مبتلا شوند.

محققان دریافتند افرادی که در نتیجه عفونت کووید دچار این عارضه شده بودند نسبت به افرادی که آلزایمر داشتند در غربالگری خون ۶۰ درصد علائم شدیدتری از آسیب مغزی را نشان دادند.

این مطالعه در طول موج اول پاندمی انجام شد، بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا داده‌ها برای سویه های دلتا یا اومیکرون نیز قابل استفاده هستند یا خیر.

محققان دانشگاه نیویورک دریافتند که برخی از بیماران مسن مبتلا به کووید دارای نشانگرهای زیستی هستند که نشان می‌دهد در نتیجه ویروس آسیب مغزی بیشتری نسبت به بیماران معمولی آلزایمر دیده‌اند.

بیماران مبتلا به کووید که علائم آسیب مغزی را نشان می‌دهند اغلب به وضعیتی به نام آنسفالوپاتی متابولیک سمی مبتلا می‌شوند که باعث التهاب مغز می‌شود و بدن را از انجام برخی عملکردهای متابولیک اساسی باز می‌دارد.

«جنیفر فرونترا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که بیماران کرونایی بستری شده، و به‌ویژه افرادی که علائم عصبی را در طول عفونت حاد خود تجربه می‌کنند، ممکن است دارای سطوح نشانگر آسیب مغزی باشند که به مراتب بیشتر از افراد مبتلا به آلزایمر است.»

این اتفاق زمانی می‌افتد که سلول‌های بدن سمی می‌شوند و از انجام عملکردهای اساسی بدن جلوگیری می‌کنند. این شرایط می‌تواند باعث التهاب شدید مغز شود که نتیجه آن، بروز مشکلات شناختی است.

نتایج نشان داد افرادی که در نهایت بر اثر کووید جان خود را از دست دادند، به طور متوسط ۱۲۴ درصد میزان بالاتری از نشانگرهای خونی داشتند که نشان دهنده آسیب مغزی بود.

محققان نمی‌توانند پیامدهای بلندمدت یافته‌های خود را تعیین کنند. هیچ ارتباطی بین این نشانگرها و ایجاد شرایطی مانند آلزایمر وجود ندارد، اگرچه آنها نگرانند سلامت شناختی بلندمدت این افراد همچنان آسیب ببیند.
برچسب ها: عفونت ، کویید19 ، آلزایمز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: