کد خبر: ۲۹۴۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 06
این روزها پزشکان درخصوص شیوع اومیکرون به مسوولان و مردم هشدار می‌دهند، زیرا براساس مطالعات سازمان بهداشت جهانی قدرت سرایت اومیکرون دو برابر دلتا است و این سویه جدید در مقابل واکسن‌های موجود مقاومت بیشتری دارد.

شفاآنلاین>سلامت> این روزها پزشکان درخصوص شیوع اومیکرون به مسوولان و مردم هشدار می‌دهند، زیرا براساس مطالعات سازمان بهداشت جهانی قدرت سرایت اومیکرون دو برابر دلتا است و این سویه جدید در مقابل واکسن‌های موجود مقاومت بیشتری دارد.

به گزارش شفاآنلاین: این در حالی است که اخیرا به دلیل واکسیناسیون عمومی استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه کمتر شده است. براساس گزارش‌ها در نانوایی‌ها و کلاس‌های درس مدارس، بیشترین شکایت‌های بهداشتی را طی سوم تا دهم آذرماه ۱۴۰۰ داشته‌اند. اگرچه طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کشور که در تاریخ جمعه، ۱۲ آذرماه از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، اکنون دو شهرستان در وضعیت قرمز، ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به دهم آذرماه، ۴۶/۴۶ درصد است. همچنین وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تفکیک استان‌های کشور از تاریخ سوم تا دهم آذرماه ۱۴۰۰ بالاترین میزان رعایت پروتکل‌ها در استان آذربایجان غربی با میزان رعایت ۵۰ تا ۶۱ درصدی بوده است. کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها نیز در ۱۶ استان با میزان رعایت ۳۹ تا ۴۵ درصدی بوده است.

در عین حال بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی استان‌های کشور از سوم تا دهم آذر ماه ۱۴۰۰، ۴۶/۴۶ درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی را با ۳۰/۶۱ درصد در آذربایجان غربی و کمترین میزان آن را با ۴۹/۳۹ درصد در بوشهر مشاهده می‌کنیم.

میانگین میزان رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی سوم تا دهم آذر ماه، ۹۶/۵۰ درصد بوده است. در این شاخص نیز بیشترین میزان رعایت مربوط به استان آذربایجان غربی با ۲۱/۷۱ درصد رعایت است و کمترین میزان رعایت هم مربوط به استان بوشهر با ۲۸/۴۱ درصد است.

همچنین میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور از سوم تا دهم آذرماه ۱۴۰۰، ۳۱/۴۹ درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت در این شاخص مربوط به استان آذربایجان غربی با ۲۴/۷۵ درصد بوده و کمترین میزان رعایت نیز مربوط به استان بوشهر با ۶۶/۴۱ درصد رعایت بوده است.

میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور نیز در این مدت، ۴۰/۴۸ درصد بوده که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی با ۸۸/۸۲ درصد مربوط به استان هرمزگان و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به استان بوشهر با ۹۳/۴۰ درصد است.

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از سوم تا دهم آذر ماه، ۴۶/۴۶ درصد بوده است که استان آذربایجان‌غربی با ۵۱/۶۷ درصد بیشترین میزان رعایت و بوشهر با ۴۹/۳۹ درصد کمترین میزان رعایت را داشته‌اند.باید توجه کرد که به ترتیب سوپرمارکت‌ها و خواروبارفروشی‌ها، نانوایی‌ها و رستوران‌ها رتبه‌های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضایی را در میان اماکن عمومی از تاریخ سوم تا دهم آذر ماه به خود اختصاص داده‌اند. بعد از آن ادارات و سازمان‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مطب‌ها، ‌ اماکن متبرکه، پیشخوان و پلیس+۱۰، مراکز ورزشی، تالارهای پذیرایی، آرامستان‌ها، داروخانه‌ها، پاساژها و پایانه‌های مسافربری درون‌شهری قرار دارند. در حوزه صنایع نیز به ترتیب کارگاه‌ها و صنایع کوچک، کشاورزی، دامپروری و معادن، صنایع تولید، نفت، گاز و انرژی و سایر صنایع ساخت و ساز و مراکز شماره‌گذاری و معاینه فنی بیشترین اخطار و معرفی به مراجع قضایی را طی مدت سوم تا دهم آذر ماه ۱۴۰۰ دریافت کرده‌اند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، بر این اساس بیشترین مکان مورد گزارش برای ثبت شکایت بهداشتی نانوایی‌ها هستند که اکثرا به دلیل عدم رعایت بهداشت دست و عدم استفاده از ماسک توسط کارکنان گزارش می‌شود. همچنین شکایت از عدم رعایت موازین بهداشتی در مدارس نیز با موضوع عدم رعایت فاصله‌گذاری و نبود تهویه مناسب در کلاس‌ها افزایش چشمگیری داشته است.
شکایت از نانوایی‌ها ۳۱ درصد، شکایت از اماکن مسکونی ۲۲ درصد، شکایت از مدارس ۲۲ درصد، شکایت از سلف‌سرویس و رستوران‌ها ۱۳ درصد و شکایت از بقالی و سوپرمارکت‌ها ۱۲ درصد بوده است.

مردم همچنان باید از ماسک استفاده کنند
مصطفی صالحی‌وزیری مسوول آزمایشگاه مرجع کشوری کووید ۱۹ انستیتو پاستور ایران نیز پیش‌تر در این زمینه گفته بود: تزریق واکسن کرونا نباید عامل ساده‌انگاری هموطنان شود و همه باید از عادی‌انگاری به شدت پرهیز کنیم، تزریق واکسن همراه با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی، به خوبی در برابر ویروس کرونا از جمله «اومیکرون» محافظت می‌کند. مردم همچنان باید از ماسک استفاده کنند و با رعایت فاصله‌گذاری ‌اجتماعی، از تجمعات و دورهمی‌ها به دور باشند.

این ویروس‌شناس ادامه می‌دهد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق واکسن همزمان از ابتلا به بیماری پیشگیری می‌کند و بستری، ابتلا به نوع شدید و مرگ ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد. افزایش مجدد مبتلایان به بیماری کرونا در اروپا، این موضوع را تایید می‌کند که مردم در کنار زدن واکسن، باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا از بروز موج‌های جدید بیماری جلوگیری شود.

واکسن بزنید تا «اومیکرون» نگیرید
در همین راستا عضو ستاد ملی مقابله با کرونا کاهش و کنترل کرونا را فقط در گرو رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و گفت: ریشه‌کنی فوتی کرونا و بهترین گزینه برای در امان ماندن از ویروس جهش‌یافته «اومیکرون» مستلزم دریافت واکسن است.

مسعود مردانی با بیان اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده تاکنون هیچ مورد از ابتلا به ویروس جهش‌یافته اومیکرون در کشور شناسایی نشده، افزود: به دلیل اینکه اومیکرون جدید و ناشناخته است و اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست تنها براساس نقل قول‌ها، عوارض این بیماری در آفریقا به صورت خفیف گزارش شده است.

فوق‌تخصص بیماری عفونی با تاکید بر اینکه اگر مردم می‌خواهند اومیکرون نگیرند باید واکسن کرونا را دریافت کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه این بیماری در آفریقای جنوبی شیوع یافته، گفته شده اومیکرون بیشتر در کودکان و اشخاصی که واکسن دریافت نکرده‌اند دیده شده است.
مردانی با بیان اینکه علائم اومیکرون شبیه کرونا بوده و در موارد اعلامی، خفیف‌تر گزارش شده، گفت: کرونا در نوع شدید خود کشنده است اما عمدتا با درمان به موقع و در صورت عدم برخی مشکلات در بدن کشنده نخواهد بود. مردم همچنان باید از ماسک استفاده کنند.

خطر مبتلا شدن دوباره به ویروس «اومیکرون» ۳ برابر بیشتر
نتایج تحقیقی در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد خطر عفونت مجدد با سویه اومیکرون سه برابر بیشتر از سویه‌های پیشین ویروس کروناست.

جولیت پولیام، از مرکز مدل‌سازی و تحلیل اپیدمیولوژیک آفریقای جنوبی و هری مولتری از مرکز ملی بیماری‌های واگیر، اظهار کردند: این یافته شواهدی از توانایی سویه اومیکرون برای فرار از مصونیت ناشی از عفونت قبلی را ارائه می‌کند. این مطالعه بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق سیستم بهداشتی آفریقای جنوبی با حدود ۸/۲ میلیون عفونت کروناویروس تایید شده بین مارس ۲۰۲۰ تا ۲۷ نوامبر سال میلادی جاری انجام شده است. از این تعداد ۳۵ هزار و ۶۷۰ مورد مشکوک به عفونت مجدد بودند.

آنان افزودند: در حال حاضر اولویت ما تعیین میزان فرار ایمنی اومیکرون از ایمنی طبیعی و ناشی از واکسن همچنین قابلیت انتقال آن نسبت به انواع دیگر و تاثیر آن بر شدت بیماری است.
این سویه به سرعت در صنعتی‌ترین منطقه آفریقا گسترش یافته و بر اساس داده‌های دولت آفریقا، تعداد موارد جدید در روز پنجشنبه از ۱۱ هزار نفر فراتر رفته است؛ در حالی که دو هفته پیش این رقم ۵۸۵ بود.

به گفته موسسه ملی بیماری‌های واگیر در گوتنگ، ثروتمندترین استان و کانون کووید ۱۹ هر فرد آلوده به‌ طور متوسط ‌می‌تواند ویروس را به ۳۳/۲ نفر دیگر منتقل کند.

طبق نتایج این مقاله تحقیقاتی که هنوز توسط همکاران مورد بررسی قرار نگرفته است، انواع بتا یا دلتا در اصل به دلیل افزایش قابلیت انتقال و نه فقط به دلیل فرار از ایمنی منتشر می‌شوند.
آفریقای جنوبی کشف نوع جدیدی را که بعدا به نام اومیکرون نام‌گذاری شد، در ۲۵ نوامبر اعلام کرد زیرا موارد ابتلا به این بیماری افزایش و سویه در سراسر جهان گسترش یافت.

آن فون گوتبرگ، میکروبیولوژیست بالینی در موسسه ملی بیماری‌های واگیر آفریقای جنوبی‌ گفت: این ویروس ممکن است از نظر توانایی انتشار یا مسری بودن شبیه به دلتا باشد. با این حال اکنون حساسیت جمعیت بیشتر شده زیرا مصونیت با ابتلا به بیماری در برابر دلتا محافظت می‌کرد و اکنون با اومیکرون به نظر نمی‌رسد که اینطور باشد.

البته محققان این تحقیق نگفتند که کدام بخش از عفونت‌های مجدد به‌ عنوان موارد سویه اومیکرون تایید شده است یا اینکه آیا این سویه موجب بیماری جدی در این افراد شده یا خیر.
این مطالعه همچنین حفاظت ارائه‌شده توسط واکسیناسیون را بررسی نکرده است. واکسن‌های ویروس کرونا لایه‌های مختلفی از پاسخ ایمنی را تحریک می‌کنند، برخی برای جلوگیری از عفونت و برخی دیگر برای جلوگیری از بیماری شدید در صورت آلوده شدن فرد موثر هستند.

فون گوتبرگ اظهار کرد: ما معتقدیم که واکسن‌ها همچنان در برابر بیماری‌ شدید محافظت ایجاد می‌کنند.

دکتر مایکل رایان رییس بخش اورژانس سازمان بهداشت جهانی گفت: عفونت مجدد در بینی ظاهر می‌شود اما لزوما به بیماری شدید تبدیل نمی‌شود؛ در حالی که واکسن‌ها به‌ طور کلی نشان داده‌اند که به محافظت از بقیه بدن کمک می‌کنند.
رایان افزود: داده‌هایی که واقعا به دنبال درک آن هستیم، شامل شدت عفونت است و اینکه آیا واکسن‌ها در برابر بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ محافظت ایجاد می‌کنند یا خیر و در حال حاضر، هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم واکسن‌ها این کار را نخواهند کرد چون هنوز جزئیات را نمی‌دانیم.

چیزهای زیادی در مورد سویه جدید ناشناخته باقی مانده است؛ از جمله اینکه آیا آنطور که برخی مقامات بهداشتی گمان می‌کنند، مسری‌تر است یا خیر؟ آیا این ویروس باعث می‌شود مردم به شدت بیمار شوند یا می‌تواند ایمنی ناشی از واکسن را خنثی کند؟
اما آگاهی از میزان محافظت توسط عفونت قبلی بسیار مهم است؛ به ویژه در بخش‌هایی از جهان که بسیاری از جمعیت هنوز واکسینه نشده‌اند.

با این حال پل‌هانتر استاد پزشکی در دانشگاه آنگلیا شرقی، در پاسخ کتبی به این یافته‌ها گفت: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد اومیکرون می‌تواند تا حد قابل‌ توجهی بر ایمنی طبیعی و احتمالا ایمنی ناشی از واکسن غلبه کند، اما به چه میزان هنوز نامشخص است و در اینکه به‌ طور کامل از ایمنی فرار کند، همچنان تردید وجود دارد.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: