کد خبر: ۲۹۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 07
میزان بدهی دولت در طول این سال‌ها تبدیل به یک مبلغ باور نکردنی شده است. اگر در طول این سال‌ها دولت بدهی و حقوق شهروندان را که ۳۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده، پرداخت می‌کرد، حداقل در این سال‌ها توانایی واردات اتوبوس و واگن را داشتیم

شفاآنلاین>سلامت> بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان لایحه بودجه دولت دیروز نهایی شد. اما باز هم در لایحه جدید هزینه‌های تهیه مربوط به واگن قطار، خرید اتوبوس، فاینانس خارجی و غیره همگی حذف شده‌اند. این در حالی است که بر اساس داده‌های دقیق بالغ بر ۸۳ درصد منابع آلاینده تهران اختصاص به منابع متحرک دارند مانند خودروها و ۱۷ درصد آلودگی هوای تهران متعلق به منابع ثابت مانند پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها، فرودگاه، راه‌آهن، پایانه‌های اتوبوسرانی و… است.

به گزارش شفاآنلاین: بنابراین یکی از معضلات آلودگی هوای تهران کمبود اتوبوس و عدم توسعه اتوبوس‌های برقی است. مدتی پیش هم محمدجواد حق‌شناس عضو سابق شورای شهر تهران در همین خصوص از دولت قبلی گلایه کرده و گفته بود: «طی هشت سال گذشته دولت روحانی یک اتوبوس یا یک واگن به شهرداری تحویل نداد. در صورتی که یکی از وظایف دولت در نظر گرفتن بودجه برای بازسازی و تهیه اتوبوس و واگن‌های مترو است. دولت در این مدت کم‌کاری‌های جدی کرده است.

میزان بدهی دولت در طول این سال‌ها تبدیل به یک مبلغ باور نکردنی شده است. اگر در طول این سال‌ها دولت بدهی و حقوق شهروندان را که ۳۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده، پرداخت می‌کرد، حداقل در این سال‌ها توانایی واردات اتوبوس و واگن را داشتیم. اگر دولت بدهی‌های خود را به شهرداری پرداخت می‌کرد، خود‌به‌خود بخشی از مشکلات شهری از جمله آلودگی هوا و ترافیک حل می‌شد، اگرچه در تمام دولت‌ها، نگاه آنها همراهانه و مهربانانه با شهرداری نبوده است. این بدهی‌ها هر سال از دولتی به دولت دیگر انتقال پیدا می‌کند. همچنان شاهد تضعیف حقوق شهروندان هستیم.» با این تفاسیر منتظر بودیم تا دولت جدید فکری برای نوسازی ناوگان شهری کند اما این دولت هم هیچ اعتباری برای حل معضلات شهری در نظر نگرفت. این در حالی است که اعضای شورای شهر تهران طی روزهای گذشته در حالی به کاهش بودجه سال آینده شهرداری اعتراض کرده‌اند که خودشان با مصوبه‌ای برای کاهش بودجه سال‌جاری شهر موافقت کرده‌اند.

زجر مردم در پی مشکلات حمل‌و‌نقل عمومی
هفته گذشته بود که مهدی چمران رییس شورای شهر پایتخت از کاهش بودجه سال آینده شهرداری خبر داد و نسبت به این اقدام دولت اعتراض تندی کرد و گفت: متاسفانه برخلاف تصورات هر آنچه برای شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود، برای بودجه سال آینده حذف شده است. وی تاکید کرد: برای آلودگی هوا نگرانیم. تلاش‌ها برای تامین اتوبوس و مشکلات حمل‌و‌نقل عمومی که در حال زجر دادن مردم است ادامه دارد اما با این وضعیت بودجه، تنها یک راه باریک در بودجه ۱۴۰۱ داشتیم که دوستان ما در سازمان برنامه و بودجه آن را حذف کرده‌اند. در صورت ادامه این روند، آلودگی هوا در سال آینده بدتر خواهد شد و در این زمینه هشدار جدی می‌دهم.

رییس شورای شهر با بیان اینکه برای تنظیم بودجه ۱۴۰۱ تماس‌هایی گرفته شد و فکر می‌کردیم این‌گونه نشود، بیان کرد: متاسفانه اعتبارات مربوط به واگن قطار، خرید اتوبوس، فاینانس خارجی و غیره همگی حذف شده‌اند. در این شرایط حذف کردن این ردیف بودجه‌ها کار نابخردانه‌ای است و نارضایتی عمومی ایجاد می‌کند که این نارضایتی از بین رفتنی نیست.

تناقض رفتاری شورای شهر نسبت به بودجه شهرداری
اعتراض شورای شهر پایتخت به موضوع کاهش بودجه سال آینده شهرداری در حالی است که کمتر از ۱۰ روز پیش، اعضای شورا لایحه‌ای برای کاهش بودجه سال‌جاری شهرداری تهران تصویب کردند؛ لایحه‌ای که در تاریخ مدیریت شهری بی‌سابقه بود اما با موافقت اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید. در همین راستا با مصوبه «اصلاحیه بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران» بودجه شهر تهران ۱۲ هزار میلیارد کاهش یافت.

در همین جلسه نیز چمران در موافقت با این لایحه گفت: بودجه ۱۴۰۰ شهرداری در شرایطی بسته شده که تحقق نمی‌پذیرد و برای شهرداری مشکل ایجاد می‌کند لذا شهرداری برای کاهش بودجه این لایحه را به شورا آورده است.

این در حالی است که چمران طی روزهای اخیر نیز طی سخنانی بار دیگر به کاهش بودجه شهرداری اعتراض کرده و خواستار اصلاح آن شده است. واکنش مخالفت‌آمیز رییس شورای شهر پایتخت به کاهش بودجه ۱۴۰۱ شهر در شرایطی مطرح شده که در روزهای گذشته شورای شهر با کاهش بودجه سال‌جاری موافقت کرد و چمران نیز یکی از موافقان این کاهش بودجه بود. تناقض رفتاری اعضای شورا به ویژه رییس شورای شهر در موضوع بودجه شهرداری، در عین عجیب بودن می‌تواند یکی از موانع عدم اصلاح بودجه سال آینده باشد.

اعتبارات حداقلی حمل‌و‌نقل عمومی را بازگردانید!
در همین راستا ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر می‌گوید: سازمان برنامه و بودجه در لایحه‌ای که پیش‌بینی کرده کمک به حمل‌و‌نقل عمومی را در سراسر شهرداری‌ها علی‌الخصوص پایتخت حذف کرده است. بودجه ۱۴۰۰ شهرداری ۴۸ هزار میلیارد تومان بوده که شهرداری لایحه‌ای آورده تا ۱۲ هزار میلیارد آن را کم کند. این کار در تاریخ مدیریت شهری بی‌سابقه است و هیچ گاه شهرداری برای کاهش بودجه لایحه نیاورده است. اگرچه دولت‌های سابق هم مانند دولت احمدی‌نژاد و روحانی هیچ کمکی به حوزه حمل‌و‌نقل عمومی نکرده‌اند، با این حال همچنان امیدواریم چنین اتفاقی در دولت آقای رییسی رخ ندهد. چه‌بسا در پی همین مشکل آقای چمران به شخص رییس‌جمهور نامه نوشتند و آقای زاکانی هم در هیات دولت و وزیر کشور صحبت کردند که انشاءالله چنین اتفاقی رخ ندهد. بنابراین امیدواریم دوباره اعتبارات حداقلی که در ردیف بودجه درنظر می‌گرفتند، بازگردد. وی افزود: بنابراین اگر بودجه دولتی برای اعتبارات حمل‌و‌نقل عمومی کاهش پیدا کند، ما همچنان در سال‌های متمادی با معضل ترافیک و آلودگی هوا دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم. به دلیل عدم توسعه حمل‌و‌نقل عمومی مشکل آلودگی هوای پایتخت حالاحالا‌ها حل نمی‌شود.

عضو شورای شهر تهران درخصوص میزان هزینه‌های نوسازی حمل‌و‌نقل عمومی اظهار کرد: در حال حاضر حداقل نیاز شهر تهران دو هزار دستگاه اتوبوس است که قیمت هر کدام از آنها چهار میلیارد تومان است. از طرفی در خصوص نوسازی و افزایش واگن مترو هم به همین شکل است. به طور کلی برای هر کیلومتر مترو به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات نیاز داریم که عدد قابل‌توجهی است ولی بستگی دارد دولت به چه میزان به شهرداری کمک می‌کند. اگر دولت شانه خالی کند شهرداری ناچار است با همین اندک بودجه دست به کار شود ولی طبیعتا روند بازسازی آن بسیار کند خواهد بود. چه‌بسا به تازگی شهرداری با هزینه خود ۱۲۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان اتوبوسرانی کرد. قراردادهای جدیدی هم در این خصوص بسته‌ایم و از بودجه شهرداری برداشت می‌شود و در این راه دولت کمکی نکرده است. امانی دلیل کاهش بودجه شهرداری را مالیات لحاظ‌شده بیان کرد و در ادامه گفت: قرار است از دی‌ماه یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها اضافه شود. در حالی که همین امر کمکی است بر اداره بهتر شهر تهران و کاهش بودجه شهرداری‌ها و به آن بهانه نباید ردیف بودجه شهرداری را حذف کرد، چراکه با آن یک درصد مالیات هزینه‌های شهرداری مرتفع نمی‌شود. در شرایطی که شورای شهر پایتخت چند روز پیش از ارائه بودجه سال جدید، در اقدامی بی‌سابقه تصمیم به کاهش بودجه سال‌جاری می‌گیرد به سختی می‌توان اعتراض اعضای آن به کاهش بودجه ۱۴۰۱ را پذیرفت و حتی آن را منطقی دانست. در واقع تا زمانی که مدیریت شهری خود حافظ منافع و حقوق شهر نباشد، نمی‌توان به بهبود وضعیت بودجه‌ای شهر و حل مشکلات آن امید چندانی داشت.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: