کد خبر: ۲۹۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۹ دی ۱۴۰۰ - 2022January 19
در مرحله گزینش، بعد از ورود فضای مجازی وشبکه‌های اجتماعی به دورانهای مختلف زندگی، ازدواج نیز پای در این فضا گذاشت و سایتهای همسریابی و پلتفرمهای دوستی یکی از مراکز سرکشی و حضور جوانان شد.

شفاآنلاین>سلامت> ازدواج یکی از اصلی‌ترین گذارهای زندگی برای هر دختر و پسر میباشد. همسان گزینی، اصلی‌ترین حرکت در مرحله اول و سپس تفاهم و مهارت حل مشکلات و تداوم محبت‌آمیز روابط زناشویی گامهای بعدی هستند.

در مرحله گزینش، بعد از ورود فضای مجازی وشبکه‌های اجتماعی به دورانهای مختلف زندگی، ازدواج نیز پای در این فضا گذاشت و سایتهای همسریابی و پلتفرمهای دوستی یکی از مراکز سرکشی و حضور جوانان شد.

متاسفانه مثل بسیاری از کنشهای عاطفی واجتماعی همسرگزینی نیز در این فضا دستخوش آسیبها و عوارض متعددی گردید. آشفتگی‌های حاکم بر این کنشهای اجتماعی موجب بروز آسیبهای بعضا غیرقابل جبران گردید.
فرصت طلبان از خلاء مدیریت متمرکز و عقلانی در این زمینه‌ها حداکثر سوءاستفاده را نموده و کاستی‌های آموزش واطلاع‌رسانی به جوانان، حفره‌های تصمیم گیریهای منطقی را
ایجاد نمود.

وزارت جوانان و ورزش به عنوان یکی از متولیان اصلی امور جوانان از زندگی تحصیلی و تخصصی تا محورهای ورزشی و هنری برگزیده شده است. اما اخیرا رویداد شگفت‌انگیز وعجیب دعوت از بلاگرها و اینفلوئنسرها برای گفتگو در زمینه‌های مرتبط به خصوص امر ازدواج، باعث شگفتی بسیاری شد.
درحالی که این افراد آشنا با ابعاد مختلف فضای مجازی و جذب تعداد مختلفی از فالوورها (طرفداران) بوده و بسیاری از آن‌ها حتی تجربه ازدواج برای خود را نیز نداشتند.

شگفتی اینجاست که مشاورین ازدواج، کارشناسان مذهبی در امور فوق و متخصصان مجرب در این گردهمایی، جایی نداشته و شل حجاب بودن و دور بودن از مدار‌های عقیدتی وفکری علت اصلی این گزینش‌ها اعلام شده بود.

یکی از مدیران و نظریه پردازان این سازمان از مجریان و برنامه‌ریزان خوش فکر رسانه ملی بوده و سوابق موثری در امور آسیبهای رفتاری جوانان دارد. جای تعجب است که ایشان بر اجرای چنین حرکتی ناظر بوده و اشکالی وارد نکردند. شاید یکنواختی چهره و لحن و جایگاه کارشناسان در اینگونه نشست‌ها در رسانه ملی ضرورت تغییرات اساسی را ایجاب کرده وگرنه اکثریت حاضرین در این همایش نه تنها تجربه ازدواج و انجام مراحل نظری آن را برای دیگران نداشتند بلکه حتی در مورد خودشان نیز از آن فاصله عملی داشتند. خوف اینجانب و همکاران و همفکران از اینگونه حرکات ریشه‌اندازی رفتارهای دور از منطق و عقلانیت علمی است.

در حال حاضر که در حوزه‌های علمیه مباحث روانشناختی و شعب علوم انسانی سالهاست که مورد تدریس وتمرین قرار گرفته‌اند میتوان از روحانیون مسلط به مباحث یاد شده در کنار اساتید دانشگاهی و مشاورین روانشناسی بهره گرفته و حرکتی جامع و زیر بنایی در مسیر مهم ازدواج جوانان انجام داد. امید داریم در مقاطع آتی قبل از هرگونه حرکت در مباحث یادشده ضمن نظرخواهی از روحانیون و اساتید محترم حوزه و دانشگاه بتوان در هم افزایی علمی و نظری در مسیر این امر حیاتی بهره گرفت.مجید ابهری / روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: