کد خبر: ۲۹۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۲۹ دی ۱۴۰۰ - 2022January 19
ساده ترین مشکل نسخه الکترونیک که تمام پزشکان به آن اذعان دارند؛ «وقت گیر» بودن ثبت نسخه هاست. ما در کشورمان با یک پارادوکس در طبابت روبرو هستیم

شفاآنلاین>سلامت> رییس انجمن صنفی پزشکان استان مازندران با بیان اینکه:«برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک بیش از هر وزارتخانه ای وزارت ارتباطات و کسانی که با قسمت های برنامه ریزی نسخه الکترونیک سروکار دارند بر اجرای این طرح اصرار دارند.» خاطرنشان کرد:« آیا این نباید برای ما چنین سوالی را مطرح کند که چرا سیستم هایی که به سیستم سلامت کشور ارتباط مستقیمی ندارند، اینهمه بر اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک اصرار دارند؟»

به گزارش شفاآنلاین: دکترمحمد (شهریار) شفائی، پزشک عمومی و فعال صنفی گفت:« در مازندران نزدیک به ده سال است که طرح پزشک خانواده نسخه 02 در حال اجرا است و چند وقتی است پزشکان این طرح مجاب به فعالیت در طرح نسخه نویسی الکترونیک شده اند چون اگر زیر بار اجرای این طرح نروند به آنها حقوقی پرداخت نمی شود لذا ما مشکلات اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک را زودتر از جاهای دیگر کشور لمس کردیم.

وی درادامه گفت:« ساده ترین مشکل نسخه الکترونیک که تمام پزشکان به آن اذعان دارند؛ «وقت گیر» بودن ثبت نسخه هاست. ما در کشورمان با یک پارادوکس در طبابت روبرو هستیم؛ از طرفی دولت می گوید هر پزشک عمومی یک ربع و هر متخصص 20 دقیقه و هر فوق تخصص 25 دقیقه باید برای ویزیت و معاینه بیمار وقت بگذارد، و از طرف دیگر در درمانگاه های بخصوص دولتی و شبه دولتی، همکاران ما گاهی ساعتی 30 تا 40 بیمار ویزیت می کنند! با توجه به وضعیت اینترنت کشور و سامانه هایی که طراحی می شود و بعد از طراحی تازه می خواهند ایرادات آن را برطرف کنند، عملا حتی برای پزشکی که یک ربع باید برای بیمار وقت بگذارد، زمانی برای معاینه و صحبت با بیمار و کشف علت بیماری باقی نمی ماند. حالا شما ببینید برای همکاری که در اینجور درمانگاههای شلوغ مجبور است اینقدر بیمار ویزیت کند، چطور ممکن است؟»


محدودیت تعداد ویزیت بیمار در ساعت رعایت شود
وی تاکید کرد:« این بزرگترین مشکل پزشکان با طرح نسخه نویسی الکترونیک است. راه حل این است که محدودیت تعداد ویزیت بیمار در ساعت رعایت شود. همچنین به صورت تضمینی باید اشکالات سامانه های ثبت نسخ برطرف شود. دومین مسئله تجهیز کردن مطب ها به رایانه است. اکثر همکاران ما حتما یک لب تاپ یا رایانه شخصی دارند. ولی همانطور که ما نمی توانیم به یک شهروند بگوییم که چون شما مثلا ماشین دارید موظف هستید برای دولت رایگان مسافرکشی کنید(چون خودرو یک وسیله شخصی است) ، لب تاپ یا رایانه هم وسیله شخصی است و اگر قرار است نسخه الکترونیک اجرا شود حتما باید هزینه تجهیز مطب ها به اینترنت و رایانه از جانب کسانی که این طرح برای آنها منافع دارد تامین شود، که این کار انجام نشده و کاملا بر عهده پزشک یا مراکز درمانی گذاشته شده است. همین دو علت کافی است تا متوجه شوید چرا قاطبه پزشکان با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک در شرایط فعلی مخالف هستند.»


رییس انجمن صنفی پزشکان استان مازندران در مورد پذیرش نسخ کاغذی گفت:« خوشبختانه در حال حاضر حداقل در مرکز استان مازندران برای پذیرش نسخه های کاغذی، بخصوص نسخ آزاد، با مشکل آنچنانی مواجه نیستیم. باید دید مشکل عدم پذیرش نسخه های کاغذی از سوی داروخانه ها در دیگر شهرها اتفاق افتاده است یا خیر. ممکن است داروخانه ها به دلیل وقت گیر بودن نسخه پیچی الکترونیک از این قضیه سرباز بزنند. چون به هر حال دریافت پول نقد برای همه جذابیت بیشتری دارد. اما آنچه که مسلم است این کار داروخانه ها(اگر در شهرهایی انجام می شود) با توجه به دستور وزارت بهداشت مبنی بر پذیرش نسخه های کاغذی تا اردیبهشت 1401، غیرقانونی است.»


وی گفت:« دو نکته مثبت طرح نسخه نویسی الکترونیک برای مردم و پزشکان این است که این روش باعث جلوگیری از اشتباه در خوانش نسخ دست نویس توسط داروخانه ها می شود که اگر نسخه نویسی الکترونیک به درستی اجرا شود این اشتباهِ البته بسیار نادر نباید دیگر بوجود بیاید، که البته به دلایل مختلف هرگز این احتمال به صفر نمی رسد. نکته دوم که شاید یکی از مهمترین دغدغه های دولت برای اجرای این طرح بوده این است که ثبت الکترونیک نسخ، محاسبه درآمد پزشکان را راحت تر می کند. »


اگر بیش از حقمان مالیات ندهیم، کمتر مالیات نمی دهیم
وی افزود:« بطور شفاف نمی دانیم چرا با وجود اینهمه گردش مالی رسمی و غیر رسمی، چرا چند سالیست که تمام هم و غم دولت بر بالا و پایین کردن حساب پزشکان قرار گرفته. به هر حال شاید باورش مشکل باشد ولی برای اکثر پزشکان، این مسئله یک نکته مثبت است چون پزشکان با هجمه های ناجوانمردانه ای روبرو هستند که مثلا فرار مالیاتی دارند یا مالیات کم می دهند یا درآمد نجومی دارند و... ولی خوب است بدانید، بجز ده درصد از پزشکان کشور که درآمدهای بسیار بالا دارند، 90 درصد از ما پزشکان درآمد معمولی داریم و اگر بیش از حقمان مالیات ندهیم کمتر مالیات نمی دهیم و اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک و ثبت دقیق تعداد بیماران، اتفاقا پیمانه خوبی است برای اینکه از این به بعد دیگر به دروغ متهم نشویم. پس مخالفت ما حداقل برای این یک قلم نیست. »


وی درباره احتمال واگذاری ثبت نسخه ها از سوی پزشک به منشی مطب به دلیل وقت گیر بودن، گفت:« تصور کنید قرار است به عنوان یک نکته مثبت، جلوی اشتباهات خوانش نسخ با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک گرفته شود، ولی برخی پزشکان به دلیل اینکه این قضیه وقت گیر است مجبور شوند این کار را به منشی خود بسپارند. به نظر شما منشی یا داروخانه کدامشان در خوانش نسخه شانس اشتباه بیشتری خواهند داشت؟ طبیعتا داروخانه ها که سال ها نسخه کاغذی به خط پزشکان را می خوانند، احتمال اشتباهشان کمتر است. کار منشی، ثبت نسخه های الکترونیک نیست تا بتواند آن را بخواند و وارد سامانه و ثبت و ارسال کند. این مسئله، یکی از اهداف نسخه نویسی الکترونیک که همان جلوگیری از اشتباهات خوانش نسخ دست نویس است را نقض می کند. لذا سپردن کار ثبت نسخه ها به منشی مطب کار بسیار غلطی است که می تواند تبعات بیشتری برای پزشک و بیمار به دنبال داشته باشد.»


استخدام منشی برای نسخه نویسی الکترونیک راه حل نیست
وی خاطرنشان کرد:« اگر در خوانش نسخه کاغذی اشتباه شود اولا پزشک مقصر است که آن را بد خط نوشته، ثانیا داروخانه مقصر است چرا که اگر نمی تواند نسخه را بخواند موظف است با پزشک تماس بگیرد. ولی اگر منشی این کار را کند و اشتباهی رخ دهد منشی هیچ مسوولیتی ندارد و همچنان پزشک و داروخانه در این زمینه مسوول هستند که در اینجا مسئولیت از داروخانه سلب و مستقیما به پزشک بر می گردد. به همین دلیل استخدام منشی برای نسخه نویسی الکترونیک راه حل نیست. راه حل این است که محدودیت تعداد بیمار را در پزشکان بخش دولتی و نیمه دولتی رعایت کنیم تا زمان کافی برای این کار داشته باشند، و هزینه ثبت نسخه را نیز به آنها پرداخت کنیم.»


وی به مشکلات حین نسخه نویسی الکترونیک اشاره کرد و گفت:« در مواردی پیش آمده که پزشک نسخه را وارد سیستم می کند اما سیستم بارها خطا داده و پزشک باید دوباره و چند باره از ابتدا مراحل را برای ثبت نسخه طی کند و وقت پزشک و بیمار تلف می شود. این کار، کار پزشک نیست! بنده به عنوان پزشک مسوولم بیمارم را به خوبی معاینه و با او ارتباط عاطفی برقرار کنم و بعد تشخیص و تجویز درستی داشته باشم. اما نسخه نویسی الکترونیک با گرفتن وقت، این امکان را از پزشکان می گیرد و تمام فکر و ذکر پزشک صرف ثبت کردن نسخه می شود. به نظر من این اصلا کار درستی نیست و نمی دانم مسوولین چه فکری می کنند که اینقدر بر اجرای همه جانبه این طرح تاکید دارند.»


نامشخص بودن وضعیت پزشکانی که با بیمه ها قرارداد ندارند
وی گفت:« در طرح نسخه نویسی الکترونیک، تکلیف پزشکانی که با بیمه ها قرارداد ندارند، نامشخص است و معلوم نیست داروخانه چطور نسخه این پزشکان را قبول می کند. در همین استان خودمان(مازندران) به دلیل اجرای برنامه پزشک خانواده 02، 10 سال است پزشکانی که خارج از سیستم پزشک خانواده هستند قراردادی با بیمه ها ندارند و بیمارانشان تجویز این پزشکان را بطور آزاد تهیه می کنند. یعنی بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت که بزرگترین بیمه های کشور هستند قراردادی با پزشکان خارج از طرح پزشک خانواده استان ما ندارند! البته این یک اشتباه و ظلمی است که مدت هاست به دنبال آن هستیم که ببینیم چرا این اتفاق افتاده است و حلش کنیم، اما فعلا چند سالیست که در بر همین پاشنه می چرخد. پس بیمه ای که اصلا نیازی به ثبت تجویز این پزشکان بدون قرارداد در دفترچه بیماران نمی بیند، عملا نیازی به ثبت نسخه الکترونیک از سوی آنان هم ندارد و لذا در این مورد نباید مشکلی بوجود بیاورد. اما نکته جالب اینجاست که با توجه به اینکه اعلام کرده اند کلیه نسخ باید الکترونیک باشد، عملا اگر به جایی برسد که این قانون بخواهد اجرا شود پزشکانی هم که با بیمه ها قرارداد ندارند باید در داخل سامانه، نسخه های خود را وارد کنند.»


وی تاکید کرد:« برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک بیش از هر وزارتخانه ای وزارت ارتباطات و کسانی که با قسمت های برنامه ریزی نسخه الکترونیک سروکار دارند بر اجرای این طرح اصرار دارند. آیا این نباید برای ما چنین سوالی را مطرح کند که چرا سیستم هایی که به سیستم سلامت کشور ارتباط مستقیمی ندارند، اینهمه بر اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک اصرار دارند؟ وزارت ارتباطات چه ارتباطی با سلامت مردم دارد که اینقدر اصرار بر نسخه نویسی الکترونیک دارد؟»


چه کسانی از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک سود می برند؟
وی افزد:« حتی وزیر بهداشت و رییس سازمان نظام پزشکی کشور به صورت رسمی از رییس جمهور محترم تقاضا کردند اجرای این طرح به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها به تعویق افتد و رییس جمهور هم از وزارت ارتباطات استعلام کردند که این وزارتخانه با تاکید گفت طرح نسخه نویسی الکترونیک باید اجرا شود! یعنی وقتی دو سیستم مهم سلامت کشور به دلایل مختلف می گویند کشور آمادگی اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک را ندارد، به نظر شما چرا این مسئله به وزارت ارتباطات ارجاع می شود و آنجا هم با تاکید و تحکم می گویند این طرح باید اجرا شود؟ تصور می کنم اگر دنبال این قضیه را بگیریم خیلی ساده مشخص می شود که گره کارها در کجاست و چرا اصرار بر اجرای این طرح با وجود نواقص آن وجود دارد. هر طرحی که در این کشور اجرا می شود یکسری افراد منافعی از اجرای آن دارند و این منافع ممکن است حتی در جهت منافع دولت باشد اما در جهت منافع سلامت نباشد.»


وی گفت:« بیمه ها برای تامین دفترچه های بیمه هزینه های هنگفتی متحمل می شدند. دفترچه بیمه در گذشته دفترچه های کاغذی بود که ما پزشکان باید از کاربن خودمان برای نوشتن نسخه استفاده می کردیم اما بعدها این نسخ، نسخ کاربن سرخود شد که تمام آن وارداتی بود و برای بیمه ها بسیار گران تمام میشد و به گونه ای شده بود که در اوایل تحریم های گذشته، برای مدتی حتی دفترچه ها را فقط در 15 برگ صادر می کردند و کاغذ به اندازه کافی نداشتند و افرادی که دفترچه بیمه شان زود تمام میشد برای صدور دفترچه جدید باید یک مبلغی را پرداخت می کردند. بعدها دیدند این مبلغ هم کفاف نمی دهد. بهرحال با جمع شدن دفترچه های بیمه، بیمه ها مبلغ زیادی را ذخیره خواهند نمود.»


وی گفت:« دردمندانه، ظاهرا پزشکان در همه موارد باید پیشرو باشند، بدون اینکه از تلاششان تقدیر شود. به عنوان نمونه، قبلا هم از میان تمام مشاغل، به انحای مختلف تنها به پزشکان فشار آوردند که باید کارتخوان نصب کنید. اینکه چرا اینقدر به نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان تاکید داشتند به دلیل مسئله مالیات پزشکان بود و البته شایعات دیگری که بدان نمی پردازیم. البته اکثر همکاران در مطب خود دستگاه کارتخوان دارند چون این دستگاه یک امتیازی است که صاحبان مشاغل به عنوان ارائه دهنده خدمات برای مشتریان خود می گذارند و اگر این دستگاه نباشد خودشان ضرر می کنند. مثلا ممکن است بیماری پول نقد نداشته باشد و به همین دلیل از مراجعه به من منصرف شود و به جای دیگری برود.»


وی افزود:« اما اصرار سیستم دولتی و سازمان مالیاتی بر ثبت دستگاه کارتخوان در سیستم مالیاتی بود که بحثی کاملا جداگانه است. یعنی برای ثبت دقیق تعداد بیماران مراجعه کننده به مطب ها و دریافت مالیات، به لحظه! که شخصا در صحبت هایی که با مدیران مالیاتی استان داشتم گفتم؛ ما که با اجبار نمی توانیم از بیماران بخواهیم حق ویزیت را با دستگاه کارتخوان پرداخت کنند مگر می توانیم پول نقد را از بیماران قبول نکنیم و بگوییم فقط باید با کارتخوان حق ویزیت را پرداخت کنید؟ یعنی همه بیماران که کارت نمی کشند. پس چگونه می خواهید از روی یک دستگاه پوز، به مراجعات و درآمد پزشکان دسترسی یابید که اینقدر به جامعه پزشکی فشار می آورید؟ که آنها پاسخ مناسبی نداشتند.»


نسخه نویسی الکترونیک به نفع بیماران است یا به ضرر آنها؟
وی در ادامه گفت:« اما با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک، دیگر ربطی ندارد که بیمار کارت بانکی دارد یا خیر. در این طرح تمامی بیماران ثبت می شوند و درآمد پزشکان رصد می شود. این هم نفعی است که دولت می برد اما در این میان سود بیمار کجاست؟ وقتی پزشک تمام حواسش به ثبت نسخه الکترونیک است آیا بیمار از این شرایط راضی است؟ یا ترجیح می دهد تمام زمانی که حق اوست و در اتاق پزشک حاضر است صرف این شود که پزشک بیماری وی را تشخیص دهد؟ برای بیمار چه تفاوتی خواهد کرد که نسخه اش کاغذی یا الکترونیکی باشد؟ بیمار ممکن است حتی در داروخانه معطل شود به دلیل اینکه به عنوان مثال نسخه برای داروخانه ارسال نشده است یا کد ندارد و... و باز هم بیمار گرفتار شود و اینجا هم به نفع بیمار نخواهد بود.»


وی گفت:« به تاکید می گوییم اولین کاری که پیش از چنین بلندپروازی هایی در کشور باید انجام شود، تشکیل پرونده الکترونیک صادقانه است. در مازندران که 9 سال قبل طرح پزشک خانواده اجرا شد، چیزی به اسم پرونده الکترونیک وجود داشت که 80 درصد آن پرونده های الکترونیک، پرونده هایی بود که بدلایل مختلف و از جمله همین نداشتن وقت کافی، صداقت و صحت کامل در آنها رعایت نشده است. ما گفتیم ابتدا باید پرونده الکترونیک اجرا و بعد طرح نسخه نویسی الکترونیک اجرا شود. اما کو گوش شنوا؟ ثابت شده هر تغییری در کشور ما اگر بخواهد با تانی زیاد اجرا شود مستهلک می شود و اگر با شتاب زیاد بخواهد اجرا شود بعد از مدتی با شکست مواجه و طرح تعطیل می شود. این سرانجام در انتظار طرح نسخه الکترونیک هم هست.»


نسخه نویسی الکترونیک باید ابتدا به صورت آزمایشی اجرا میشد
وی افزود:« ما پس از تشکیل پرونده های سلامت، برای اجرای نسخه الکترونیک باید دو کار را انجام می دادیم اول اینکه چند استان را برای اجرای آزمایشی این طرح انتخاب می کردیم، دوم اینکه بیمه به بیمه پیش می رفتیم. به عنوان مثال برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک ابتدا از بیمه سلامت که گستردگی کمتری نسبت به تامین اجتماعی دارد شروع می کردیم بعد بیمه تامین اجتماعی را شروع می کردیم، بعد از آن، اجرای این طرح را به چند استان دیگر تسری می دادیم و سپس به نسخه های آزاد و همه پزشکان، چه با بیمه ها قرارداد داشته باشند چه نداشته باشند، گسترش می دادیم. برای بنده اینهمه شتاب و عجله قابل پذیرش نیست و مطمئن هستم اجرای شتاب زده این طرح مشکلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد.»

وی گفت:« طرح نسخه نویسی الکترونیک به صورت کامل و سراسری تنها در چند کشور معدود اجرا شده است. همانطوری که در ابتدای سخنانم اشاره کردم یکی از مهمترین دغدغه های پزشکان در نسخه نویسی الکترونیک، نداشتن وقت کافی است. همچنین تامین نشدن هزینه های اجرای این طرح برای پزشکان مسئله دیگر است. درست نیست که تمام فشار مادی و معنوی اجرای یک طرح را بر دوش پزشکان بگذاریم. این در حالی است که در چند سال اخیر بسیاری از مطب های ما بخصوص مطب هایی که کارشان درمان سرپایی است به دلیل کاهش نسبی تعرفه های درمانی در معرض تعطیلی و نابودی قرار گرفته اند. می گویم نسبی، چون خیلی ها به درستی به افزایش سالانه تعرفه اشاره دارند. اما این افزایش، حتی از تورم هم عقب تر بود. مثلا طبق محاسبات کارشناسی، تعرفه های پزشکی سال جاری، از تعرفه واقعی 150 درصد عقب مانده است، که این عقب افتادگی تلنبار شده سالیان قبل است. مثلا در سالی که دولت رسما تورم را 30 درصد اعلام کرده تعرفه ما تنها 8 درصد اضافه میشد.»


وی خاطرنشان کرد:« کشورهایی که طرح نسخه نویسی الکترونیک را اجرا کردند آنقدر درآمد پزشکانشان بالاست که مسئله مالی برای آنها مطرح نیست. سیستم اینترنت کشورهای غربی با کشور ما قابل مقایسه نیست و دسترسی به سخت افزار و نرم افزار رایانه ای بسیار راحت است. در کشور ما با کوچکترین اتفاقی سرعت اینترنت کاهش پیدا می کند اما در کشورهای غربی، پزشکان این مشکل را ندارند. »


در کشور ما پزشک سنگ زیرین آسیاب سلامت شده است
وی افزود:«در غرب و کشورهای معدودی که در نسخه نویسی الکترونیک موفق بوده اند، بار مراجعه بیماران کم است و آنها اصلا دغدغه کاهش زمان ویزیت را نداشته اند. به عنوان مثال در کشوری مثل کانادا ممکن است یک متخصص از صبح تا بعدازظهر تنها 6 بیمار ویزیت کند. این پزشک به قدری زمان اضافی دارد که می تواند با خیال راحت نسخه الکترونیک را وارد کند. همچنین سرعت اینترنت آنها مثل کشور ما مشکل ندارد که پزشک در حین ویزیت بیمار مضطرب باشد که آیا می تواند نسخه بیمار را ثبت کند یا خیر. این دو مورد باعث می شود در این کشورها اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک بیشتر معضل دولت باشد نه پزشک. ولی در کشور ما پزشک سنگ زیرین آسیاب سلامت شده است. یعنی باید به همه جوابگو باشد.»


وی گفت:«در کشور ما به دلیل اینکه پزشکان باید جوابگوی مشکلات طرح نسخه نویسی الکترونیک باشند قطعا در برابر اجرای این طرح مقاومت می کنند. اگر امروز اعلام کنند به عنوان مثال در درمانگاه های دولتی یا بیمارستان های دولتی یا اورژانس، پزشک در هر ساعت به جای 40 بیمار 4 بیمار ویزیت کند ولی همان حق الزحمه ویزیت 40 بیمار را به پزشک پرداخت کنند، خیلی ساده طرح نسخه نویسی الکترونیک هم اجرا می شود. ولی مگر دولت می آید حقوق پزشک را با ویزیت 4 بیمار در ساعت به اندازه 40 بیمار بدهد؟ امکان ندارد! لذا پزشکان هم در برابر اجرای این طرح مقاومت می کنند.»


وی ادامه داد:« بیمار اگر یک تیکه کاغذ یا مقوا بیاورد و ما نسخه اش را روی آن بنویسیم و مهر نظام پزشکی ما زیر نسخه و قابل استعلام باشد، داروخانه موظف به نسخه پیچی است. تایید صلاحیت طبابت بر عهده نظام پزشکی است که برای پزشکان یک شماره نظام صادر می کند که این شماره نظام پزشکی مانند شماره شناسنامه یک پزشک است و به پزشک این اجازه را می دهد که در هر جای کشور طبابت کند. آیا اگر با این شماره نظام در وسط خلیج فارس طبابت کنم، طبابت من پیگرد قانونی دارد؟ خیر ندارد. آیا در آنجا من به سیستم نسخه نویسی الکترونیک دسترسی دارم؟ خیر ندارم. پس اصلا نمی توانیم بگوییم نسخه الکترونیک الزام خدمت طبابت یک پزشک در ایران است! این یک بیان و تفسیر غلط و نشان دهنده یک استبداد و زور و ناآگاهی در سیستم پزشکی ماست که در پس آن مسائلی وجود دارد و مطمئن باشید چوب آن را مردم می خورند. چون پزشکان بالاخره راه و روش نسخه نویسی الکترونیک یا حتی دردمندانه، دور زدن آن را یاد می گیرند و زمانی که می بینند دولت دلش نمی سوزد و به هشدارها توجه نمی کند، سعی می کنند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و... این است که ما اینهمه داریم تلاشمان را می کنیم تا بگوییم اجرای نسخه نویسی الکترونیک با این نواقص اشتباه است و باید متوقف شود. در نهایت کسی که در اینجا ضرر می کند مردم هستند.»


پزشکان نگران سوءاستفاده از کد کاربری خود هستند
وی درباره امنیت اطلاعات بیماران در این طرح گفت:« همانطور که دیدیم دسترسی به یکسری از اطلاعات وزیر بهداشت به راحتی امکانپذیر بود، اما به جای رفع مشکل سیستم، پزشک منتشر کننده اطلاعات وزیر بهداشت را مورد پیگرد قانونی قرار دادند! امنیت اطلاعات شخصی افراد در این طرح زیر سوال است. از طرفی، به طور دائم برخی پزشکان از اینکه از کد کاربری و رمز عبور آنها سوء استفاده شده است گلایه دارند و نمی دانند چه کسی به اسم آنها نسخه نویسی الکترونیک کرده است؟! از نظر قانونی، نسخه پزشک تا سال ها قابلیت پیگرد دارد. یعنی مسئله نسخه اینقدر حساس و مهم است.  اما در طرح نسخه نویسی الکترونیک، پزشکان نگران سوءاستفاده از کد کاربری خود هستند.»


سیاست غلط «راه بنداز، جا بنداز»!

وی با انتقاد از این روند که ابتدا یک طرح را اجرا می کنند بعد به دنبال برطرف کردن ایردات آن طرح هستند، گفت:« مسیر همیشگی در کشور ما سیاست راه بنداز و جا بنداز است!». یکی از مسوولین بیمه شهر ما ده سال پیش در دفاع از اجرای طرح پزشک خانواده 02 با وجود نواقص آن گفته بود: مگر خودرویی که از کارخانه بیرون می آید مشکل ندارد؟ خب گارانتی دارد! می برند نمایندگی و ایرادات آن را یکی یکی برطرف می کنند!!!»(نقل به مضمون). باید اشاره کنم که دو شرکت بزرگ خودروسازی جهان، در ده بیست سال گذشته دو مورد مشکل در خودروهای تولیدی شان ایجاد شده بود که ضمن عذرخواهی رسمی، تمامی خودروهای فروخته شده را جمع آوری کردند و خودروی نو به خریداران ارائه دادند. گارانتی  اینگونه است، نه مثل کشور ما که وقتی ماشین تحویل می گیرید گاهی یک قطعه اساسی از ماشین کم است! »


وی افزود:«سیاست {literal}{{/literal}راه بنداز، جا بنداز{literal}}{/literal} آن هم در مورد مسئله ای که با جان مردم سر و کار دارد و مسوولیت اول و آخرش بر عده پزشک است سیاست غلطی است و هیچ پزشکی با اجرای این طرح همکاری نمی کند، مگر اینکه زور بالای سرش باشد و اگر زور در جایی باشد که از آن طرف عدالت و شجاعت پزشک را هم از او گرفته باشیم و اینها در کنار هم قرار گیرند و پزشک بفهمد نمی تواند مشکلات را اصلاح کند، مجبور می شود به جای اینکه طبابت کند به فکر بیرون کشیدن گلیم خود از آب باشد. ما باید به سمتی برویم که پزشک را تشویق و وادار کنیم طبابت درستی داشته باشد، نه طبابت اقتصادی و نه طبابتی که نفع دولت یا فلان ارگان در آن باشد. باور کنید با این روش مردم ضرر می کنند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: