کد خبر: ۲۹۴۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 06
میزان ارزی که توسط ما دریافت می‌شود و قیمت‌های جهانی مشخص است، بنابراین اگر کسی مدعی است که ما مواد را گران‌تر می‌خریم می‌تواند براساس فاکتور‌هایی که ما داریم و موجود است این مساله را بررسی کند

شفاآنلاین>سلامت> در حوزه دارو مافیایی وجود دارد که برخی در جهت منافع تجاری خود عمل می‌کنند و تلاش دارند این مسائل برای مردم شفاف نشود. رئیس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی در نشست خبری با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه حدود ۷۲درصد مواد موثره دارویی کشور در داخل تولید می‌شود گفت برای این حجم از تولید و خودکفایی به ۱۵۰ میلیون دلار ارز هم بیشتر نیاز نداریم.

به گزارش شفاآنلاین: فرامرز اختراعی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که به آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس استناد کرده و میزان تولید داخلی داروها توسط این مجموعه را ۲۰ تا ۳۰درصد نشان می‌دهد گفت: ما برای عددی که اعلام کردیم بر خلاف مرکز پژوهش‌های مجلس پشتوانه آماری و فنی داریم. ما حتی از آنها خواستیم مستندات خود را در مورد این گزارش که مدعی هستند اعلام کنند، اما توضیحی به درخواست ما نداده و ما گزارش مجلس را ۱۰۰ درصد تکذیب و رد می‌کنیم و در مقابل گزارشی که در مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری منتشر شده و عکس نظر مجلس است مورد تایید است.


نظارت آسان در حوزه مواد اولیه دارو

رئیس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه موادی که ما وارد می‌کنیم کاملا قیمت‌های بین‌المللی دارد و می‌توان آنها را رصد کرد گفت: میزان ارزی که توسط ما دریافت می‌شود و قیمت‌های جهانی مشخص است، بنابراین اگر کسی مدعی است که ما مواد را گران‌تر می‌خریم می‌تواند براساس فاکتور‌هایی که ما داریم و موجود است این مساله را بررسی کند.

وی با بیان اینکه ما مشکلی نداریم بر تمام حوزه‌های دارو از جمله بحث واردات آن نظارت شود و بر بخش واردات مود اولیه دارو نیز نظارت صورت گیرد، اظهار کرد: اما برخی ذره‌بین را از روی ۲ میلیارد دلار واردات دارو برداشته روی ۱۵۰ میلیون دلار واردات مواد اولیه دارو متمرکز شده‌اند.

اختراعی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا به‌رغم اینکه مدعی تولید در داخل هستید، اما هزینه پایانی داروی شما گران‌تر از مشابه وارداتی است گفت: هر قلم از مواد موثره که در داخل تولید می‌شود ده‌ها قلم مواد دیگر برای آن استفاده می‌شود؛ ضمن آنکه ما هزینه‌های تولید دیگری هم داریم که همه آنها براساس ارز آزاد محاسبه می‌شوند نه دولتی، با این حال در مورد تمام مواد موثره موجود در بازار به غیر از سه قلم، محصولات ما ارزان‌تر از تولیدکنندگان خارجی است.

وی ادامه داد: در اینکه برای تولید ۷۲درصد نیاز داخلی، ۱۵۰میلیون دلار ارز مصرف می‌کنیم بر کسی شک و شبهه‌ای نیست، اما برای ۲۸درصد باقی‌مانده قریب به ۲میلیارد دلار ارز مصرف می‌شود و کسی در این کشور به این موضوع اعتراضی ندارد.

اختراعی ادامه داد: ما با نظارت بر تولید مواد موثره دارویی به شدت موافقیم و حتی با قیمت‌گذاری بر مواد موثره دارویی هم موافقیم و خودمان اولین کسی بودیم که طی نامه‌ای از سازمان غذا و دارو خواستیم محصولات ما را قیمت‌گذاری کنند و امروز اگر ما را متهم می‌کنند که اینها با قیمت‌گذاری مخالفند باید به این سند رجوع کنند.

وی گفت: ما سال‌هاست با دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران توافق‌هایی داریم و اجازه داریم در گمرکات اقدام به نمونه‌برداری کرده و برای تایید اصالت مواد، این نمونه‌ها را به این دانشگاه‌ها ارسال کنیم و از همه اعضا وکالت محضری گرفتیم که از گمرکات نمونه‌برداری کنیم. دلیل این کار نیز معلوم است؛ چرا که تولید داخلی رقابتی است و از طرفی این احتمال وجود دارد که رقبا اقدام به ریپک کرده باشند و به این ترتیب محصولی با قیمت پایین‌تر عرضه کنند؛ در نتیجه ما موظف هستیم با این مقوله مقابله کنیم.


داستان واکسن داخلی

اختراعی در پاسخ به این ابهام که مساله شفافیت زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم در دوره اخیر در یک مورد یعنی واکسن کرونا، تولید داخلی دست کم برای ۴ ماه واردات واکسن را مختل کرد و در نهایت خود تولید هم متوقف شد گفت: اینها توهمات است؛ واکسن در دنیا محدود تولید می‌شد و این‌طور نبود که عرضه کنند و ما نخواهیم، اما برخی کشور‌ها قبول کردند آزمایش‌های بالینی روی مردم کشورشان انجام شود مثل جمهوری آذربایجان، امارات و ترکیه. آنها این ریسک را پذیرفتند و موفق هم شدند. ولی کشور ما این ریسک را قبول نکرد.

ممکن هم بود ما موفق شویم. حتی حسب اطلاع شما باید بگویم برای تولید واکسن یکسری مواد اولیه خیلی سطحی مانند سیلیکاژل کروماتوگرافی مصرف می‌شود. آمریکایی‌ها تمام کمپانی‌های تولید‌کننده این قلم را خریدند و حتی محیط کشت و مواد سیلیکاژل کروماتوگرافی در بازار برای شرکت‌های دیگر در دنیا هم وجود نداشت که بتوانند واکسن تولید کنند و کشور‌های بزرگ دنیا مانند آلمان و فرانسه به همین خاطر به شدت عقب افتادند.

وی افزود: تولید داخلی ضرورت داشت، اما ما نقد‌هایی داریم؛ بهتر بود سرمایه‌گذاری روی انستیتو پاستور و رازی انجام شود تا برکت از نقطه صفر شروع کند. اما اینکه اصل این سیاستگذاری را زیر سوال ببرید هم غیر منصفانه است و ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به دلایل سیاسی که همه شما هم خبر دارید نمی‌توانیم بپذیریم آزمایش‌های بالینی روی مردم ما انجام شود؛ برخی کشور‌ها این اعتماد را کردند و نتایج نشان داده مقداری زودتر از ما موفق شدند مردمشان را واکسینه کنند، اما در ایران بنا به یک نظام سنتی دقیق این ریسک صورت نگرفت و پس از آنکه در کشورهای دیگر نتیجه مثبت حاصل شد، واکسیناسیون را در ایران آغاز کردند و واردات هم انجام شد و با سرعت کار انجام شد. دنیای‌اقتصاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: