کد خبر: ۲۹۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 05
نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران:
دکتر جعفر حسین اظهار کرد: مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت بسیار مهم هستند و ایران در منطقه، جزو پیشروان و سرآمدان این موضوع است.
شفاآنلاین>سلامت>نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بهداشت و سلامت بدون توجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت دست یافتنی نیست، گفت: بیش از 90 درصد تهدیدها یا خطرات مرتبط به حوزه سلامت، در حوزه های غیر بیولوژیک و غیرسلامت اتفاق میفتد که باید تغییرات جدی و مداخلاتی صورت گیرد تا وضعیت سلامت را ارتقا دهیم.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر جعفر حسین در همایش گرامیداشت روز جهانی داوطلب با محوریت داوطلبان سلامت، بیان کرد: در اجلاس سالانه سازمان ملل در سال 95، ذکر شد که مردم جامعه چگونه می توانند به یکدیگر کمک کنند و بدون کمک مردم پیشرفت امکان پذیر نخواهد بود و ایران یکی از کشورهایی است که تک تک افراد جامعه در این برنامه های مشارکتی حضور دارند. همچنین برنامه هایی که به مشارکت داوطلبین مرتبط است، در برنامه های سازمان ملل گنجانده شده و کشورهای جهان با تاکید بر موضوعات مهمی همچون موضوعات اجتماعی، خانوادگی، امنیت غذایی، بهداشت، سلامت خانوار و گروه های آسیب پذیر در جامعه، به خصوص در شرایط پاندمی کووید، بر مشارکت های مردمی تمرکز کرده اند. 
 
وی افزود: مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت بسیار مهم هستند و ایران در منطقه، جزو پیشروان و سرآمدان این موضوع است. زمانیکه دکتر چان در سازمان جهانی بهداشت هیاتی را برای تدوین گزارش های مربوط به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، تشکیل دادند، دکتر مرندی نیز یکی از متخصصین برجسته در این هیات بودند که باعث افتخار است. طبق بررسی هایی که انجام شد، بهداشت و سلامت بدون توجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت دست یافتنی نیست و با گزارشاتی که وجود دارد، شاید بتوان گفت بیش از 90 درصد تهدیدها یا خطرات مرتبط به حوزه سلامت، در حوزه های غیر بیولوژیک و غیرسلامت اتفاق میفتد که باید تغییرات جدی و مداخلاتی صورت گیرد تا وضعیت سلامت را ارتقا دهیم. برای مثال حوادث و سوانح ترافیکی و جاده ای و تصادفات رانندگی یکی از تهدیدات حوزه سلامت است که در کشورهای توسعه یافته به آن توجه شده و بهبود پیدا کرده و جزو نمونه های مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت است. 
 
مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت بدون مشارکت کلیدی مردم ارتقا پیدا نخواهد کرد
 
وی عنوان کرد: مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت بدون مشارکت کلیدی مردم ارتقا پیدا نخواهد کرد و حتی در کشورهای ثروتمند هم دولت ها نمی توانند بدون حضور و مشارکت مردم این تغییرات را ایجاد کنند. 
 
نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: در دوران شیوع کووید 19 بسیاری از مردم جهان، جانشان را به علت ابتلا به این بیماری از دست دادند و تعداد زیادی از این افراد نیز جزو داوطلبینی بودند که در حوزه های مختلف اجتماعی مشارکت می کردند.
 
وی گفت: از وزارت بهداشت جمهوری اسلامی به خاطر تدارک برنامه های مختلف مربوط به مشارکت های داوطلبی، تشکر می کنم، این برنامه ها در منطقه مدیترانه شرقی، نمونه تلقی می شوند و ما با الهام از این برنامه ها، در کشور سومالی برنامه های مشابهی را اجرا کردیم و بعد در کشور سودان نیز برای افزایش مشارکت های اجتماعی و همکاری های بین بخشی، برنامه هایی آغاز شد.
 
دکتر جعفر حسین در پایان گفت: مفتخریم که در منطقه، از تجربیات کشور ایران و دستاوردهایش در حوزه سلامت بسیار یاد می گیرند و بیش از پیش تمایل داریم تا در زمینه تبادل اطلاعات و تجربیات کشور ایران با کشورهای منطقه، مشارکت کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: