کد خبر: ۲۹۷۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۷ دی ۱۴۰۰ - 2022January 17
شاخص PMP (تعداد پیوند در یک میلیون نفر جمعیت) در سال 1400، حدود 10.9 رسیده است. در 6 ماهه اول سال 1400 بیشترین تعداد پیوند قلب نسبت به گذشته انجام شده است که از این تعداد 25 مورد در اطفال ٨ مورد از طریق انتقال هوایی قلب بین استان های کشور بوده است.

شفاآنلاین>سلامت> سرپرست مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت گفت: خدمات توانبخشی بیماران بستری و سرپایی جز برنامه های در اولویت است. با توجه به کمبود مراکز دولتی جهت ارائه خدمات توانبخشی در اغلب مراکز دانشگاهی، عقد قرارداد خرید خدمت از بخش خصوصی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر امیرحسام علیرضایی در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت سامانه RDA، در بستر تبادل اطلاعات سلامت علاوه بر دستیابی به بانک اطلاعاتی  پویا در گروه های بیماری هدف، موفق به نیازسنجی مصرف داروهای حیاتی بیماران نادر شده و نیازهای کاذب شناسایی و کنترل شده است. در این طرح به تدریج داروخانه های توزیع کننده ملزم به تحویل داروهای این بیماران صرفا به بیماران رجیستری شده در RDA خواهند بود.

وی افزود: شاخص PMP (تعداد پیوند در یک میلیون نفر جمعیت) در سال 1400، حدود 10.9 رسیده است. در 6 ماهه اول سال 1400 بیشترین تعداد پیوند قلب نسبت به گذشته انجام شده است که از این تعداد 25 مورد در اطفال ٨ مورد از طریق انتقال هوایی قلب بین استان های کشور بوده است.

سرپرست مرکز پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت در خصوص برنامه های در دست اقدام حوزه دندانپزشکی گفت: در مورد ارائه خدمات دندانپزشکی، تمامی دانشکده های دندانپزشکی از مرکز آموزشی به مرکز آموزشی درمانی تبدیل وضعیت خواهند داد.

دکتر علیرضایی ادامه داد: در حال حاضر مراکز شبانه روزی دندانپزشکی در 15 دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شده است و در تلاش هستیم این مراکز در تمام دانشگاه ها ایجاد شوند. همچنین حداقل یک مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی در کلیه دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور راه اندازی و ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران خاص و صعب العلاج انجام می شود.

وی با تاکید براهمیت برنامه درمان ناباروری گفت: یکی از اهداف مهم وزارت بهداشت در راستای منویات مقام معظم رهبری و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بهره مندی مردم از خدمات درمان ناباوری است. در این حوزه تقویت مراکز تخصصی ناباروی در سطح دانشگاه ها و تسهیل ارجاع و مددجویان و بیماران نابارور به مراکز تخصصی باید مورد توجه دانشگاه ها قرار گیرد. همچنین به منظور دسترسی مردم در نقاط مختلف کشور، ایجاد مراکز ناباروری در تمامی شهرهای بالایی یکصد هزار نفر که حدود 200 کیلومتر فاصله تا مرکز ناباروری دارند، در دستور کار دانشگاه های علوم پزشکی است. استقرار پوشش بیمه ای تاکید شده تا هموطنان بتوانند از حمایت های بیمه ای در درمان ناباروری استفاده کنند.

دکتر علیرضایی با تاکید بر لزوم مشارکت فعال در تکمیل شبکه سلول های بنیادی، گفت: تسریع در راه اندازی بخش پزشکی بازساختی و سلول درمانی در بیمارستانها  با رفع مشکلات منابع (انسانی، فیزیکی و مالی) و تجهیز و راه اندازی بخش های جدید پیوند مغز استخوان براساس سند چشم انداز 1404 از جمله انتظارات در حوزه طب سلولی است.

دکتر علیرضایی گفت: : راه اندازی کلینیک های دسترسی راه عروقی (Vascular Access) برای بیماران خاص جهت تسهیل دسترسی بیماران دیالیزی و بهبود کیفیت خدمت، کاهش ریسک عفونی و صرفه جویی اقتصادی خواهد بود.

وی افزود: ارتقای کمی و کیفی کلینیک های دیابت و فشارخون با رفع مشکلات منابع (انسانی، فیزیکی و مالی)، راه اندازی مراکز تشخیص زودهنگام سرطان و دستگاه های رادیوتراپی تحویل گرفته شده و تقویت برنامه های 724 و 247 در دانشگاه ها و ارتقای شاخص های کیفی برنامه ها در حوزه درمان بیماری های غیرواگیر از جمله انتظارات از دانشگاه ها خواهد بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: